Voorkom Flyaways

voor iedere flyaway zijn er wel 1000 vluchten op hetzelfde tijdstip waar er bij anderen niks gebeurd, daarom twijfel ik daaraan.

het kan zeker voor een verminderde gps lock zorgen dat is al vollop bewezen met alerhande gps afhankelijke devices.

echter de fanatieke flyaway bij dji komt ook in atti mode, en het boeit dan niet eens of de modes gewisseld worden naar manual op dat moment.

been there done that, en ik heb situaties gezien waar er 3 phantoms vlogen op een veld en een er als een raket vandoor ging.

hadden de andere 2 een kp index rayban op, of kp index zonnebrand factor 30 ? :D

begrijp me goed, ik heb aardig vertrouwen in een dji controller, maar toch gebeuren er ooit vreemde dingen mee.

Vraag me eigenlijk af of er al een degelijk alternatief is voor een naza, met dezelfde stabiele vlieg eigenschappen? Gps gestabiliseerd is handig voor filmopnamen, dus daar maak ik dankbaar gebruik van (lukt mij niet met m'n -voor de rest puike- kk 2.1.5...)

Maar na al die nare verhalen begin ik toch uit te kijken naar een andere FC, al heb ik nog nooit een flyaway mogen meemaken.

Ik doe dan ook een degelijke check voor ik em de lucht in stuur, regelmatig een compas calibratie bv.

Is apm een waardig alternatief met dezelfde vlieg eigenschappen?
acro is geen vereiste, wel stabiel hoogte en positie houden.

nee apm is vrij goed maar qua hoverwerk en precisie is de naza nog steeds king of the hill.

Zo'n originele 3dr apm is wel stevig aan de prijs... Is het aangeraden toch voor een originele te gaan of is een Hobbyking clone (apm 2.7) ook betrouwbaar genoeg?

Sja dat is maar waar je voor kiest...kwalitatief zal een origineel van betere kwaliteit zijn ( vooral ook hardware) maar de clones vliegen op zich ook prima.

als je apm gaat zou ik voor de originele kiezen.

die hebben ook een hele grote community en goede ondersteuning op hun eigen producten.

apm heeft als voordeel een gemakkelijke groundlink met mission control en zeer uitgebreide waypoints vluchten mogelijk.

persoonlijk vind ik de apm wel erg veel instelwerk en gekloot voor het werkt tegenover de simpele plug and play van de nazas.

overigens heb ik nog niet gehoord van een apm flyaway.

Ik wel, maar dat was omdat de pid te hoog waren.... Was mijn eigen... Opeens een rare occilatie die steeds sterker werd, dus gas er maar af.. crash....;)

Gebruik al jaren GPS voor allerlei toepassing. In de eerste plaats een TomTom voor autonavigatie. Bijna alle vluchten met modelvliegtuigen worden met een GPS gelogd. Op de computer staan inmiddels honderden vastgelegde vluchten. Als ik op vakantie ben, wordt elk autorit, wandeling e.d. vastgelegd met GPS. Dat is mede om gemaakte foto's van een GPS-locatie te voorzien.

Daarbij kijk ik nooit naar eventuele zonneactiviteit. Het werkt gewoon altijd. De TomTom brengt me naar mijn bestemming, kan altijd vluchten loggen en fotolocaties vastleggen.

Dan vind ik het op z'n minst raar dat multicopters door zonneactiviteit naar China vertrekken...

als je je tom tom gebruikt zal je ooit zien dat ie eens een weggetje erlangs weergeeft en ineens terugspringt naar de goede, of dat de kaart zo eens een keer ronddraait bij de stoplichten.

dat geeft aan de de gps echt niet totaal exact is, vooral niet de consumenten gpsen

ik kan me voorstellen dat een fc daar problemen mee heeft, maar dan is dus zoals ik al zei de software van dji die dat analyseert en verwerkt ruk.

Alle tips van hierboven en ook niet direct na de GPS fix opstijgen, wacht nog even (1 min.) Soms is de fix maar heel kort en valt hij daarna weer even weg alvorens echt stabiel te worden. Als je net dan opstijgt kan het zijn dat de coördinaten van de GPS niet correct opgeslagen worden, nefast bij een RTH.
Maar onhoud altijd dat de GPS een hulpmiddel is, best leren vliegen zonder die dingen zodat je niet in paniek raakt als de GPS in de fout gaat.

hoe reeeel is de kans dat die index 100% verantwoordelijk is voor de flyaways ?

ik persoonlijk ben nog steeds van mening dat het een software iets is in de controller.

Het is eerder dat een KP-index een vergroot risico aangeeft op fly-aways. Het garandeert verder niets.

Geomagnetische stormen KUNNEN GPS signalen verstoren. Aangezien veel mensen met GPS vliegen op bijvoorbeeld een Phantom, is er een risico aanwezig dat tijdens zo'n storm de Phantom niet meer weet waar hij is. Dan kan hij al mee gevoerd worden door de wind, maar hij kan er ook als een speer vandoor gaan wanneer mensen op dat moment in paniek raken en de RTH functie gebruiken.

Uiteraard zullen er meerdere oorzaken kunnen zijn, maar de geomagnetische stormen horen daar wel degelijk bij. Het is dus een risico, meer niet.

Als je ook zonder GPS kunt vliegen is het verder geen probleem lijkt me. Het vervelende is dat je vaak pas te laat in gaten hebt wat er aan de hand is en dan is er meestal geen redden aan. Wanneer het GPS signaal verstoord wordt, kan hij afdrijven door de wind. Vaak heb je dat te laat in de gaten, helemaal als je LOS vliegt. Je mag misschien maar tot 300 meter vliegen, maar in de praktijk gaan mensen veel verder. Onervaren piloten krijgen de Phantom dan niet meer op eigen houtje terug. Als de Phantom afdrijft wordt bij signaalverlies RTH ingeschakeld, bij een lege Lipo wordt RTH ingeschakeld. Dan kan het al foute boel zijn.

Je moet sowieso niet op gps vliegen.. vliegt helemaal niet lekker..

Gps is een redmiddel als je buiten bereik bent.

Gps is heel handig wanneer je op de vierkante meter filmt of foto's maakt.
Niets mis mee.
Weet alleen hoe je het gebruikt.
Maar dat is hier al zoooooooo vaak voorbij gekomen.

Back