Voorbereidingen seizoen 2016

Destijds heeft Arjan een heldere taakomschrijving opgesteld, ik denk dat het wel nuttig is die hier ook te posten voor een overzicht van wat er zoal te doen is:

Dit zijn de werkzaamheden:

Voor het seizoen:
- Opstellen wedstrijdkalender in overleg met clubs/mensen die een terrein beschikbaar hebben. (Afstemmen met F3J)
- Beoordelen of terrein aan de criteria voor een F5J wedstrijd voldoet: bereikbaarheid, voorzieningen parkeergelegenheid, afmetingen (bij voorkeur minimaal 120m beschikbaar voor stippen, bij alle windrichtingen), vrij aan te vliegen van alle kanten
- Kalender aanleveren bij subcommissie en KNVvL
- Onderhoud/vervanging materiaal

Voor een wedstrijd:
- Uitnodiging op MBF en Facebook
- Gegevens aanleveren over locatie etc bij webmaster, inschrijving laten openen
- Wedstrijd aanmaken in Gliderscore
- Inschrijvingen verwerken in Gliderscore (eventueel aanmaken voicefiles voor pilotenoproep)
- Contact onderhouden met clubs en deelnemers
- Trekking verrichten, scorekaartjes printen en bundelen
- Briefing voorbereiden, startlijst per mail verspreiden
- Besluiten of wedstrijd door kan gaan

Wedstrijddag:
- Opbouw materiaal (stippen/geluid/display/laptop)
- Inschrijvingen verwerken, startgeld innen, scorekaartjes uitgeven, loggers uitgeven
- Briefing verzorgen
- Tijdwaarneming/pilotenoproep bedienen
- Tijdens het vliegen veiligheid/reglementen bewaken
- Scorebriefjes innemen, verwerken en controleren
- Tussenstand opmaken en printen
- Einduitslag opmaken, wedstrijd afsluiten
- Materiaal opruimen Na de wedstrijd:
- Einduitslag controleren, naar voorzitter subcommissie en KNVvL sturen
- Resultaten per mail naar de deelnemers sturen
- Financiële administratie afronden, afrekening naar penningmeester sturen
- Controle/onderhoud/reparatie/vervanging materiaal

Na het seizoen:
- Einduitslag competitie opmaken, naar voorzitter subcommissie en KNVvL sturen

Hallo allemaal,

Is het een idee om alle wedstrijden aan clubs te koppelen. Ik vlieg sinds kort bij Midden Nederland ( bij de Meern ) ,perfecte vrije lokatie met een ruim veld ( Peter Zweers vliegt hier ook, 90x200 mtr.) .

Het is veel makkelijker volgens mij om een aantal "veldzaken" (activiteiten op de wedstrijddag) onder te brengen bij mensen die lid zijn van de desbetreffende club en die (neem ik aan) , daar dicht bij in de buurt wonen.
Ik denk dat het moeilijk wordt om zoveel mogelijk bij een persoon onder te brengen, niet voor niets zie je dat bij
andere wedstrijdvormen het ook door een team wordt geregeld.
Ik zou persoonlijk best wel bereid zijn een aantal zaken willen regelen voor een eventuele wedstijd bij Midden Nederland , maar niet voor alle wedstrijden. Eerlijk gezegd denk ik dat dit bij veel mensen speelt, men wil best wel
helpen, maar niet het hele seizoen.
Het zal best wel wat rommeliger worden af en toe, maar beter dan niet vliegen vind ik.
Ik heb al navraag gedaan bij de voorzitter en zij staan daar positief tegenover.
Zou toch erg jammer zijn als we seizoen 2016 moeten skippen.

