Al geruime tijd loop ik met het idee om zelf een mal van een vliegtuig te maken.
Als ik zo de diverse talen forums rond kijk, dan kijk ik mijn ogen uit als ik iemand een mal zie maken. Waarbij steeds de jeuk komt: Dat wil ik ook een keer doen.
Nu vind ik dat het eens tijd gaat worden, om de jeuk om te zetten tot realiteit.
Maar wat ga je dan maken
Al een keer edf in 3d getekend en ook al 3d geprint. Maar dit model heeft diverse complexe vormen. Dat deze me ongeschikt lijkt om mee te beginnen. Omdat ik nog nooit een mal gemaakt heb. Dus die in de hoek gezet.
Er moest een nieuw design komen.
Wat waren de uitgangs punten:
- Romp lengte ongeveer 50cm lang, zodat de mal niet te groot wordt.
- Het moet een romp worden, met de vleugel bovenop. Makkelijker te gooien
- Motor moet voorop, het idee met de motor achterop en gooien krijg ik de kriebels.
- Onder de motor komt een lucht inlaat. Om koele lucht doorstroming te hebben voor de accu, maar ook zodat er plek is om de kabels van een buitenloper kwijt te kunnen.
- De romp moet veelal vierkant zijn, makkelijk met lipo's plaatsen
- Er komt geen vleugel profiel aan de romp, dit geeft me de mogelijkheid om de romp voor van alles en nog wat te kunnen gebruiken. Als er namelijk een profiel aan de romp komt, dan kan ik niet meer met instelhoeken/profielen spelen.
Met dit idee, heb ik de gedachten om een nurflugel romp te maken.
Het zou dan ook mogelijk zijn, om er zelfs een delta van te maken, omdat er toch geen profiel afvorming komt op de romp.
Ik ben begonnen met een 2D design.
Als me dat al niet aanstaat, dan hoef ik ook niet aan het 3D design te beginnen.
Een plaatje wat ik nu heb:
- Romp lengte 57,5 cm. Iets langer dan het uitgangspunt, maar acceptabel
- Spinner is 45mm, zodat er ook 36mm motoren in passen. En een standaard spinner past.
- Spanwijdte zoals nu, zou 76cm worden.
- Profiel was wat ik even snel voorhanden had, is nog niet bepaald
- Spanten voor en achter de vleugel zijn rechthoekig. De onder en bovenkant zijn iets ronder, met het idee dat dit dan makkelijker lost uit de mal.
- Neusspant met inlaat. Deze bevalt me in 2D nog niet zo goed, mogelijk dat het in 3D beter gaat ogen.
De volgende stap zou gaan worden, om een 3D tekening te gaan maken.
Want ik wil de plug 3D printen. Die afwerken tot een bruikbare plug.
Alvorens hier verder mee te gaan. Hoop ik dat een aantal mensen hierop schieten en tips/tricks geven. Of zeggen: Dat moet je anders doen, anders heb je straks een onbruikbaar model.
Een puntje waar ik nog over moet nadenken.
Doordat ik geen profiel op de romp wil maken. Komt er ook geen vleugelzadel.
Dan zou ik met steekvleugels kunnen gaan werken, dat zou altijd passen. Maar op een klein model, geeft dit mogelijk extra gewicht voor deze steek-constructie.
Ook is er dan geen opening in de romp, om accu's te kunnen plaatsen. Ergens moet dan een accu-deksel komen. iemand tips?
Dus leef je uit, schiet erop. Laat de reacties maar komen
Als ik zo de diverse talen forums rond kijk, dan kijk ik mijn ogen uit als ik iemand een mal zie maken. Waarbij steeds de jeuk komt: Dat wil ik ook een keer doen.
Nu vind ik dat het eens tijd gaat worden, om de jeuk om te zetten tot realiteit.
Maar wat ga je dan maken

Al een keer edf in 3d getekend en ook al 3d geprint. Maar dit model heeft diverse complexe vormen. Dat deze me ongeschikt lijkt om mee te beginnen. Omdat ik nog nooit een mal gemaakt heb. Dus die in de hoek gezet.
Er moest een nieuw design komen.
Wat waren de uitgangs punten:
- Romp lengte ongeveer 50cm lang, zodat de mal niet te groot wordt.
- Het moet een romp worden, met de vleugel bovenop. Makkelijker te gooien
- Motor moet voorop, het idee met de motor achterop en gooien krijg ik de kriebels.
- Onder de motor komt een lucht inlaat. Om koele lucht doorstroming te hebben voor de accu, maar ook zodat er plek is om de kabels van een buitenloper kwijt te kunnen.
- De romp moet veelal vierkant zijn, makkelijk met lipo's plaatsen
- Er komt geen vleugel profiel aan de romp, dit geeft me de mogelijkheid om de romp voor van alles en nog wat te kunnen gebruiken. Als er namelijk een profiel aan de romp komt, dan kan ik niet meer met instelhoeken/profielen spelen.
Met dit idee, heb ik de gedachten om een nurflugel romp te maken.
Het zou dan ook mogelijk zijn, om er zelfs een delta van te maken, omdat er toch geen profiel afvorming komt op de romp.
Ik ben begonnen met een 2D design.
Als me dat al niet aanstaat, dan hoef ik ook niet aan het 3D design te beginnen.
Een plaatje wat ik nu heb:
- Romp lengte 57,5 cm. Iets langer dan het uitgangspunt, maar acceptabel
- Spinner is 45mm, zodat er ook 36mm motoren in passen. En een standaard spinner past.
- Spanwijdte zoals nu, zou 76cm worden.
- Profiel was wat ik even snel voorhanden had, is nog niet bepaald
- Spanten voor en achter de vleugel zijn rechthoekig. De onder en bovenkant zijn iets ronder, met het idee dat dit dan makkelijker lost uit de mal.
- Neusspant met inlaat. Deze bevalt me in 2D nog niet zo goed, mogelijk dat het in 3D beter gaat ogen.
De volgende stap zou gaan worden, om een 3D tekening te gaan maken.
Want ik wil de plug 3D printen. Die afwerken tot een bruikbare plug.
Alvorens hier verder mee te gaan. Hoop ik dat een aantal mensen hierop schieten en tips/tricks geven. Of zeggen: Dat moet je anders doen, anders heb je straks een onbruikbaar model.
Een puntje waar ik nog over moet nadenken.
Doordat ik geen profiel op de romp wil maken. Komt er ook geen vleugelzadel.
Dan zou ik met steekvleugels kunnen gaan werken, dat zou altijd passen. Maar op een klein model, geeft dit mogelijk extra gewicht voor deze steek-constructie.
Ook is er dan geen opening in de romp, om accu's te kunnen plaatsen. Ergens moet dan een accu-deksel komen. iemand tips?
Dus leef je uit, schiet erop. Laat de reacties maar komen