Voodeel/Nadeel Lage/Hoge gear ratio.

• Topicstarter Topicstarter JeanPaulvanHamond
  • Startdatum Startdatum
J

JeanPaulvanHamond

Guest
Zo iets waar ik niet al teveel kaas van heb gegeten is het wijzigen in interne gear ratios.

Sinds gisteren heb ik voor mijn Corally PHI even alle optie belts en pulleys gekocht om hier het een en ander mee uit te proberen.

Maar wanneer wil je nu een ratio 2,47:1, 2,11:1, 2,00:1 of 1,71:1 hebben?

Ik zou graag hebben dat iemand mij het kon verduidelijken met als uitgangspunt 9,5T Brushless of 19T stock. En dan met baanvoorbeelden. Zodat ik enig idee heb hoe ik zoiets moet inschatten.

Graag ook voorbeelden met de verschillen. In mijn visie kom je altijd op dezelfde eindoverbrenging uit aangezien je die weer regelt met je tandwielen. Maar ik zal hier als IT`er veel te makkelijk over denken.

Jean, als volgt.

Sommige auto's kunnen het niet toestaan (ruimte tussen spur en motor, de gleufjes waar je je motor in schroeft). om de huidige klein ratio's te rijden. Op Groningen op het NK reden we 4.0 bijvoorbeeld. Dat is een 100Tands en 49 Tand tandwiel op de TC5R. De motor zit dan helemaal in de hoeken van de gleufjes geschoven en kan er "net" bij. In dat opzicht zou er voor gekozen kunnen worden om een andere interne ratio te kiezen, waardoor er meer veranderd in de auto dan alleen de ratio, en krijg je meer "speel ruimte" tussen het vertanden en zou je misschien nog lager in eind overbrenging kunnen gaan zitten.

Er gebeurd meer, als je diff's hoog in je auto zitten (of groot zijn) neemt die grip weg, maar voegt dit "roll" toe aan je auto. Als je naar kleinere diff's gaat kan het zijn dat je ook meer grip gaat creeëren.

Ook de ruimte in de auto. CG, men wil steeds het CG lager plaatsen in de auto en gaat voor kleinere differnetielen want dan zitten ze weer lager. Hierdoor verander je ook je interene ratio.

Er zijn dus meerdere factoren aan te wijzen waarom verschillende auto's verschillende interne ratio's hebben, engineering, vertanding, set-up (o.a.).

Dat men later nog kan kiezen om deze zoals bij de Xray, Hotbodies of Corally aan te passen kan ook te maken hebben met het toenemende vermogen van Modified, dat men daar weer "hogere" eindratio's nodig heeft, en de stock, men steeds lagere ratio's nodig heeft. Het verschil in groote van het spur begint dan zo groot te worden dat men er als extra optie bij geeft om de auto ook aan te passen.

Groet Robert

Dan nog even daar achteraan de vraag waarom je een andere verhouding spur/pinion zou nemen terwijl de uiteindelijke overbrenging hetzelfde is? Dus een combinatie van 53/13 is nagenoeg gelijk aan 56/14 en 59/15 (of bij 64dp nog veel kleinere verschillen). Of komt het bij de "pro" echt aan op die duizendsten van verschil in de verhouding? Of heeft het te maken met de roterende massa?

Nee het heeft te maken met de diameter van de tandwielen. Bij een gelijke diameter van de pinion en de spur loopt de overbrenging het soepelste. Minste wrijving. Maar of ze daar voor gaan weet ik niet.
Zoveel maakt het niet uit. bijna verwaarloosbaar.

Wat Emiel zegt klopt, Een groter stel tandwielen geeft minder wrijving, en daardoor een soepelere auto met meer "roll". Ook 64 DP maakt de auto stiller, soepeler en geeft hem eer "roll" (duidelijk te merken bij 1:12 vind ik).

Groet Robert

Heeft de gyroscopische krachten van de spur ook niet iets te maken met de totale setup ?

Een kleinere interne verhouding betekend ook minder toeren op de spur en dus minder invloed op de roll (overhellen) en stuurgedrag van de auto.

Klopt roelof, kun je meer met je auto gooien als je een kleinere spur hebt. de auto reageert wat beter. maar met die licht gewicht spur gears van tegenwoordig valt dat ook wel mee. denk dat degene die het merken ietsjes harder gaan dan dat ik doe.
Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt.
Eerst maar eens beter gaan rijden.

Er zitten zo veel gaten in het spur tegen woordig, weinig kans dat daar écht veel gyroscopische werking achter zit. Je differentieel daarin tegen is een héél stuk zwaarder (in verhouding). Uiteindelijk zal er vast wel wat te merken zijn, maar ik denk dat er grotere, merkbaardere factoren in je auto zitten dan het spur wat met enkele grammen verhoogd wordt waardoor je een erger gyroschcopisch efect zou moeten merken.

Groet Robert

Het gyroscopisch effect is ook toerental afhankelijk, bij je diffs kan je daar niets veranderen, bij de spur wel....

heeft een grote pully set niet een hogere topsnelheid en meer rol (soepeler loop eigenschappen). langere levens duur. en kleinere pullys betere response op gas en lagere overal gewicht?

even kort samengevat een lagere ratio is dus eigenlijk voor kleinere banen beter waar je veel te maken hebt met roll?

Maar aan de hand van de vele verschillen die ik nu hoor ben ik nog niet veel wijzer waarom sommige bouwers er veel parts voor uitbrengen.

Hmm, ik zou zeggen voor lange vloeiende banen wil je juist meer "roll" in je auto hebben, op korte banen is een soort van "auto rem" (heel ligt) wel fijn.

