Voorbereiding bouw big lift

ik denk dat je voor deze relliant met een 62 zelfs tekort gaat komen.

Een mooie kist is het zeker. Een 62 zal zeker voldoen om te vliegen.

wil je overschot bij het slepen zul je een sterkere motor moeten nemen.

Maar deze kist is zeker een uitdaging om te bouwen.

Bij ons op de club is het slepen van zwevers HEEL zeldzaam. Zeg maar eerder, het wordt (nog) niet gedaan.

Ook de sport van het zweven, wordt bij ons op de club niet echt beoefent.

Dit kan natuurlijk meerdere reden hebben, waarom er nauwelijks gezweeft wordt.
Reden 1 - Geen interesse in zweven.
Reden 2 - Geen mogelijkheid om zwevers (zonder elektro-motor) boven te krijgen.

De grootste zwever die we nu hebben op de club, zal een 2,5 tot max 3 meter zijn.

Het idee dat ik dit draadje opende, is om een sleepmodel te gaan maken. Die in ieder geval reden 2 weg streept.
Mensen die bij ons op de club dus wel interesse zouden hebben, schaffen ook niet gelijk een zwever aan van 5 meter. Maar beginnen ook klein.
Je eerst model was ook niet gelijk een kist met een 80cc motor erin (bij de meeste niet in ieder geval)

Wat ik graag wil, is dus een mogelijkheid geven, om zwevers tot een max van 3 meter omhoog te brengen. Zij het niet door slepen, dan met de huckepack. Maar mocht uiteindelijk toch blijken dat het reden 1 blijkt te zijn, dat mensen geen interesse hebben in zweven. Dan heb ik wel een kist die een leuke vorm heeft, en niet alleen een sleep-kist.

groeten Paul

Indien het niet schaal moet zijn, vind ik hans z'n calmato XL echt prachtig. Wanneer je deze opschaalt naar 2m40 (of nog iets groter) kan je er een ZG62 op zetten. Slepen moet zeker gaan, aangezien het een slank ontwerp is met (bijna?) vol-symetrisch profiel heb je ook voldoende snelheid.

Het moet niet persee schaal zijn.

Maar zoals ik al aangaf, weet ik niet of het een mogelijkheid van slagen heeft, het zweefvliegen bij ons op de club.

Mochten de club-leden het namelijk niets vinden, dan heb ik gewoon een vergrote calmato. En dan vind ik het een beetje zonde, aangezien een vergrote trainer me niet erg trekt. Trekt het zweven bij ons op de club wel heel erg aan, dan is de calmato een goede kist natuurlijk.

Ik zit nu een beetje te dubben, wat te doen.
Of een calmato XL maken, en het risico nemen, dat het zweefvliegen aantrekt, en ik niet alleen grote trainer maak, maar een sleper.

Of de stinson bouwen, en daarmee eerst aftasten of het zweven iets is voor bij ons op de club. Zou het dan heel erg aantrekken, dan kan ik daarna ook de calmato xl maken.

Bij het slepen, moet je een bepaalde vliegsnelheid hebben om zwevers boven te krijgen. Dit hoeft niet met de huckepack neem ik aan? om dat de vleugel van de zwever op 0 graden staat als het goed is, als je opstijgt. Of is dit te theoretisch bekeken?

Mocht het slepen iets zijn, dan is dit voor in de verre toekomst. Want momenteel hebben de zeldzame zwevers bij ons op de club geen sleepkoppeling, dus die moeten wel met een huckepack omhoog (of met het hulp motortje zoals ze nu doen).

groeten Paul

Halloapul,

een paar weken terug heb ik een link gepost van Robin Janse. Hij verkocht toen een Big Lift bouwdoos voor dacht ik 50 Euro.
Misschien heeft hij 'm nog.

Ik zie het wel wat het geworden is.
Succes met je sleepkist.

Frank

DIe is inderdaad al weg. Ik had er ook op gereageerd, maar er waren al mensen die een bepaald bedrag hadden geboden. Waar ik niet boven wilde gaan (gezien prijs - bouwdoos verhouding).

Ook de bosmodelair hebben binnenkort een big lift te koop. En heb hier ook op gereageert, maar ik begreep al, dat er veel mensen waren die er interesse in hadden.

