Voorstellen en intro vrije vlucht

Hey Hallo,

Barrie hier samen met mn zoontje van bijna 6 Vincent.

520812666_24387109367585810_4704510617314872030_n.jpg

519492647_24387109440919136_2894817630220382019_n.jpg

Van de week een simpel Elastiek modelletje gekocht, en gek dat ik ben beland ik vrijwel meteen in een rabbit hole van mensen die hier serieus mee bezig zijn (vooral internationaal in Amerika bijv).

Tijdje geleden heb ik Washi papier geschept, bij de middelste molen in Loenen (workshop).
Hier heb ik al eens een vlieger mee gemaakt, heel traditioneel en werkt perfect.

518963825_24387109577585789_140410731641320412_n.jpg519618910_24387109560919124_4082138267376043249_n.jpg

Inmiddels is het eerste vliegtuigje minstens 100X gecrashed, en 35X geplakt en wil ik "meer".

519662852_24387109774252436_4591007483298075933_n.jpg

Dus heb ik voor mijn zoontje, bij de chinees 5 "Good Boy" kitjes besteld die over n weekje ofzo wel binnen zullen komen. Mijn zoontje is helemaal leip van vliegtuigen, en ik ben van orgine bij Fokker opgeleid als vliegtuig technicus, en later bij de KLU Plaatwerker.

In het verleden heel serieus kunststof modelbouw gedaan in 1/144 (met photo etched dingetjes etc). Maar dit is wel leuk, lekker basic en buiten!

Ik zou dus heel graag een goed presterend model willen bouwen, met een balkje en als het haalbaar is met mijn zelfgemaakte washi papier.

Hiervoor zoek ik eigenlijk de middelen, of tekeningen van een "Blue ridge special":

RidgeCloseUp.JPG

Of een (die is n stukkie groter) "Sig Cub"

Sig-AMA-Cub-Kit106253-7043.jpg

Iets in die trand, de Blue Ridge Special kan ik gewoon bestellen. Maar: shipping is vrij duur, en je hebt nog een hand vol balkjes in inch maten nodig.
Hoe pakken jullie dit aan? waar kan ik mooi balsa kopen? (Hobma is vrij dichtbij). En ze hebben het ook vaak over "Hard" "Medium" en "Soft" balsa.
Moet je dan zelf gaan grasduinen in de winkel? Of zijn er shops die dit gewoon leveren?

Of heb je nog goede tekeningen liggen?

Alvast bedankt, en ik lees lekker mee!

Barrie

Hallo Barrie,
Welkom bij de club.
Ik heb geen ervaring met het type model waar jij naar zoekt, maar er is een website waarvan een groot aantal tekeningen gedownload kan worden: https://outerzone.co.uk .
Maar het aanbod daar is enorm, dus je zult moeten filteren. Als je op die site via Home naar Advanced > Advanced search gaat, vind je daar een mogelijkheid om te filteren. Ik zou voorstellen om dat op deze manier in te vullen, om het meest interessante voor jou op dit moment te zien. Je zult nog steeds zelf moeten bepalen wat haalbaar en wenselijk is.
Schermafbeelding 2025-07-21 om 14.15.36.png

DIT lijkt mij bijvoorbeeld wel wat. (klik op DIT)

Groeten, Max.

P.S. ik heb de tekeningen van de "Crowd Pleaser" eens bekeken, maar het kan voor een beginner een beetje verwarrend zijn. Om te beginnen hoef je alleen het "alternate" plan te downloaden, alle informatie staat daarop ( klik op de knop "Supplement" ).
De bevestiging van de vleugel op de romp is ook niet erg duidelijk, je moet het trapeziumvormige onderdeel op de Pylon lijmen (het onderdeel daaronder), zodanig dat de punten ongeveer gelijk er buiten steken. Het idee is dan dat je met behulp van kleine elastiekjes de vleugel met de pylon aan de romp vastmaakt, op dezelfde manier als op jouw plaatje van de Sig Cub te zien is. Je kunt dan door de vleugel naar voren of naar achteren te schuiven het juiste zwaartepunt in te stellen,.

Laatst bewerkt:
Er zit in en rond Nijmegen een zeer actieve groep die zowel indoor- als outdoor Vrije Vlucht vliegt.
Maar velen daarvan zijn ook via dit forum bereikbaar.

Aansluitend aan wat jullie nu hebben zou een Profile Scale , zoals Bernhard hier beschrijft een leuk vervolg kunnen zijn.

Wil je buiten met Vrije Vlucht aan de gang, dan ben je al snel aangewezen op heel grote terreinen en die vind je meestal niet (meer) bij de standaard modelvliegclubs, die niets anders kennen dan radiobestuurd vliegen. Ook heel leuk, maar daar gaat het nu even niet over.

