Voordelen van kevlar ten opzichte van koolstof en glas?

meestal wordt die laag toegevoegd om juist een betere hechting te krijgen, misschien dat je leverancier een vezel heeft met een hechting die beter werkt op de epoxy? Of dat hij een epoxy heeft die beter werkt bij de hechtingslaag? De laag verwijderen zou ik niet doen, aramide (Kevlar of Twaron) hecht vanuit zichzelf slecht aan andere materialen.

Xatar zei:
meestal wordt die laag toegevoegd om juist een betere hechting te krijgen, misschien dat je leverancier een vezel heeft met een hechting die beter werkt op de epoxy? Of dat hij een epoxy heeft die beter werkt bij de hechtingslaag? De laag verwijderen zou ik niet doen, aramide (Kevlar of Twaron) hecht vanuit zichzelf slecht aan andere materialen.

Vlgs. mij is de hechting van zowel kevlar als kool minder een probleem. Het is stukken moeilijker de vezeg egaal met epoxie geimpregneerd te krijgen en dat nog een keer in een zo optimaal mogelijke verhouding van ca 70% vezelaandeel en 30 % hars.......

In veel composiet toepassingen wordt aramide dus gebruikt voor impact resistance, niet voor stijfheid.

Xatar,

Heb je ook de impact sterkte van het Aramide laminaat zelf nodig, indien deze verlijmd is op een (zacht) XPS schuim, zoals de vleugelhuiden van de SG2?
Of zou de schuimsterkte al niet eerder overschreden worden, voordat de impactsterkte van het aramidelaminaat zelf bereikt wordt?

Als dit het geval is, zou het ook belangrijk kunnen zijn dat de buigstijfheid van het aramidelaminaat de impactbelasting gelijkmatiger verdeeld over het schuim? Maw: de efficiency factor (E^0,333/rho) voor buiging, welke ook oa maatgevend is voor het knikgedrag van een sandwich huid.

Peter

Ik kan even niet laten om deze foto te plaatsen :
wingjoiner%201.jpg

Deze vleugelpen maakte ik afgelopen week naar aanleiding van een tip van iemand.

De pen is rechthoekig, 11mm hoog en 10mm breed. De carbon rovings, circa 80 HTS rovings, pers je in een mal. Hier bereik ik een harspercentage van circa 30%.
Hieromheen komt een glaskoker. Deze wordt samengesteld uit eerder gemaakte plaat. In dit geval heb ik drie lagen 110grams glas gebruikt. Iets prettiger zal 5 lagen 110grams glas zijn. Met drupjes secondenlijm zet je de 4 kleine plaatjes strak om de carbonpen heen. Het lastige is dat de secondenlijm het glas ook aan de carbonpen kan lijmen... Is het gelukt, dan schuif je het glaskokertje van de carbonpen af, en lijm je het kokerktje af. Dan uitwendig overstekende glasranden wegschuren en omwikkelen met kevlardraad. Dit draad heb ik uit 116grams mat getrokken. begin en eind van de glaskoker omwikkel ik dubbel. De fixatie van de kevlar vezels vindt plaats met wat drupjes dunne secondenlijm. De cyanoacrylaatlijm wordt erg goed door de kevlarvezels opgezogen.

Dit doet verder niet zoveel toe aan de diskussie, behalve dat je de drie materiaalsoorten in een constructie ziet.

Peter Aanen zei:
In veel composiet toepassingen wordt aramide dus gebruikt voor impact resistance, niet voor stijfheid.

Xatar,

Heb je ook de impact sterkte van het Aramide laminaat zelf nodig, indien deze verlijmd is op een (zacht) XPS schuim, zoals de vleugelhuiden van de SG2?
Of zou de schuimsterkte al niet eerder overschreden worden, voordat de impactsterkte van het aramidelaminaat zelf bereikt wordt?

Als dit het geval is, zou het ook belangrijk kunnen zijn dat de buigstijfheid van het aramidelaminaat de impactbelasting gelijkmatiger verdeeld over het schuim? Maw: de efficiency factor (E^0,333/rho) voor buiging, welke ook oa maatgevend is voor het knikgedrag van een sandwich huid.

Peter

Ik heb ondertussen de SG2 gevonden.
Je vraag begrijp ik niet helemaal", als je vraag is "Wordt schuim beter bestand tegen impact als er een laag aramide opzit?

Ja, maar ik kan me voorstellen dat aramide snel overgedimensioneerd is, ligt dus aan de grote van de belasting, kan me voorstellen dat andere weefseltjes ook al veel verbetering laten zien.

Helpt aramide bij het versterken van een composietlaminaat tegen impactbelasting?

Ja, daarom wordt het heel veel gebruikt in boten, race autos, etc.

ik hoop dat je hier wat aan hebt?

Xatar,

Vraag zou idd kunnen zijn: welke laminaat type zou het best passen voor een positieve schuim DLG-vleugel. Natuurlijk heb je bij een weefsel onder 45 graden de optimale torsiestijfheid voor de vleugel. Vraag is vervolgens: glas, aramide of kool in combinatie met hun beschikbaarheid (gr/m^2).

Kritiek zijn torsiestijfheid/gewicht, knikgedrag van de huid bij overbelasting (onder drukbelasting), en indeuken van het schuim onder impactbelasting.

Peter

Peter Aanen zei:
Xatar,

Vraag zou idd kunnen zijn: welke laminaat type zou het best passen voor een positieve schuim DLG-vleugel. Natuurlijk heb je bij een weefsel onder 45 graden de optimale torsiestijfheid voor de vleugel. Vraag is vervolgens: glas, aramide of kool in combinatie met hun beschikbaarheid (gr/m^2).

