Voorbereiding bouw big lift

Sinds kort woon ik samen, en nu is alles redelijk op de rit.
Dus komt er weer tijd voor de hobby.

Ik wil dus een nieuw toestel gaan bouwen, maar geen ARF. ARF is wel leuk, maar dan moet je gelijk een redelijk bedrag in 1x uitgeven. Daarom wil ik er zelf 1 gaan bouwen. Dan komen de kosten allemaal stuk voor stuk, geeft ook tijd om voor het e.e.a. te sparen.

Nu had ik wel al het e.e.a. in gedachte, wat de nieuwe kist moest kunnen. Maar ik heb nog geen model gevonden wat aan deze eisen voldoet.
Dit zijn de eisen;
- Geschikt voor een 23cc benzine motor (of 30cc)
- Geschikt voor een huckepack (als ik het zo goed schrijf), om zwevertjes naar boven te brengen.
- Geschikt voor een sleepkoppeling, voor iets grotere zwevers omhoog te krijgen (niet die hele grote zwevers, die zijn er niet bij ons op de club)
- Ruimte in de romp, voor een bakje om diverse dingen af te gooien tijdens het vliegen (snoep gooien of zo)
- Flaps
En de laatste optie, maar dat is alleen als er plaats in de romp over is. Is voor een tank voor het rook systeem.

En om het nog wat moeilijker te maken. Het liefst moet het ook nog een schaalkist (of uiterlijk) zijn, maar niet de Wilga (vind ik persoonlijk niet zo mooi)

Ik was al een Havilland DHC-2 Beaver tegen gekomen. En die kan aan veel van de bovenstaande eisen voldoen. Maar ik heb een beaver nog nooit als zwever-sleper gezien. Iemand wel?

Iemand nog andere ideeen voor een mooie sleepkist, met bovenstaande eisen?

Groeten Paul.

P.s. de huckepack zal niet difinitief geplaatst worden, maar zal demontable gemaakt worden. Ziet niet uit anders, een huckepack op een redelijk schaalmodel.

iemand enig idee wat voor type het volgende model is?

318_1851-01a.jpg

Ik heb over de big lift nagedacht.
Maar dan heb je echt een werkpaard, en niet iets dat schaal is. Dat is wel jammer.

Maar de big lift, staat wel op het lijstje, niet bovenaan, maar houd ik wel in gedachte.

De piper is een kist, die je regelmatig ziet. De husky lijkt me dan mooier. Maar hier krijg ik geen bouwtekeningen van gevonden. Ik weet dat Graupner hem ooit gemaakt heeft (misschien nog steeds), maar ik bouw hem liever zelf van tekening

@salamander: misschien zou je Bertus ( forumgebruiker) eens een pbtje sturen die heeft net een Husky gereed gemaakt. Wellicht heeft hij een tekening :lol:

Misschien een Super Decathlon?
Die van dynaflite voldoet aan alle punten, behalve dat er standaard geen flaps opzitten. Maar is natuurlijk een peuleschilletje om die tijdens de bouw erin te maken. Is verkrijgbaar als bouwdoos, maar denk dat je m ook goed van de tekening kunt bouwen (kan ik je eventueel aan helpen).

Die kan natuurlijk ook, wij hebben 'm ook, met een ZDZ40 gaat ie als de brandweer :D

Grt.

Gezien je eisen als bommenluik, huckepack -> hoogdekker, schaalkist, zelf bouwen etc. zou ik aan de Decathlon lijn van http://www.emhw.de denken. De kleinste (2,55) vraagt wel iets meer dan 23cc, maar wil je een beetje slepen kom je toch wel boven het 30cc segment uit.

Ik heb ook even het internet rond gekeken.

Maar het moet een sleeper worden, met een vleugel ergens rond de 2 tot 2.2 meter.
Hij hoeft ook geen grote zwevers omhoog te trekken. En het gros zal toch met de huckepack omhoog gebracht moeten worden.

Als je dan rond kijkt, dan zie ik de volgende opties, zeker gezien ik ook ergens een tekening vandaan moet zien te halen (wil zelf bouw doen, geen kit bouw)
- Big lift
- Decathlon
- Piper

De piper is dan de allerlaatste keus, want die vliegen er al bij ons op de club genoeg (kleintjes dan wel).

Een decathlon heb ik al (kleiner model, max 10cc, dus niet geschikt om te slepen).
Dan blijft er eigenlijk maar 1 model over. En dat is de big lift. Ik moet alleen gaan zoeken, waar ik een tekening vandaan kan halen. En een goede motorkeuze gaan maken (en of het met pijp gaat worden, of met een soort potje).

Weet iemand waar je de big lift tekening nog kan krijgen. Of heeft iemand nog een tekening ervan liggen? Waar ik een copy van kan maken, of kan overnemen?

groetne Paul

Ik ben het er ook mee eens, dat de calmato XL mooier uitziet dan de BL. Maar dat ligt misschien ook wel aan het vrolijke mooie kleurenschema van je calmato

Maar van de calmato XL zijn er geen tekeningen. Er stond een download optie op je site, maar helaas werkt die niet meer. Kan je hem niet herstellen?
En hoe zit het met de ruimte in de romp? meer dan voldoende, of toch nog krapjes? Want op foto lijkt de romp in verhouding toch smaller dan een biglift, of is dat optisch bedrog

groeten Paul

Back