Volgens de handleiding van de Turbo Optima heeft een 14T pinion een totale gear ratio van 8,8:1. Een 13T geeft een totale ratio van 9,85:1. Vandaar dat ik schat dat met een 15T pinion je totale ratio op iets boven de 7:1 zal zitten.
Wordt de motor soms erg warm? Dan misschien toch iets te groot pinion.
Wat ook kan, is dat de binnenkant van de velg tegen de wielblokken aanloopt. Dat had ik met andere Conrad wielen, deze:
Bij de zeskantige uitsparing heb ik met een Dremel een paar mm van de opstaande rand weggehaald. Er blijft dan nog ruim genoeg vlees over voor de meenemer, maar de velg loopt dan niet meer aan tegen het wielblok
Ik rij met een Corally 17 double, met vertraging van 10.29:1 en haal dan op 6 cell NiMh net iets boven de 40 km/u, als de accu vers van de lader komt. Wat me trouwens opvalt in de handleiding van de Optima Mid, is dat ze voor de 240S een gear ratio van 9,31 tot 11,50 aanraden. Dat zou bij de Turbo Optima neerkomen op een 12T, voor een ratio van 10,3 op 1, een 13T zou al te groot zijn, dan kom je op 9,85:1.
In de handleiding van de Turbo Optima gaan ze zelfs nog lager met de gearing, voor de 240S raden ze aan om een 10T te nemen, en daar hooguit eentje van af te wijken, naar boven voor hogere top, en naar beneden voor meer koppel.