Kritiek zijn torsiestijfheid/gewicht, knikgedrag van de huid bij overbelasting (onder drukbelasting), en indeuken van het schuim onder impactbelasting.

Peter

Ik gebruik 35 gr/m2 kevlar en dat gaat heel goed en is licht. 60 gr is ook goed mogelijk maar iets zwaarder. Wel beter bestendig tegen deukjes. 28gr is misschien ook wel voldoende maar schrikbarend duur. Vleugels met compleet carbon bekleed zijn absoluut bestendiger tegen beschadigingen en stijver , helaas ook een stuk zwaarder omdat er geen lichtere koolstof matten verkrijgbaar zijn dan +- 70 gr/m2. bovendien is deze mat vrij grof waardoor hij eigenlijk in comb. met 25 gr glas verwerkt moet worden. Alleen roofmate als schuim is op een full size dlg niet voldoende. Er zal een ligger ingebouwd moeten worden tegen het knikken. Dat kan op de SG manier maar beter is volgens mij een I profiel waardooor je meteen een sluitende D-doos hebt (stijfheid).

Alex

P.S. Deukjes in kevlar vleugels zijn heel makkelijk te verwijderen met een natte lap en een heet strijkijzer. Natte lap op je vleugel, 3 sec je strijkijzer er op en weg deuk. Helaas werkt dit niet op geverfde vleugels. De deuk verdwijnt wel maar de mat gaat zich aftekenen in de verf waardoor deze ruw wordt.

Alex,

Je verwijst waarschijnlijk naar het HM Kevlar dat EMC Vega verkoopt. Dat is idd schrikbarend duur.
Ik heb bij R & G 28 g/m2 Kevlar gekocht dat niet zo duur is hoor. Ik heb er nog niets mee gedaan
(mijn vrouw noemt mij niet voor niets materiaalverzamelaar en geen modelbouwer, maar dit even terzijde)
dus ik weet nog niet of het 'goed spul' is. In het verleden heb ik A2s gemaakt in negatief mallen (geleend
dat wel) met 36 g/m2 Kevlar en dat ging goed. Ik vind het wel een heel open weefsel en je krijgt
dus relatief 'ruwe' vleugels maar dat vonden (vinden) wij A2 vliegers nou juist wel fijn ivm het
Reynolds getal waarbij wij vliegen. Ik begrijp dat als je flink rolt je tijdens het aanbrengen van de epoxy
je een gladder oppervlak krijgt. Overigens er schijnt wel een Japans prepreg UD koolstof weefsel te zijn van 20 g/m2
wat via Mike Francies in Engeland te verkrijgen is. Hij heeft het gebruikt op zijn 'rocket powered R/C glider'
waar hij wereld kampioen mee is geworden. Ik zelf kan geen prepeg verwerken dus ik zal het niet gaan
gebruiken. In Engeland maken ze er ook hele dure hengels van...
Cheers

Bart

Even een vraagje dat tegen dit topic aanschuurt:

Waarom zie je nooit dyneema doek? 't is supersterk, licht, wordt veel gebruikt voor vislijnen en kogelvrije vesten en moet qua eigenschappen op kevlar lijken.

Nico Peursum zei:
Waarom zie je nooit dyneema doek? 't is supersterk, licht, wordt veel gebruikt voor vislijnen en kogelvrije vesten en moet qua eigenschappen op kevlar lijken.

"The fibers feel slippery, similar to polypropylene and other hydrophobic fibers. Most people do not like the way Dyneema feels; for this reason, it is not often used in fabric. The slipperiness also makes such fibers less suitable for use in fibre reinforced plastics."
"Dyneema or Spectra is a synthetic fiber based on ultra high molecular weight polyethylene which is 15 times stronger than steel and up to 40% stronger than Aramid."

Het wordt wel weer gebruikt in snowboards in combinatie met carbon en glasvezel, ook wordt het gebruikt in body armor. Net als aramide wat moeilijk te verweken is met een epoxy kan dit dus ook verwerkt worden, maar waarschijnlijk weer een stukje moeilijker.

Groeten Maarten.

Hoi,

Ik heb een aantal soorten dyneema doek in diverse gewichten
dit heb ik aangeschaft om mijn pylon rompen nog wat lichter en slagvaster te kunnen maken.
In tegenstelling tot aramide en glas is dyneema bijna niet netjes te knippen,terwijl ik toch zeer speciale keramische proton scharen gebruik.
ook verliest dyneema eerder zijn sterkte bij hogere temperaturen(accu,s)

Groeten Ruud

ruud zandvliet zei:
Hoi,

dit heb ik aangeschaft om mijn pylon rompen nog wat lichter en slagvaster te kunnen maken.
In tegenstelling tot aramide en glas is dyneema bijna niet netjes te knippen,terwijl ik toch zeer speciale keramische proton scharen gebruik.

Groeten Ruud

Weet je toevallig ook of dyneema doek te snijden is met een scherpmes ?
Welke soorten doek heb je? Zijn er ook lichtere soorten dyneemadoek? Ik zag bij r&g alleen 160gr keper.

Groeten, Alex

ruud zandvliet zei:
Hoi,

Groeten Ruud

Ik zou verwachten dat het te snijden is met een gloeidraad, aangezien het UHMMW PE is, is de verwekingstemperatuur niet erg hoog, maar ik weet dit niet zeker...

Hoi,

Het is heel goed met een soldeerbout te smelten,het nadeel is dan dat de rand dik afsmelt en erg hard word.
Dit geeft dan weer problemen met verwerken in onze smalle mallen.
Ik heb dit geprobeerd met ben er niet erg gelukkig mee.,Ik werk veel liever met kevlar voor mijn rompen dit kan ik gewoon knippen.

Groet ruud

Back