Voor-/nadelen nicd versus nimh?

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Corrien, sorry beseften ik nie! Als ik de NiMH op zet dan vaart ie schokkerig (2 á 3 min.), het lijkt alsof ik de controle verlies en dan opeens heb ik controle weer en op een gegeven moment doet ie niets meer behalve zo'n electronisch geluid alsoftie probeert de motor te draaien. Ik ben niet zo electronisch ingesteld, meer mechanisch, hoe en op welk moment (motor draaiende of niet?) moet ik meten? Grt, Eus

Corrien zei:
Zolang de spanning maar de juiste is en zolang de inwendige weerstand van de accu (en bekabeling + stekers) maar niet te hoog is.
Als deze laatste wel te hoog is duvelt de spanning te veel in elkaar als je de motor laat draaien. De onderspanningsbeveiliging van de regelaar schakelt dan de motor uit. Bij de RSC535 gebeurt dit bij circa 5,5 Volt. Je kunt dit dan weer kortstondig opheffen door de gasknuppel even heen en weer te bewegen.

kijk, dat is dus de oplossing dnek ik.. het ligt waarschijnlijk aan je specifieke accupakket.. (met te kleine cellen of te veel weerstand)

de spanning zakt in, de motor stopt met draaien, en gaat even daarna weer verder als de accu weer een beetje op adem is gekomen (en de spanning weer stijgt)

pkboo zei:
op een gegeven moment doet ie niets meer behalve zo'n electronisch geluid alsoftie probeert de motor te draaien
Hij probeert dan ook echt de motor te laten draaien, maar dat lukt dan niet meer. Als je op dat moment de accuspanning meet zul je zien dat deze een flink stuk onder de 9,6 Volt is gezakt. Het beste kun je deze spanning meten op de steker van de regelaar, waarbij je gelijk kunt voelen of deze steker warm wordt (slechte stekerverbindingen worden warm en leveren ook dit soort problemen).

Overigens geeft de kortsluitbeveiliging van de RSC535 ook zo'n klachtenbeeld. Er is dan wat met de motor aan de hand. Als er met een andere accu geen problemen zijn kun je dit echter vergeten.

Ik ben eruit! Het lag aan de ESC en die is nu echt stuk vanwege een lekkage in zijn eigen koeling. Vervelend (€€€€) want dit is de 2de in zeer korte tijd vanwege water. Ik ben zeer erkentelijk voor de aangeboden hulp. Grt, Eus.

beste

mag ik eens iets vragen ,

ik heb dit gelezen op het net "Wat zijn oplaadbare battery-packs?

Dit zijn grote oplaadbare batterijen die zijn samengesteld uit meerdere kleinere batterijen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor videocamera's, mobiele en draadloze telefoons, laptops en vele industriële apparaten. De battery-packs hebben een hogere spanning en een hogere capaciteit, omdat de kleinere batterijen aan elkaar vast zitten. Bijvoorbeeld 6 penlites van 1,2 Volt - 1100 mAh in serie aan elkaar gemaakt levert een pack van 7,2 Volt - 1100 mAh. Dezelfde 6 penlites parallel levert een pack van 1,2 Volt - 6600 mAh, of 6,6 Ampère. Battery-packs worden vaak op maat ontwikkeld voor bepaalde apparaten."

mijn vraag is als volgt : als ik nu gewone oplaadbare in de gewone winkel gekochte 6 penlites aan elkaar soldeer heb ik dan dezelfde batterij als een batterijpack die je in een RC winkelkoopt ? Kan je dan die zelfgemaakte batterijpack gebruiken om een Permax 400 ( easystar) aan te drijven , of zit daar een verschil in de samenstelling omdat ze daar spreken van op maat gemaakt voor bepaalde apparaten,, is dat nu de samensteling of afmeting( prijsverschil is er zeker )
met dank

2 keer maar , toen ik dit verzond zag ik plots dat ik eigenlijk in het verkeerde topic bezig was , daarom had ik het nog eens verzonden.

ik heb ondertussen 6 batterijen van de Aldi (2300mAh) reeds met schuurpapier geschuurd en er een soldeersel opgelegd.
morgen ga ik eens kijken waar ik van die metalen strips kan vinden om ze dan aan elkaar te solderen.
zal dan eens laten weten wat ze waard zijn.

Back