Voorbereidingen seizoen 2016

Van mij hoeft dat doellanden niet zo bij F5J. Er valt weinig te verdienen. Het verschil wordt bijna uitsluitend gemaakt door vol vliegen en start hoogte. Hoe doen ze dat bij F3K?

Een vooraf bepaalde landingsrichting is ook niet zonder risico. Zeker bij toenemende wind.

Laatst bewerkt:
Ik ben voor regels die uitvoerbaar en te controleren moeten zijn, we kunnen in NL toch niet bij elk doel een officieel jurylid neerzetten ? Ben bang dat willekeur de einduitslag kan bepalen, dat kan nooit de bedoeling zijn. Tijdens de Eurotour in Toldijk lagen de doelen op 12 meter, indien mogelijk gewoon wat extra meters pakken. Ik ben het helemaal met Robert eens dat iedereen zijn best doet om een mid-air te voorkomen en de grove overtredingen zijn dit wel bestraft.

Hoe snel kan het van voorbereiden op 2016 gaan naar het handhaven van de regeltjes ...
Ik hoef het rondje niet te winnen door de strafpunten van mijn medevliegers!. Zolang niemand gehinderd word in zijn final zeg ik :thumbsup: en verder niets meer :D

Het was niet mijn bedoeling hierover een hele discussie te laten ontstaan, sorry hiervoor :oops:

Neemt niet weg dat ik erg blij ben met dit regeltje want bij F3J ben ik vaker als één keer uit de lucht geramd tijdens de landing door mensen die meenden ff dwars door het hele veld te moeten "oversteken" tijdens de landingsprocedure.

Hoe dit uit te voeren of te borgen: De eerste optie is natuurlijk om dit tijdens elke briefing nogmaals duidelijk te memoreren.
Anders zou een controle op dit recht aanvliegen kunnen liggen bij de tijdopnemer die afvinkt of je de laatste 10 (of 20sec.) recht op je doel (de aangegeven richting) aan bent komen vliegen.

Arjan gaaf iedere keer voor de wedstrijd duidelijk aan hoe de landings richting moet zijn. Ruim vanaf downwind aan komen en niet cross door de andere heen (wat helaas wel gebeurt) maar daar komen de strafpunten dus om de hoek kijken, alleen heeft de gene die geraakt wordt daar geen boodschap aan...

Het blijft een "leuk"spelletje en zo moet er ook gevlogen worden naar mijn mening. Arjan heeft ook aangegeven geen zin te hebben op als politie agentje te moeten optreden. Dus fairplay

Precies en die FairPlay kunnen de huidige timers best wel met elkaar op brengen. En Ik weet dat Arjan prima actie ondernam als het echt noodzakelijk was.
Ik wil het ook zeker een leuke hobby/sport houden voor mijzelf en ook voor anderen.

Tuurlijk, maar moet ook praktisch zijn. Te veel cross wind landen is zeker geen veilige manier in mijn ogen. Dan liever schuiner aan vliegen. Maar alleen als het kan en anders gewoon 0 punten en buiten de 10/20 meter landen :) Toch?

Nu weer ff de echte voorbereiding op 2016 :cool:

Aangezien ik ook in 2016 wil vliegen met mijn Xplorer en met de huidige aandrijving, een Schambeck 1025, het volgende;
In de gebruiksaanwijzing van de 1025 wordt uitdrukkelijk genoemd dat onderhoud na het eerste jaar nodig is. Ik heb ff niet meer de precieze tekst bij de hand maar ik kan me herinneren dat het genoemd werd.
Nu is alleen het punt dat ik geen flauw idee heb hoe die motor open te krijgen en hoe eventueel die gear box van nieuw vet te voorzien. Een mailtje aan Schambeck leerde mij het volgende:

Sehr geehrter Herr Hacken,
das wäre sicher gut für den Motor. Die 1. Wartung machen wir ihnen kostenlos. Wenn sie uns 10€ für das Porto reinstecken wären wir dankbar.
Mit freundlichen Grüßen
Florian Schambeck

Aangezien er toch een periode van slecht weer aan zit te komen lijkt het nu dus het juiste moment die motor maar eens ff uit de kist te halen en er een postzegel op te plakken, zodat ie weer helemaal fit is voor de vlgd. 1000 starts

Over open krijgen gesproken, Schambeck 1025 gebruikers let op.
Een paar maanden geleden verloor ik tijdens een vlucht wat op dat moment leek alleen de propeller. Na de landing bleek dat de motor losgedraaid was van de vertraging: de kabels waren getwist en de tandwielen losgekomen van de asjes waardoor de inhoud "in puin" veranderd was. De propelleras was binnenin afgebroken.
Ik heb de vertraging nooit van de motor gehaald en maar een nieuwe combinatie besteld. Garantie zou wel een moeilijk verhaal geworden zijn.

