Voorbereidingen op seizoen 2008.

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door arno888, 5 nov 2007.

  1. arnold 2

    arnold 2

    Lid geworden:
    7 mrt 2004
    Berichten:
    254
    Locatie:
    zuidlaren
    nou die eerste indruk was toch wel heel goed (was er toevallig bij ;)
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    LOL

    Waarom dacht je dat Loet zoveel kisten maakt...................................
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Kan ik alleen maar bevestigen. Van een nieuwe kist wil je gewoon dat die beter is dan die oude zut van 1 maand geleden.

    Maar het is ook zo als ik op het veld kom met wat voor kist dan ook. De eerste start uit de losse hand met een metertje of 15 levert vaak een tijd van 1 minuut of meer op. Maar ga ik daarna minstens 3 keer zo hoog gooien dan zijn de tijden niet 3 keer zo lang. Is dit het nog niet bekende DLG-spook dat dan gaat tegenwerken?

    Trouwens, hoe staat het met je eigen voorbereidingen voor 2008, Arno?

    Hier ligt een vleugeltje te wachten om in V-stelling geplakt te worden en mijn handen jeuken of vanavond een stabilo en kielvlak te schuren. Morgen in de vacuümzak en in het weekend in alle rust de boel assembleren. Wel tussen het paaseieren zoeken door natuurlijk. Ik ben inmiddels al dement genoeg dat ik met een gerust hart de paaseieren zelf kan verstoppen.:confused:

    Loet
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    ik ben klaar...................................................................

    ( wilde eerst mijn Avatar veranderen weet je; maar na gedane arbeid is het wel ok zo :) )
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Tja, die Avatar vertelt ook niet alles................. laten we het maar houden op schijn bedriegt :)

    Omdat er toch nog een en ander te gebeuren staat heb ik besloten dat 2 van mijn 4 modellen de deur uit kunnen. Een van mijn Aspi's ( de kist van die 63 meter) en een Twistar gaan de aanbieding in. Binnekort meer hierover op Start

    Arno
     
  6. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Salpeter of Twister

    Arno,

    Laat de foto's van je nieuwe SALpeter maar zien hoor ?
    of ben je een molded Twister bezig ?
    Cheers

    Bart
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nee & misschien.............................
    maar het kan ook een Sekar worden ????

    Arno
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    de Tussenstand (in de voorbereiding op 2008)

    Hallo

    Wat was ook alweer het uitgangspunt:

    " ............wat ik vooral anders zou willen zien is het vermogen om grotere gebieden af te kunnen zoeken; kisten met een nog betere glijhoek dus."

    Het eerste experiment in deze was een nogal uitgebreide testperiode met de Kisal; werkelijk een superkist op dit gebied maar jammer genoeg niet de kist die past bij mijn vliegstijl (kennis) Nee, dus !! ( heeft alweer een andere eigenaar)

    Vervolgens en om meteen ook maar Bart's vraag te beantwoorden; Nee, ook geen Salpeter!

    Een Salpeter komt er bij mij niet bij; hiervoor zijn diverse redenen (nog buiten het feit om dat de jongens van TUD/Demmler nogal slordig omspringen met hun e-mail verkeer/niet reageren op mails...:( )
    Maar buiten deze vervelende eigenschap van de makers van dit model: Verleden jaar heb ik enkele malen tegen Schulte/Salpeter gevlogen en gezien/gemerkt/ervaren dat dit model het buitengewoon goed doet bij stabiele omstandigheden. Bij wat heftiger weer met wat meer wind en turbulentie is de Salpeter een normaal goed model. Kijkend naar de nederlandse wedstrijden van verleden jaar was de Salpeter in het voordeel geweest in Odoorn en in Zoetermeer (Malden dit jaar was een ander mooi voorbeeld hiervan)
    E.e.a. betekent dus dat die Salpeter wel dat grotere gebied kan afzoeken maar alleen maar onder bepaalde weersomstigheden. Ook een "nee" dus.

    Wat dan wel; de meest logisch optie is verder de Twister. Deze lijkt het goed te doen onder de meeste omstandigheden. Ik heb dus twee Twisters in positief bouwwijze (de voorloper van de nieuwe "molded" Twister) Met deze positief bouwwijze is de reproduceerbaarheid onderling dus een stuk minder. Bij mij is namenlijk een model echt stukken minder als de ander. Echt alsof er verschillende profielen in zitten... Wil niet zeggen dat die tweede Twister onbruikbaar is; die is alleen duidelijk minder als nummer één ( en gaat dus de deur uit naar iemand die hier wel heel happy mee is)
    De goede Twister is echter al een end op weg naar mijn hoofd-doelstelling, een verbeterde glijhoek Op dit gebied is de Twister de Aspi duidelijk de baas! Zeker geballast gaat de Twister erg goed !

    Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen gaat er bij mij, buiten deze mindere Twister ook een Aspirin de deur uit en houd ik er dus eentje over. De Aspirin is tot dusverre duidelijk in het voordeel bij wat meer turbulent weer dus deze ene wil ik , met in mijn achterhoofd dat er ook in 2008 wel van deze wedstrijden zullen zijn houden.

    In de voorbereiding voor 2008 staat verder een eigenbouw op het programma met het MH51 profiel. Dit is al een aardig eind op weg. Ik verwacht niet dat dit een superkist gaat worden maar die scandinaviers hebben een profieltje neergezet wat naar het schijnt goed is voor de bij hun meest voorkomende weersomstandigheden (vooral veel wind). Ga er dus vanuit dat deze nieuwe eigenbouw , tesamen met de Aspirin het moet gaan doen bij de vooral wat ruigere omstandigheden.

    De molded Twister die eigenlijk op de eerste plaats stond bij mij heeft momenteel een levertijd van enkele maanden zoals Alex dat zo mooi zegt. Omdat seizoen 2008 dan alweer voorbij is heb ik echt geen zin om daar op te gaan wachten.

    Vandaar dan ook dat ik de voorbije dagen enkele telefoontjes gepleegd heb met de mensen van Stobl. Zij hebben kennelijk nog geen echte wedstrijdvliegers in hun clientële en hun waren dan ook heel erg blij en behulpzaam om mij op korte termijn wel aan een kist van hun te helpen.

    Dit model, de Stobl dus, afgaande op verhalen van mensen die met deze modellen gevlogen hebben (niet alleen maar de verhalen van de makers, maar ook de ervaringen van andere mij wel bekende piloten) lijkt een goed alternatief. Morgen ga ik dus op bezoek bij deze mensen en liggen er wat spulletjes klaar voor mij (carbon d-box mèt disser vleugel) [​IMG]
    Een paar daagjes om wat spullen in te bouwen en te gaan proefvliegen maar ruimschoots op tijd klaar voor de eerste wedstrijden.

    Nou is er, onder vooral sportfanaten, een spreekwoord in omloop: " if you can't beat them, join them " Lijkt me wel wat waar het de keuze voor de Stobl betreft :) :) (doordenkertje)

    Al met al dus lijkt het erop dat ik klaar ben voor 2008, dit ondanks dat mijn doel om een kist met een super-glijhoek gereed te heben voor dit seizoen maar ten dele gerealiseerd is. Blijft natuurlijk open de vraag of er een dergelijk model bestaat maar dat is nou juist het leuke van deze hobby........
    Arno
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2008
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Arno,
    een nieuwe kist heeft altijd wat aanloop probleempjes. Na Malden liep het ook ineens storm met aanvragen voor Twisters. De Stobel is een erg mooie en goed gebouwde kist maar kon mij in Malden toch niet overtuigen. Het model leek goed te thermieken maar erg langzaam.

    Alex

    P.S heb je dit wel eens gelezen ?
    RC-Network - Einzelnen Beitrag anzeigen - Stobel DLG jetzt käuflich...
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi,

    Wat mij in Malden tegenviel aan de Stobl was meer te wijten aan de piloten dan aan de kist. Niemand van de Stobl vliegers kon eigenlijk fatsoenlijk gooien......

    Henrik (uit jouw link) is een van de mensen waar ik aan refereer. Inderdaad is de Salpeter beter maar hier ook weer opnieuw onder specifieke omstandigheden............

    We zullen wel eens zien wat het wordt; ben er in elk geval klaar voor en met deze kisten moet ik eigenlijk best wel een end kunnen komen

    Arno
     
  11. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Waarschijnlijk is dat met elke kist zo. Dikke vleugels doen het beter in turbulentie. Dunne beter in glijden. Uit eindelijk zal altijd de vlieger het verschil maken en niet de kist. Denk alleen dat de prestatie van de Stobel dicht bij die van de Aspi zal liggen.
    In ieder geval succes komend seizoen.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Volgens de makers van de Stobl vliegt hun toestel de Aspirine eruit............. Maar nou zijn bouwers/konstrukteurs natuurlijk niet helemaal objektief :):)

    [/QUOTE] In ieder geval succes komend seizoen.[/QUOTE]

    bedankt

    Na het weekend van 26/27 april weet ik meer (Romilly sur Seine/Duisburg)
     
  13. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dat zal waarschijnlijk gabaseerd zijn op stil air vliegen. De stobel start wel redelijk hoog heb ik begrepen. De Twister wint ook zo'n 10 tot 15 sec op de Aspi. Waarschijnlijk door dezelfde reden.
     