Daarom dat ik zoek ben/was naar een tekening. Want als het goed is krijg ik hem van jakkie takkie per mail.
Het is een PDF file (wat op zich wel jammer is, had het liever als een JPG gehad). En wil deze dan in autocad gaan plaatsen, om hem dus in autocad te tekenen. Dan kan ik de spanten en dergelijke zelf thuis uitprinten op A3 of A4.

groeten Paul

Ik heb een big Lift met een ZG 38, vliegt prima en voldoet aan je wensen (zoals al eerder is opgemerkt).
Slepen van zwevers tot 3 m spanw. is geen probleem met een verouderde ZG.

Vanaf een PDF is het lastig frezen. Daarvoor moet je een acad file hebben. Dat is de reden.

Tevens vind ik het handiger om met een acad file te werken, dan met een PDF.

Bij RBC zullen ze zeker kunnen frezen. Maar ik weet niet of Rob ook maar een paar kitsjes wilt maken. En verder, misschien is copyright weer een probleem. Want rob heeft niet de licencie om big lift modellen te mogen frezen

Hmmm, ik kan even kijken bij de scanner die we op de zaak hebben welke extensies deze allemaal kan maken. Kan je een boel werk schelen wellicht? Volgens mij in ieder geval .tif heb je daar iets aan?

ik heb ook nog een big lift met een zg 38 (nieuwe)

mag wel weg voor 350,- incl servo's en ontvanger accu

allen nog maar een ontvanger

gr erik

Hallo Paul,

Ik heb nog Tekeningen en een motorkap liggen van een gemodificeerde Big Lift.
Deze werd (wordt) destijds verkocht bij Hobby in, in Waalwijk

biglift%20met%20motorkap.jpg

Doet eens een leuk bod, dan wil ik ze wel opsturen naar je(mag ook ophalen natuurlijk) :lol:
hoeft zeker niet de hoofdprijs te kosten!! :wink:

Laat maar horen of je interesse hebt (PB graag).

groetjes
Martin

mocht er interesse in zijn ,
ik heb ook nog een big lift liggen met een 23cc en huckepack en sleephaak

mag weg voor 350 , zonder ontvanger, maar met servo's

groeten

Eelco

Van de week heb ik de tekening in PDF gekregen. Helaas nog geen tijd gehad, om hem in ACAD over te zetten, maar misschien iets voor het weekend. Beetje afhankelijk van het weer, anders ga ik naar jets over pampa

Maar was nog wat rond aan het bladeren op het web. En kwam het volgende tegen.

5100-03.jpg
Da die Abmaße und Profile von unserem Lifter mit dem Big Lift von Multiplex identisch sind, können die Einzelteile kombiniert werden. So zum Beispiel Big Lift Rippenflächen mit Lifter GFK Rumpf.

Het model heb ik op 2 verschillende sites te koop zien staan. Op 1 site voor 198 euro, en op de ander voor 325 euro. Nogal een verschil voor hetzelfde toestel. Maar ja niet belangrijk als je zelf gaat bouwen.

Wat mij wel aanstond van het model op de foto. Is dat dit model, bijna alle hoeken afgerond heeft.
Misschien eens iets om rekening mee te houden, als ik de big lift in ACAD zet, dat ik rekening houd dat er wat dikkere driehoeklaten in zitten, dan heb ik wat materiaal om rond te schuren.

ik maak liever alles nieuw.
Dan weet ik ook hoe ik het zelf gebouwt heb. Want hoe ziet het er onder de folie uit van die vleugel? En misschien moet je nog het e.e.a. aanpassen.
En met een nieuwe vleugel kan ik de roeren en flaps er zelf in maken zoals ik ze graag zou willen. Is met een bestaande vleugel ook al wat moeilijker

Heb gisteren avond de zijkant van de romp al in ACAD gezet. Misschien vanavond nog een stukje tekeningen

Leuk om dit draadje te gaan volgen. Vlieg zelf met een Biglift met een Zenoah 26CC erop. Althans, ik kan er nog niet mee vliegen daar hij 88 DB maakt. Maar daar ben ik druk mee bezig om dat onder de 80DB op 7 meter aftsand te krijgen. Indien je gaat bouwen en er een benzine motor opzet probeer dan de inlaat zeker in de romp te krijgen.

Groet
Michiel

Back