En ik denk "de vertandingen halen" met zowel modified als stock ook erg van belang zijn,

Groet Robert

Iedereen kent de termen wel zoals: speed, torque, power, revs enz. maar weinige kennen de termen van verliezen/weerstanden die uiteindelijk bepalend zijn voor de prestatie van onze modelauto.

Voornaamste weerstanden van een voertuig:
Rolweerstand (type ondergrond, banden, enz)
Luchtweerstand (bekend denk ik)
Versnellingsweerstand. (translatieversnelling/verplaatsing, rotatieversnelling/van tandwielen, lagers, assen, banden enz)
Hellingsweerstand. (belangrijk misschien voor off-road?)

De trekkracht van de motor zal al deze weerstanden moeten overwinnen om (snel) op topsnelheid te kunnen geraken, en naarmate de snelheid toeneemt, nemen ook al deze verliezen toe. Hoe lager deze weerstanden, hoe beter het rendement motorvermogen richting de uiteindelijke verplaatsing (acceleratie/snelheid). Omgekeerd; al deze weerstanden belasten de motor, deze trekt meer stroom van de accu en wanneer deze het niet kan aanleveren, dan zakt de spanning, minder toeren, minder snelheid, minder acceleratie, enz.

Bij verschillende tandwielcombinaties met een gelijk final-ratio, verander je de weerstand/verliezen van de uiteindelijke verplaatsing tozv de motor, die daardoor op een andere manier wordt belast, hierdoor kunnen grotere of kleinere rendementverliezen optreden welke veelal tot uiting komen in acceleratie-verschil bij een bepaald toerenbereik, aangezien wij niet met een vast toerental rijden kunnen wij hiermee ons voordeel doen. Doel is de totale belasting beter op het motorkoppel aan te laten sluiten. Te gelijkertijd under-geared op lage snelheid en over-geared op hoge snelheid of andersom, behoort nl tot de mogelijkheden van mis-matching.

Praktijkvoorbeeld: Een band die erg zwelt (klein met lage snelheid, groot met hoge snelheid) zal voor een variabele belasting aan de motor zorgen, feitelijk kan je met een groot pinion op lage snelheid rijden, en maar een kleine op hoge snelheid. Door nu te experimenteren met verschillende tandwielcombinaties kan je de belasting beter afstemmen op de motor (zijn smalle powerband), wat natuurlijk rendementverhogend kan werken, dit komt omdat je de krachten gaat “verschuiven”. Of te wel, het is niet altijd nodig om een kleinere eind ratio te rijden, soms volstaat het veranderen van de tandwiel combinatie ook al. En voor wie het nog niet wist, “motor versus pinion”, “spur versus pulley”, en “diff versus loopafstand (diameter) band”, zijn ook in zekere zin overbrengingen (krachten/momenten).

Het karakter van de motor (bv high torque/low rev’s of high torque/high rev’s) kan ook een aanleiding wezen om een ander tandwielcombi te kiezen. Wanneer je auto pas aan het eind van het rechte stuk op snelheid is, dan kan een andere tandwielcombinatie jou misschien meer opleveren dan simpelweg een kleiner pinion steken. Het gaat erom hoe snel je het rechte stuk af legt (van bocht tot bocht), niet hoe hoog je topsnelheid is, wanneer je een paar km/pu langzamer ben, maar 10 meter eerder op topsnelheid, dan leg je soms net zo snel, zo niet sneller, het rechte stuk af, en in plaats van achter een ander aan te sukkelen, kan je nu een ander tactiek volgen die misschien gunstiger voor jou uit kan pakken.

Ik vermoedt dat in de toekomst de interne ratio’s ook anders gaan worden (keuze-pakket?) om beter aan te sluiten op 5 cellen setup’s of op brushless motoren.

Een goed verhaaltje. Bottom line komt het erop neer dat er verschillende overwegingen zijn.

Allereerst is er envoudigweg de vraag of je met een gegeven interne overbrenging je gewenste eindoverbrenging kunt rijden. Dan is er de efficiency die over het algemeen beter is met grotere pulleys en het effect is het grootste bij de layshaft pulleys. Maak je die laatste groter dan wordt de interne overbenging kleiner en kun je dus ook "hoger" verplaatsen door een kleiner eindoverbrenging te rijden.

Dan is er inderdaad de hoogte van de diffs, enerzijds zodat het CG niet te hoog wordt, maar anderzijds vanwege het torque-effect dat het diff op de auto heeft. Des te hoger je hem bijvoorbeeld achter zet, des te minder grip zul je achter hebben. Ook het torque effect bij de layshaft en van de motor zelf heeft een effect (zelfs als je hoogte en positie niet meeneemt en alleen naar de grootte van de pulleys kijkt). Zodanig zelfs dat voor de modified juist grotere diff pulleys en kleiner layshaft pulleys de beste wegligging geven. Nadeel is dan wel de slijtage van de snaren (veel groter).

Oftewel het is inderdaad bijzonder ingewikkeld. Is goede wegligging echter je doel, probeer dan zo groot mogelijke diff pulleys te monteren met bijbehorende layshaft pulleys zo gekozen dat je je gewenste eindoverbrenging kunt halen. Waar mogelijk, doe je diffs dan in de laagst mogelijke positie. Dit haalt de aandrijftrein zoveel mogelijk uit de setup overwegingen.

Allemaal duidelijk en begrijpelijk (als je enigszins technisch aangelegd bent ;)). Ik weet genoeg, dank u vriendelijk. :thumbsup:

Back