Voodoo pylon racer & setup , High Speed vom Feinsten!

• Topicstarter Topicstarter xanderdude
  • Startdatum Startdatum
Ik zal proberen Zondag AS een filmpje te laten schieten. Kan niks beloven :)>

C 261, C 1041, C 121... ze worden allemaal genoemd in dit topic maar welke is "de beste" voor de voodoo?
Niet alleen die natuurlijk maar elke (enigzins betaalbare) servo's kan ik het best in mijn toekomstige voodoo met mega 16-15-3 op 3s met 4.7X4.7
(die setup zit nu in een boomerang met hitec hs50's en die servo's zijn niet goed genoeg iig.)

Ik heb de C 1041 in een boomerang gehad. Die zou ik niet zo snel nog een keer kopen.
Als je plek genoeg hebt lijkt me de C 261 een prima servo. Met de C 121 heb ik geen ervaring.

Op een ander forum heb ik gelezen dat die c 261's snel de geest gaven. Ik heb nu de c 1081 in gebruik, en die doen het goed. Ze zijn precies en volgas vol up trekken gaat prima. De hartslag is dan wel een beetje onregelmatig 8O (voodoo, mega 16/15/3 3s 2100, apc 4.75, 4.75)

Kom hier af en toe als Setup de Mega 16/15/3 met APC/CAM 4.7(5)x4.7(5) tegen alleen dan gevoed door 3S Lipo.
Heb zelf ook deze setup in een boomerang alleen dan op 8x GP1100 celletjes. Als deze warm van de lader afkomen zijn ze goed voor zo'n 23-24A en ruim 210 Watt.
Ik ben benieuwd wat zo'n 16/15/3 op 3 cellen Lipo doet en hoe de Lipo's zich hier onder houden.
Zal er zelf niet snel op over stappen aangezien de GP cellen nu al te veel power leveren voor mijn Boomerang, vol open en licht dalen leidt tot een lekkere zware bromtoon.

Rick

Hoi,

bij mij draait deze Mega 16/15/3 met APC/CAM 5,5x4,3 met 3 lipo 2200's Echter in een Funjet welke natuurlijk lang niet zo hard gaat.
(vandaag ge-GPSt op 164 km/h in vlakke vlucht)

Wel is te zeggen dat deze combi 35 ampere trekt en vandaag mijn 30 amps regelaar liet afslaan.. (krimpkous was spontaan voorzien van gaten door de hitte)
Ik zal de combi morgen of deze week eens testen met een 4,7 x4,7..

Mvg, Vincent

Ik heb een Voodoo met mega 16/15/3, APC 4,75/4,75 en thunderpower 3s 2100 (15/24C) Statisch trekt deze setup 32-33 amp met volle accu. Ik ga er van uit dat dit tijdens de vlucht niet zal gebeuren. Na een vlucht met redelijk veel volgas is de motor heet en de accu warm. Ik heb er nu een vlucht of 15 denk ik op zitten met drie accu's. Ik kan dus nog niet veel zeggen over de belastbaarheid over een langere periode. Ik weet wel dat het erg hard gaat!

Vip-er zei:
een Funjet welke natuurlijk lang niet zo hard gaat. ....164 km/h ...

Ja, het blijft behelpen :D
Voor een stukje schuim toch aanzienlijke snelheid. Natuurlijk meer door "brute force" dan door "clean airframe".

Elektro Guru Helmut Geck had in zijn - nu wat achterhaalde - boek "antrieb nach mass" al beschreven dat bij pylon racers de stroom 0.6 keer de statische stroom is.
Een (oude)test in Elektromodel met motor-op-stok-uit-autoraam liet zien dat de stroom van willekeurig wat voor prop motor combinatie (geen 3D props toen) pas vanaf 80 km/h een tergloop in stroom liet zien.
Mijn idee: Stroom zal dus wel teruglopen en vooral als je vliegsnelheid niet ver af ligt van de pitchsnelheid. Zeg 20% of minder "slip".
Uit metingen van lijnbesturings vliegtuig van Bruno van Hoek (met vaste lijnlengte en nauwkeurig te timen rondes) bleek dat je zelfs voorbij de pitchsnelheid kan vliegen. Alleen het propprofiel geeft dan nog lift. Lukt alleen met heel weinig weerstand ("Clean airframe")

Ga door met het beschrijven van jullie setups en resultaten. ik leer hier veel van.
Grensverleggend.

Vip-er zei:
Hoi,

bij mij draait deze Mega 16/15/3 met APC/CAM 5,5x4,3 met 3 lipo 2200's Echter in een Funjet welke natuurlijk lang niet zo hard gaat.
(vandaag ge-GPSt op 164 km/h in vlakke vlucht)

Wel is te zeggen dat deze combi 35 ampere trekt en vandaag mijn 30 amps regelaar liet afslaan.. (krimpkous was spontaan voorzien van gaten door de hitte)
Ik zal de combi morgen of deze week eens testen met een 4,7 x4,7..

Mvg, Vincent

Deze setup nog meermaals getest maar nu met een datalogger.. Tijdens vlucht toch nog pieken van 43 ampere (477 Watt) met deze mega 16-15-03.

Wederom getest..

Nu statische toerenmeting op mijn Mega 16-15-3, nog steeds met 5,5x4,3....

Na het goed instellen van mijn brushless RPM sensor en het controleren mbv. een optische toerenteller kom ik uit op een toerental van 24000 RPM (statisch)
Zou dit toerental in jullie ogen een beetje kunnen kloppen?

Dit alles bij 40 ampere op 3S lipo (2200 Hextronic), 426 Watt.

:D

De Thunderpower lipos lijken het toch niet helemaal te trekken. Een van de twee pakketten levert nu hoorbaar en zichtbaar minder energie. Daarom heb ik toch maar andere accus besteld:
Flightpower 3s 1800 25c pakketten. Omdat dit pakket wat dikker is, moest ik de servohevels onder de vleugels wel wat inkorten. (dikte is 24 mm ipv 20 mm van de thunderpowers.)
Voordeel is wel dat de Flightpowers smaller zijn zodat ze dieper in de romp passen. Omdat deze pakketten beter te belasten zouden moeten zijn, heb ik ook meteen een 5*5 APC geprobeerd.

Gelijk wat metingen gedaan:

APC 4,75*4,75: 34 Amp, 360 W

APC 5*5 : 35 Amp, 370 W

Ook gisteren twee vluchten gemaakt met de 5*5 prop, en hij lijkt inderdaad nog iets harder te gaan nu. :-)

Nando is nu trouwens aan het proberen of hij de 2200 Hextronics in de Voodoo kan krijgen.... Ben zeer benieuwd of dat gaat lukken.

Back