Voorstellen en beginnersadvies gevraagd

Een maandje geleden kwam ik tijdens een fietstochtje met het gezin langs de club van de Modelbouwclub in Weert: Modelbouwclub Weert
Op dat moment was er niemand aan het vliegen, maar ik zei meteen tegen mijn vriendin dat ik graag een keertje zou kijken als er meer te zien was.
Enkele dagen later kwamen we wederom ongepland in de buurt van de club, en werden verrast door een laag over vliegende jet.
Ik lazerde zowat van mijn fiets en heb met open mond even staan kijken. Vervolgens doorgereden naar het veld en daar samen met vriendin een poosje naar de jets en wat electo's gekeken.

Twee weken later de club nóg maar eens bezocht, ditmaal op hun clubdag en aldaar tussen de regenbuien door naar nog een aantal vliegtuigen gekeken, met wat leden gepraat, wat vragen gesteld en... het virus heeft me te pakken! :P
Sindsdien druk aan het (in)lezen geslagen, websites afspeuren en geprobeerd een set samen te stellen waarvan ik denk dat het zou moeten gaan lukken.

Het plan
Beginnen met een instapmodel electro, lid worden van een club, netjes leren vliegen onder begeleiding.
Ik ben behoorlijk hobby-ig ingesteld, heb redelijk wat verstand van electro, programmeren en heb geen twee linker handen. Ik ben daarnaast een fan van WO-II Warbirds, dus ooit zou ik graag zelf een WO-II vliegtuig bouwen.
De grote droom (jaja, mooie dromen groeien snel) is om ooit een ME-262 Jet te bouwen. Maar dat dat niet simpel is en veel ervaring vereist besef ik me. Dus.... first things first.

De set
Op aanraden van zowel de mensen die ik sprak op de club als van velen op het forum hier zou ik willen beginnen met een Multiplex Mentor. Bij het samenstellen van de set heb ik in mijn achterhoofd gehouden dat ik spullen wil hebben die op zijn minst een paar modellen mee moeten kunnen. Dus niet het goedkoopste en lichtste, maar dingen die ik ook in een volgend model kan gebruiken.

Graag zou ik van jullie wat adviezen ontvangen over de set die ik heb samengesteld. Mis ik nog dingen, heb ik foute keuzes gemaakt, dingen gecombineerd die niet gaan passen, enz enz

Frame: Multiplex Mentor
Motor: Turnigy G32 770kv
ESC: Turnigy Plush 60A
Prop: 12x6
LiPo: Turnigy 5000mAh 4S25C
Servo's:
2x Hitec HS-322 HD
2x Hitec HS-81
Servo kabels:
2x 0.30mm2 25cm
2x 0.30mm2 50cm
Bouwlijm Frame: Zacki Elapor
Bouwlijm Overig: Epoxy Glue
Lader: IMAX BC-A6
Zender / Ontvanger: Futaba T8FG-Super + R6208SB Ontvanger

Beredenering
Motor: Wat krachtiger dan aanbevolen door Multiplex. Wat ik van anderen las is dat wat meer pit nog prima te vliegen is en op die manier hoop ik wat langer met dit model door te kunnen vliegen en tevens de motor in een volgend model te kunnen gebruiken.
Lipo: 5000 MaH voor wat langere vluchttijden, 4S voor wat meer pit zoals ook bij motor omschreven
Prop: 12x6 ipv 11x5.5, omdat de motor maar 770kv is
Servo's: Lijkt me vrij standaard voor dit model
Lader: Geschikt voor 1-6 cells, dus daar kan ik mee vooruit, geschikt voor 230V én 12v voor in-field.
Zender en Ontvanger: Wellicht wat aan de maat voor een beginner, maar zo weet ik zeker dat ik even vooruit kan en dat niet een model later ook weer een nieuwe zender moet kopen. Futaba werd me aangeraden op de club en zou ook prima geschikt zijn voor mijn vlieglessen.

De vragen
Nou... schiet maar raak voor een knaak! Als ik iets doms heb gekozen, iets dat niet werkt, iets dat slimmer kan, enz enz dan hoor ik het graag. Daarnaast de volgende twijfelpunten van mijn kant.