Om dat eens te zien en ideeën op te doen loont het om naar zo'n outdoorwedstrijd te gaan.
Ondanks dat vliegers van tijd tot tijd zeer geconcentreerd bezig zijn is er zeker tijd voor het stellen van vragen en het volgen van uitleg daarover.
Kijk even hier en probeer iets te plannen, overleg desnoods in dat topic zodat je niet voor niets komt.

Hallo Barrie,
Welkom bij de club.
Ik heb geen ervaring met het type model waar jij naar zoekt, maar er is een website waarvan een groot aantal tekeningen gedownload kan worden: https://outerzone.co.uk .
Maar het aanbod daar is enorm, dus je zult moeten filteren. Als je op die site via Home naar Advanced > Advanced search gaat, vind je daar een mogelijkheid om te filteren. Ik zou voorstellen om dat op deze manier in te vullen, om het meest interessante voor jou op dit moment te zien. Je zult nog steeds zelf moeten bepalen wat haalbaar en wenselijk is.Bekijk bijlage 624281

DIT lijkt mij bijvoorbeeld wel wat. (klik op DIT)

Groeten, Max.

P.S. ik heb de tekeningen van de "Crowd Pleaser" eens bekeken, maar het kan voor een beginner een beetje verwarrend zijn. Om te beginnen hoef je alleen het "alternate" plan te downloaden, alle informatie staat daarop ( klik op de knop "Supplement" ).
De bevestiging van de vleugel op de romp is ook niet erg duidelijk, je moet het trapeziumvormige onderdeel op de Pylon lijmen (het onderdeel daaronder), zodanig dat de punten ongeveer gelijk er buiten steken. Het idee is dan dat je met behulp van kleine elastiekjes de vleugel met de pylon aan de romp vastmaakt, op dezelfde manier als op jouw plaatje van de Sig Cub te zien is. Je kunt dan door de vleugel naar voren of naar achteren te schuiven het juiste zwaartepunt in te stellen,.

Bedankt Max, inderdaad zoiets zoek ik. En inderdaag top dat je dan de vleugel goed kan verplaatsen en transporteren.
Opzich begrijp ik het pylon verhaal goed, maar snap eigenlijk niet dat ze er een stippellijntje op zetten waar je dus een balkje tegenaan moet lijmen. (aan beide zijden) maar dat dat plaatje "daar onder" dus waar eigenlijk je motor balkje zit nog doorloopt. Ik denk dat je die 2 balkjes aan beide zijden moet lijmen, en dan waar de onderste stippellijn zit deze moet af schaven om alles haaks en vlak te maken zodat het goed kan rusten op de motorstok.

Ik ga zulk soort tekeningen als referentie pakken denk ik, maar dan wel het concept van de Blue ridge special aanhouden, waarbij ze die ribben hebben gemaakt die diagonaal lopen en daar door erg fraai en sterk is.

Ik kan leuk 3d tekenen dus dit zou wel moeten lukken, ik geloof dat er ook mensen op het forum of mensen zijn die die dienst aanbieden om het te laten lasersnijden.

Misschien probeer ik eerdaags van lolly stokjes even een raampje te maken om een stukje washi in te plakken, en te bespannen. Dan weet ik ook of het geschikt is. Ik zag dat ze dit met pritt stift deden en wat alcohol? Time will tell!

Barrie

Opzich begrijp ik het pylon verhaal goed, maar snap eigenlijk niet dat ze er een stippellijntje op zetten waar je dus een balkje tegenaan moet lijmen. (aan beide zijden) maar dat dat plaatje "daar onder" dus waar eigenlijk je motor balkje zit nog doorloopt. Ik denk dat je die 2 balkjes aan beide zijden moet lijmen, en dan waar de onderste stippellijn zit deze moet af schaven om alles haaks en vlak te maken zodat het goed kan rusten op de motorstok.

1 plaatje.....
crowdpleaser.jpg

Welkom Barrie en Vincent,

Wat leuk zo met je zoon samen met deze hobby bezig te zijn!

Tijdje geleden heb ik Washi papier geschept, bij de middelste molen in Loenen (workshop).
Hier heb ik al eens een vlieger mee gemaakt, heel traditioneel en werkt perfect.

Ik kende zelfgeschepte Washi niet, heb even gegoogled:

"Washi papier, traditioneel Japans papier, heeft een breed scala aan gewichten, van zeer dunne tot dikkere papiersoorten. Het lichtste washi kan minder dan 10 gram per vierkante meter wegen, terwijl dikkere papiersoorten, die meer voor vouwkunst of decoratie gebruikt worden, 50 tot 130 gram per vierkante meter kunnen wegen"

Als het 10g/m2 weegt dan is dat een heel mooi gewicht, zwaarder is echter minder (niet) geschikt.
Is het vol, of heeft het een heel open structuur?

Blijf vragen en je bevindingen delen, er zit hier een boel ervaring wie je graag helpen.
Succes en veel plezier met het bouwen en vliegen,

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Back