Groet
Wim Nieuwhof

Voor F3J heb ik een draaiboek vastgesteld (XLS met enkele sheets) waarin ik een overzicht heb van alle taken en wat we van de diverse partijen verwachten. Die 'diverse partijen' zijn dan:
* F3J organisatie (ik, maar wel met hulp van met name Karel (THX))
* Wedstrijdleiding: bij F3J zijn we in de gelukkige positie dat we nog steeds een vaste wedstrijdleider hebben die de zaken in het oog houdt (Arnout - ook THX). Het gaat dan met name om toezicht tijdens de wedstrijd zelf.
* Een stel materiaalbeheerders (we hebben vrij veel wedstrijdspullen nodig die we afhankelijk van de wedstrijd bij de beheerders onderbrengen)
* de organiserende clubs. Bij hen rekenen we vooral op de voorbereiding van een wedstrijd (uitzetten van veld en corridor) en hulp tijdens de wedstrijd: tijdwaarnemers, invoer van de scores. Meer mag/kan je van hen niet verwachten mijns inziens.
* en niet onbelangrijk: een bijdrage van de vliegers: helpen bij op/-afbouw van het veld, opzetten/verwijderen van alle spullen. Zij krijgen uiteindelijk de fun, dus mag er ook wat terug verwacht worden.

Het werken met een draaiboek maakt dat je goed voorbereid bent en dat je de organiserende club precies duidelijk kunt maken wat je van hen verwacht. Alles bij één wedstrijdleider leggen is niet te doen, het is een hobby waarbij we de lusten en lasten moeten verdelen onder alle deelnemers. Maar ik kan je wel meegeven dat de organisator de meeste lasten krijgt.

Zullen we de discussie van wedstrijd leider ergens anders houden???

d23061daed8f2b6b89ca179509a170c7.jpg

d3fb13d58ac3f35ee290c7424e863ecd.jpg

Dit is mijn voor bereiding.
Nu alleen nog andere motor regelen.

Kom niet uit met zwpnt.

Weet ik nog niet. Ga denk ik de servo's onder de vleugel plaatsen.

Gewoon de neus 95 mm inkorten:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2463542&page=11
post 157 en verder. Brrrr :confused:
Reden voor de Finnen was dat ze voor het verwisselen van de accu het ballast niet wensen te verwijderen.

Ik heb overigens sinds kort dit motortje in gebruik in een oudere Xplorer: http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2076
Haalt de 12 m/s echt niet maar voor F5J tot getest 1900 zeker bruikbaar. Zwaarder heb je de volle 30 seconden wel nodig voor de hoogte en een beetje (te weinig) afstand. Dit alles aan een 12*6 en SLS 1000 45/90C.
12 * 8 smal wordt nageleverd. Zou beter moeten gaan.

Nadeel is dat je een relatief zware regelaar nodig hebt (ik meet op mijn castle 42A) en mogelijk dito accu.

Vraag (gericht op toekomstig projectjes) waar heb je de regelaar en accu liggen? Servo's onder vleugel geeft dat de accu daarvoor ligt?

Dank en groet

Johnny

@ Erik: Nu maak je er eem Xpl-draadje van....
Zelf heb ik het "Cg-probleem", ik vlieg hem op 132 mm, opgelost door een speciaal ballaststaafje met 60 gram lood onder de achterlijst. Weegt in totaal 77 gram.
Het extra gewicht vind ik geen probleem want ik vind hem sowieso lekkerder vliegen als hij wat zwaarder is.
Bovendien doet die 77 gram heel weinig op de daalsnelheid, maar we
aaballIMG_1356.jpeg
l iets op de vliegsnelheid waardoor het Re-getal stijgt en de vleugel beter presteert.
Zie foto.
Groeten,
Jan

@ jan. Oh nee wil er geen Xplorer draadje van maken. Wil eerst kijken of ik het zo kan oplossen. Heb al paar ideetjes. Maar eerst even kijken of het werkt. Erik.

Had al een wens om vijf graden pennen te gaan proberen voor mijn 1300 Perfection. JoJo was zo aardig om ze te maken zodat ik ze kan gaan testen. Ze wegen 38, 40 en 60 gram.

5 Graden pennen.PNG

Ik heb al een 5 graden joiner in gebruik van JoJo. Eén van de eerste prototypes. Heb er een paar keer mee gevlogen maar is alleen voor de 1300.
Hij lijkt iets gevoeliger te reageren tijdens het uitdraaien van een belletje. Eigenlijk te weinig mee gevlogen om te zeggen wat het verschil is met de originele joiners.

Back