1) De prop. De standaard Multiplex Setup raad een 11x5,5 aan voor een 1000kv motor op een 3-cell lipo. Nu heb ik een 770kv motor, dus dacht ik aan een iets grotere prop. Maar, doordat ik 4S wil vliegen heb ik misschien al genoeg aan die 11x5.5? Wat is wijsheid?

2) Op de website kan ik niet kiezen voor Mode 1 of Mode 2 voor de zender. Ik weet nog niet zeker wat ze op de club gebruiken i.v.m. vlieglessen, dat ga ik uiteraard nog vragen. Kan deze zender allebei, is dat programmeerbaar ofzo? Of moet ik goed uitkijken welke ik kies?

3) Ik heb het idee dat ik zo alles heb wat ik nodig heb om te beginnen. Is dat correct? Of ben ik nog iets vergeten?

Nah... heel verhaal zo. Knap als je zo lang hebt doorgelezen, nog knapper als je ook nog in staat bent wat zinnigs over mijn setup te zeggen! :D
Bij voorbaat dank :D :D

Laatst bewerkt:
Leuk verhaal! Lijkt veel op de manier waarop ik besmet ben geraakt. ; )
Ik ben aan het lessen met een Mentor, de rr versie. Ik moet zeggen dat hij meer dan voldoende pit heeft met de himax setup. Vlieg verder met 3s 4000 mah. Na 10 minuten lesvliegen is hij meestal half leeg.

Laatst bewerkt:
1. ze adviseren voor die motor 12x8 ~ 14x10 prop en 3S~4S Li-Po dan zal je op 4S de 12x8 kunnen doen. 11x5,5 kan ook wel maar dan benut je niet al het vermogen van de motor.
Bij de reviews staat ook vaak nuttige info van kopers.

2. mode aan de club vragen inderdaad en misschien staat het op hun site. Veel zender kun je ombouwen van mode 2 naar 1 en andersom maar dat is een heel gedoe dus het is beter om meteen de goeie mode te kopen.

3. koop ook wat 5 minuten epoxy lijm. en je zult nog wel meer klein materiaal nodig hebben zoals verlengdraden voor de regelaar. Maar het meeste heb je wel.

1. ze adviseren voor die motor 12x8 ~ 14x10 prop en 3S~4S Li-Po dan zal je op 4S de 12x8 kunnen doen. 11x5,5 kan ook wel maar dan benut je niet al het vermogen van de motor.
Bij de reviews staat ook vaak nuttige info van kopers.

Ok, 12x8 is dan misschien beter, tnx!

2. mode aan de club vragen inderdaad en misschien staat het op hun site. Veel zender kun je ombouwen van mode 2 naar 1 en andersom maar dat is een heel gedoe dus het is beter om meteen de goeie mode te kopen.

De site vermeld:
Funktionen System
•Lehrer-Schüler-Betrieb mit Einzelfunktionsumschaltung und Mix-Betrieb
•Trainerfunktion auch für virtuelle Kanäle, 8 bzw. 12 Kanal-Betrieb
•Frei konfigurierbare Schüler-Lehrer Kanalzuordnung
•Hardware-Umpolung für alle Geber und Schalter
•Stick-Modeeinstellung 1-4
•Benutzername mit 10 Zeichen
•Sprachauswahl Deutsch, Englisch, Französisch, Italienisch, Spanisch, Tschechisch, Russisch oder Holländisch.

Betekend dat onderstreepte dan niet dat je softwarematig kunt kiezen tussen mode 1-2-3 of 4 ?

3. koop ook wat 5 minuten epoxy lijm. en je zult nog wel meer klein materiaal nodig hebben zoals verlengdraden voor de regelaar. Maar het meeste heb je wel.

Ok, ga ik dat er nog even bij zoeken! :)

Koop er ook een power meter/lipo chekker bij.
Er handig voor de stroom metingen aan de motor en accu controle .
Ps je hoeft niet het maximale uit de motor te halen ,het tuigje moet eerst gewoon goed lesvliegen .

Goede tips! Ik zal die handleiding even doornemen straks.

Heeft het wattage van de lader voornamelijk invloed op de laadsnelheid, of is het om een andere reden belangrijk?

