Voor de liefhebbers van kleine multiblades

Yep... gelukkig is de heli ook niks bijzonders qua afwerking ;) :D

Kwam er gister achter dat de lens baggervet was. Hopelijk worden de volgende filmpjes beter.

Groet, Bert
 
Nou....

Vandaag en gisteren waren het pet-dagen qua weer en wind, dus na de gebruikelijke huishoudelijke klussen, dan toch die kop nog maar eens helemaal grondig nagelopen. Het vliegt goed, maar toch.... kleinigheidjes die blijven zeuren in het achterhoofd.

Zo vertoonde de kop een lichte slinger, die voor een gedeelte uit de head-button bleek te komen: daarvan is het bevestigingsgat iets uit het center geboord, dus dat geeft een optische illusie.
Maar de bladhouders liepen ook niet helemaal zuiver rond, dus....

Voor inspiratie de Vario documentatie er maar eens bij gehaald (het is ten slotte een directe kopie van Vario) en daar filterde ik uit dat als de Jesus-bout te strak zit, dat het asgat dan ovaal wordt. Dat leidt dan weer tot slingeren.
Dus bij deze kopie ook maar eens de Jesus bout losser gezet, en verdorie! De slingering volledig weg!
Bladspoor was al niet verkeerd, maar toch een klein beetje "wazig", en dat veranderde nu ook in een strakke streep.

Vanavond ondanks de wind toch even achter huis geprobeerd, en de verbetering was erg goed merkbaar: De kop gaat er zoveel beter van sturen dat het "expo-gevoel" weer in héél lichte mate merkbaar werd, dus toch nog een keer de swashdriver weer nagekeken, en de laatste beetjes stroevigheid hier uit gehaald.

Het is nu gewoon verbluffend hoe rustig en strak deze kop stuurt.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt met een 450 multiblade. Het blijft klein en nerveus, maar dit is toch wel het beste tot nog toe.

Ik word er steeds blijer van....

Groet, Bert
 
Klein display van wat het ding kan hebben:

Windvlagen tot 7 Bft (let op de bomen op de achtergrond) maken het op zijn zachtst gezegd "een beetje turbulent" in mijn achtertuintje, en toch valt het ding tamelijk goed te hanteren (er staat geen 7 Bft in mijn achtertuin hoor, maar het dwarrelt er wel flink). Wel wat jumpy, maar wat verwacht je van non-E-stab in die omstandigheden? Ik kon de gewone flybarred 450 geen spat rustiger houden bij deze wind....

[URL="
in a tight spot.... - YouTube[/URL]

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch is het niet allemaal goud wat er blinkt: de bladen zijn nogal kort, en daardoor vertoont de heli bij rondvliegen wat vervelende trekjes, die ik alleen op kan lossen met gewicht in de bladen, of langere bladen.

Vervelend is dat op deze kop geen andere bladen passen.....

Ik ben al héél druk bezig de fabrikant ervan te overtuigen dat ie meer lengtes bladen moet maken.... Is voor hem een kleine moeite om de bestaande mal te verlengen....

Groet, Bert
 
Denk het wel.... het is gewoon "T-Rex standaard". Als de Blade daar aan voldoet, qua tuimelschijf diameter, as diameter en boorgat in de as voor de Jesus-bolt, dan zal het wel lukken, denk ik.
En anders moet je kijken of er bijvoorbeeld een T-rex mainshaft nodig is....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al héél druk bezig de fabrikant ervan te overtuigen dat ie meer lengtes bladen moet maken.... Is voor hem een kleine moeite om de bestaande mal te verlengen....

Groet, Bert

Een paar dagen geleden heb ik min of meer de toezegging gekomen dat er langere bladen beschikbaar gaan komen van Deao Helicopter, maar ik heb geen idee wanneer de mallen klaar zijn....

Groet, Bert
 
Back
Top