  14. BartR

    BartR

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Huissen
    vraag

    Dit snap ik niet. Ik was altijd in de veronderstelling dat dunne vleugels het beter doen in turbulentie vanwege de "betere" penetratie.

    Wil iemand mij wijzer maken please.


    Bart
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dunne vleugels doen het beter in wind, niet te verwarren met turbulentie.
    In turbulentie krijgt een vleugel met heel veel invalshoek verschillen te maken. Dikke vleugels kunnen over het algemeen grotere invalshoeken aan en overtrekken daar in minder snel. Helaas willen die dikkere vleugels wat minder goed tegen de wind wat de voordelen weer ongedaan maakt omdat meestal de turbulentie toeneemt naarmate het harder waait. Het kan ook bij minder wind maar sterke bellen erg turbulent zijn en dan zijn de dikke vleugels misschien wel weer in het voordeel.

    Alex
     
  16. BartR

    BartR

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Huissen
    wijzer worden

    Alex,Dank voor je duidelijke antwoord, ik ben er wijzer van geworden!Intuïtief leek me dat dunnere vleugels in het voordeel zouden zijn omdat ze wat sneller vliegen waardoor de turbulentie wat minder vat op ze zou hebben. Maar inderdaad, dikkere vleugels zijn vergeeflijker bij verschillende invalshoeken, waardoor je langzamer kunt vliegen, met name in bellen, dat is het!Bart
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    voor de liefhebber

    Hallo,

    verkaufe einen meiner beiden SALpeter:

    Fläche mit 28g HM-Kevlar und RDS; Farbe Gelb/Rot.
    Abfluggewicht: 265g, 295g mit Ballast.

    Eingebaut sind: GP330 Akku, 1*FS-31 (Seite), 3*DS-281 (Höhe, Klappen).
    Flugfertig aber ohne Empfänger. Inklusive Ballast und
    Flächenschutztaschen. Knapp zwei Monate alt, etwa 10 Flugstunden davon
    zwei Contests. Ein Midair (glimpflich), kleinere Schrammen aber nichts
    Dramatisches.

    Fotos und Baudokumentation:
    <http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=96795>

    Neupreis knapp über 900,- (Lieferzeit: 9 Monate).
    Verkaufspreis: 750,-

    Falls der Flieger auf mindestens einem F3K Wettbewerb (Contest oder
    ACH) der Saison 2008 eingesetzt wird, werde ich 50,- des Kaufpreises
    rückerstatten (100,- falls der Käufer Jugendlicher/Junior bis 23Jahren
    ist).

    Nur persönliche Übergabe, kein Versand. Übergabe im Umkreis von Graz
    oder auf einem der nächsten Wettbewerbe, zB Mollram.

    Bei Interesse bitte mail an <gerstgrasser@gmx.net>
     
  18. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Waarom zou hij er 1 willen verkopen, denk je?

    Toch niet omdat hij in Italië achter me eindigde want in Zwitserland werd hij derde en heb ik hem ook met een Salpeter zien vliegen (niet iedere vlucht).
    Misschien is er wat mee????

    Loet
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland


    Es _ist_ ein Supermodell.
    Aber ich hab zwei davon und sehe nur Bedarf für einen. Du hast ja eh in Breitenbach gesehen, welchem Flieger meine Zuneigung gilt ;-)

    Gruss,
    Matthias
     
  20. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ich denke vielleicht zu viel aus meiner Sicht und darum habe ich für alles eine Extra, ist nur nicht mit Frauen so.:p
    Ich habe Lehrgeld bezahlt und weiß mittlerweile wie schnell man ein Modell verlieren kann wenn einer z.B. es durchfliegt.

    Mit alles mindestens doppelt kann man übertreiben aber zufrieden war ich mit meine 2 Sender.

    Salpeter ist ein Super Modell, habe mich nur gewundert. Kann leider nicht nach Mollram kommen.

    Matthias, bitte verstehe mich nicht falsch, ich habe nur gestaunt.

    grüss,

    Loet
     

Deel Deze Pagina