Voorstel voor een andere lader:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy A-6-10 200W Balance charger & discharger
vergelijkbare prijs, ook niet op voorraad maar wel 200 W ipv 50 W

of,

HobbyKing Online R/C Hobby Store : GT A-6-10 200W Balance charger & discharger

iets duurder, ook 200 W, inclusief nauwelijks noodzakelijke temp sensor en USB aansluiting maar wel leverbaar.

Heb zelf de laatste, bevalt prima.

groet,

Erik

Het nadeel van deze laders is dat ik er dan nog een voeding bij moet kopen, aangezien ze niet op 230V kunnen worden aangesloten.
Een 200+ Watt voeding kost ook zo weer 30 euro of meer, toch?

Voordeel is dat je die voeding ook kunt gebruiken in je auto (rechtstreeks op de accu bijvoorbeeld), waardoor je ook accu's kunt laden als je op het veld staat.

Wel handig als je een hele zaterdag gaat vliegen en verder geen stroom beschikbaar hebt.

Voordeel is dat je die voeding ook kunt gebruiken in je auto (rechtstreeks op de accu bijvoorbeeld), waardoor je ook accu's kunt laden als je op het veld staat.

Wel handig als je een hele zaterdag gaat vliegen en verder geen stroom beschikbaar hebt.

De lader in mijn originele post is zowel voor 230 als voor 12v geschikt. Uiteraard had ik al met laden in-field rekening gehouden. :D

Welk voordeel levert een 200W lader t.o.v. een 50W lader?

... 1) De prop. ...
De bolle kant van prop, daar staat ook de tekst op, wijst altijd in vliegrichting. Ongeacht of het trek- of duw-opstelling is.
... Heeft het wattage van de lader voornamelijk invloed op de laadsnelheid ...?
Ja. Bedenk dat de door fabrikanten/winkeliers opgegeven maximale laadstroom vanaf 3 LiPo cellen niet meer gehaald wordt (semi-oplichterij). Het vermogen is dan de beperkende factor, hoe hoger het vermogen, hoe hoger de laadstroom.
Met deze twee tooltjes kun je zien wat welk merk/type regelaar aan kan bij gegeven aantal cellen, en welke netvoeding daar minimaal voor nodig is:
The Script Asylum (toevoegen aan favorieten?)
rccalculations.jpg

-> RC Calculations
-> electrical
-> lithium battery chargers (Turnigy = Imax = Voltcraft)
&
-> charger calculator

De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :)
-> LiPo pack wiring
-> 5 tooltjes

Overzicht van e-flight links, FAQs, nieuwsbrieven en tools/calculators, oplopend in kennis/ervaring/moeilijkheidsgraad. Voor een regenachtige dag, beetje bladeren, koppensnellen, krenten uit de pap pikken:
[post6]

Blader ook een beetje door de LiPo FAQ, zodat je weet wat je waar kunt vinden. Bespaart ook een keer een accu en/of lader en/of regelaar:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
Nah... heel verhaal zo. Knap als je zo lang hebt doorgelezen ...

(p.s. elektrotechnici krijgen zowat een rolberoerte bij de termen wattage, ampèrage en voltage :mrgreen: Veel mooier: vermogen, stroom en spanning)

Laatst bewerkt door een moderator:
Whuzz,

ik kan je de mentor ook alleen maar aanraden!
ik ben ook zo zot van die warbirds, en ik ga er heel zeker één bouwen….maar eerst leren stappen,dan lopen.

Ik heb ook de mentor gekocht, alleen was hij van mij inclusief motor en servo's.
Ik diende alleen nog enkele stukken lijmen , wielen monteren, en ontvanger erin zetten.

Ik gebruik een 3s4400mah batterij.

vandaag heb ik na weken op de sim geoefend te hebben, mijn eerste vliegles gehad met de mentor.
Het weer was perfect, mooi , zonnig en zo goed als wind stil.

Ik heb dan ook direct zelf de landingen en opstijgen ZELF gedaan.De instructeur moest al niet meer helpen.
Als je een beetje inzicht hebt (veel sim oefenen), en goeie weersomstandigheden dan zal je deze koop zeker niet beklagen….
succes

Back