Voordeel digitale servo's?

Hoi Dennis,
Geeft niks, ik leer ook veel van het forum.
Hans heeft nog een puntje aangehaald wat ik vergeten was, idd die puls versterker.
Hier is het resultaat van mijn mijn servobrand: Waarschijnlijk was de oorzaak een te hoge spanning door de 5 cellen voor de Graupner C3241's op de remkleppen. Inmiddels vervangen door HITECS HS81MG's.

afb17792.jpg

afb17793.jpg

afb17794.jpg

afb17795.jpg

afb17796.jpg

Dit is inderdaad een zeer-spectaculair-defekte-servo. Zo heb ik er (denk ik) nog nooit eentje gezien! Er is een 100% sluiting geweest in het voedingscircuit (waarschijnlijk de afvlak-condensator, die een 6,3 Volt type is). Zonder tussenschakeling van de Emcotec was het model beslist op een andere manier naar beneden gekomen dan gepland...

Jan,
We ontdekten rook van onder de vleugel vandaan, nét voordat we aan de sleep begonnen. Er zat al een bult op de bovenkant van de vleugel van de hitte...maar die is weggetrokken later. Het afzetten duurde even omdat de schakelaar in de cockpit zit, en die zit met 2 boutjes vast....

Als we ermee hadden gaan vliegen dan was door de toevoer van zuurstof een echte brand ontstaan schat ik, dan was de vleugel afgefikt vermoed ik met desastreuze gevolgen!

De EMCOTEC is dapper door blijven werken, alles deed het nog tijdens deze sluiting.
Ik heb de unit plus servo opgestuurd naar de fabrikant, die had ook nog nooit zoiets gezien, alhoewel hij de units precies voor dit soort situaties maakt!

Uiteraard heb ik zoiets ook nog nooit gezien, je ziet maar weer eens hoeveel energie er uit 2 X 5 cellen accus kan komen om dit voor elkaar te krijgen, het is allemaal geen speelgoed meer met die vermogens!
De schade aan de unit (gesmolten stekker zat muurvast) is onder coulance gerepareerd en alles is terdege nagekeken. Zonder kosten geretourneerd, ze vonden het "leuk" dit soort feedback te krijgen uit de praktijk..

Richard Branderhorst zei:
ze vonden het "leuk" dit soort feedback te krijgen uit de praktijk..
Dit kan ik me helemaal voorstellen. Een overtuigender bewijs, dat de kortsluitbeveiliging in de praktijk ook z'n werk doet, zal de fabrikant waarschijnlijk nooit meer krijgen en als technicus ben je dan helemaal in je nopjes.

Door kortsluiting heb ik ook eens een servo in de fik gestoken. Dit was bij het uittesten na een eerste inbouw van alle electronica in mijn dg600. De kortsluiting werd veroorzaakt door een stomme namaak hoogstroom stekker. (rode stekker met lipjes aan, de groene MPX-stekkers zijn dus aan te bevelen) De stekker (mannetje) bestaat blijkbaar uit twee deeltjes, die na het nodige soldeerwerk makkelijk loskomen. De twee deeltjes kunnen dan zonder probleem omgekeerd gemonteerd worden. Ik had de plus en de min op de twee uiteinden. Dus bij een omgekeerde montage had ik een mooie sluiting. Bij het aanschakelen van de stroom in de zwever leek het alsof niets werkte. Na een 10 tal seconden kwam er rook uit de vleugel. Het was een HS125mg die dienst deed als welfklepservo die mooi zwart zag (hij zag er alvast minder erg uit als die van Richard: ik kon zeer snel de stroom uitschakelen). Als electronica zitten er in de DG600 11 servo's in, één PCM ontvanger, twee pacs van 4-cellen, en een weiche-schakelaar AW15A van ACT. Ik heb alle andere componenten laten uittesten, de ontvanger heb ik naar de fabrikant gestuurd ter nazicht, maar buiten die ene zwart geblakerde servo was er niets aan de hand.

Terzijde:
Evert haalt hier zijdelings een mooi probleem aan. Tijdens het solderen aan deze MPX stekkers ALTIJD een losse contra stekker insteken.
Mocht de hitte onverhoopt het plastic licht doen smelten (komt ook bij de goede MPX kwaliteit voor) dan blijven de pinnentjes tenminste op hun plaats en zitten weer goed als alles afkoelt.

Met name is dit belangrijk als je de stekkers gebruikt om twee dikke draden (waarbij je dus steeds 3 pinnen bij elkaar neemt voor de plus en 3 voor de min.) met een wat zwaardere soldeerbout gaat solderen.

Goh, Evert, min en plus omgedraaid! Wat stom, dat overkomt mij nou nooit.. :D
(vorige week zo dus een Power paneel opgeblazen met 12V :oops: :oops: )

Back