Toch terugsturen met je verhaal erbij. Heb hetzelfde gehad met Kontronik en heb toen inderdaad een coulance regeling aangeboden gekregen.

Rick

Over het algemeen zijn fabrikanten vrij coulant als je met een eerlijk verhaal komt.
Ik heb goede ervaringen met Kontronik, Neu, Leomotion en tot op zekere hoogte met Plettenberg.

Gerben

Van mij hoeft dat doellanden niet zo bij F5J. Er valt weinig te verdienen. Het verschil wordt bijna uitsluitend gemaakt door vol vliegen en start hoogte. Hoe doen ze dat bij F3K?

Een vooraf bepaalde landingsrichting is ook niet zonder risico. Zeker bij toenemende wind.

Hoi Pascal,
Zoals ik al eens eerder in het F5J forum opmerkte: ook voor mij hoeft die doellanding niet. Gewoon landen in een corridor, haaks op de windrichting, van 20 m breedte. Daarbuiten landen 100 strafpunten of vluchtscore 0, of zoiets.
Bij F3K moet je landen binnen het zogeheten "start- en landingsveld" dat meestal 100 bij 50 meter (of wat ter plaatse mogelijk is) groot is. De aanvliegrichting is vrij te kiezen. Het reglement vermeldt daar niets over.
Groet,
Jan

Van mij hoeft dat doellanden niet zo bij F5J. Er valt weinig te verdienen. Het verschil wordt bijna uitsluitend gemaakt door vol vliegen en start hoogte

Hoi Pascal,
Zoals ik al eens eerder in het F5J forum opmerkte: ook voor mij hoeft die doellanding niet

@ Pascal
Doellanden vind ik er wel bij horen om de eenvoudige reden dat je geacht wordt "thuis" te komen nadat je je tijd volgemaakt hebt. Die 10 minuten vol maken op een kilometer afstand is niet de bedoeling en het doellanden is, gelukkig maar, niet zo kritisch als bij F3J waar het nagenoeg de beslissende factor geworden is.

@jan
Het is mij wel duidelijk dat doellanden niet iets is voor F3K vliegers :rolleyes: Het veld/landingsgebied is daar weliswaar 50 x 100 meter maar er zijn in F3K al heel wat nulletjes gescoord door dat doel niet meer te halen en één meter of zo buiten te landen.

In F5J is het een leuke, goede en uitdagende oefening die er simpelweg bij hoort, maar ik zeg ook, het is gelukkig niet de beslissende factor.

Laatst bewerkt:
Toch terugsturen met je verhaal erbij. Heb hetzelfde gehad met Kontronik en heb toen inderdaad een coulance regeling aangeboden gekregen.

Rick

Dit toch maar geprobeerd. Vanmorgen was er al een reactie: "oh je, das ist kein schönes Bild." Oorzaak en gevolg zou ik omgewisseld hebben (?). Het aanbod was de kapotte onderdelen te vervangen tegen ongeveer 2/3 van de nieuwprijs.

@jan, heb je je Maxa's al mogen ontvangen ? Ik ben benieuwd naar je eerste indrukken. Of staat op je profielfoto ??
@ Peter,
Ja ik heb mijn Maxa's ontvangen en ingevlogen, eerst bij rustig weer, later tot 9 m/sec.
Mijn Windy versie (2115 gr) had daarbij nog steeds geen ballast nodig.
Ga ik nog wel proberen met 450 gram of zo.
De Ultralight weegt 1585 gram.
Ik ben zeer te spreken over het vliegen van deze kisten, alles top.
Vooral het snelheidsbereik (van beide typen) valt mij op: van heel langzaam tot heel snel gaat echt probleemloos.
Ik vlieg ze met de 5 graden joiners.
Voor echte wind heb ik bij de Windy ook nog een set extra tippen waardoor het een 3,5 meter kist wordt. Deze vlieg ik met de 7 graden joiners: lekker wendbaar en snel.
Ik heb alle servos in lds/ids systeempjes (met kogellagers) van Vladimir/Servorahmen uitgerust; in de vleugels zijn die raampjes mee-ingelamineerd
Wat ook echt opvallend is: de zeer goede afwerking en (detail) uitvoering van de kisten, ook top.
Tot en met de hoezen is alles goed doordacht.
En: de communicatie met Vladimirs Model verliep/verloopt zonder meer uitstekend: snelle en adequate beantwoording van vragen en goede adviezen!

Maxa's = is meer dan 1 ??
Maar op zijn profielfoto staar er maar 1 ??
@xat
Mag ik je echte naam niet weten?
Inderdaad staat er maar 1 op de profielfoto, die vakjes zijn te klein voor 2 kisten van 4 meter...
Hierbij een plaatje waar ze beide op
FullSizeRenderkl.jpeg
staan; de blauwe is de Windy, de groene de Ultralight.
Groeten,
Jan

Back