Goedendag allen,
Mijn RC ervaringen zijn beperkt tot het bouwen en vliegen met drones. Die heb ik jaren geleden de deur uit gedaan toen gezinsuitbreiding het bemoeilijkte tijd te maken en geschikte vlieglocaties waren ook beperkt. Het knutselen en studderen miste ik echter wel en is blijven knagen. Al jaren neus ik rond hier op het forum. En heel veel youtube filmpjes kijken van modelbouwshows en bouwfilmpjes. Plaatjes kijkend, techniek verkennend, verbazend over de kunde wat een ieder weet te maken. Maar voor mezelf toch steeds de bouw van een truck uitstellend, gebrek aan tijd en ook wel, financieen. Want hoe meer ik hier zag, hoe duidelijker ik kreeg wat ik zelf wilde en ik zag voor mijzelf een nieuwe bodemloze put verschijnen

Goed, afgelopen augustus de knoop doorgehakt en een Tamiya Globe Liner besteld. Dat was vanaf het begin de truck die ik ooit zou willen bouwen. Op wat werklichten en het uitgebreide uitlaatsysteem met luchtinlaten achterop is die inmiddels af, met Beier SFR-1 module als licht en geluidsunit en witte rc4wd beadlock velgen met lesu offroad banden. Een trailer zou er natuurlijk ook wel komen en een bediening voor de trailer middels de infrarood unit zag ik wel zitten. Omdat ik voor thuis rijdt (met mijn zoontjes) en de winter voor deur staat, heb ik eerst gekozen voor de tamiya flatbed trailer. Met een kingpin op de bruder dieplader van mijn zoontje (met toestemming) is er voor nu ook voorzien in transport van zijn bulldozer en shovel.
Momenteel zit ik de bouw van de flatbed. Onderstel is gespoten, velgen ontchroomd en ben begonnen aan de automatische trailerpoten. De beier infrarood module is ook al binnen.
Mijn plan is om de trailer uit te breiden met een kraan. Eigenlijk zoals de volvo bomenwagens, maar dan met de kraan op de trailer ipv achter de truck. De metalen kranen van lesu of magom zijn mooi, maar ik heb gekozen om een bruder kraan middels actuators te gaan bedienen. Er zijn een aantal kranen onderweg om te kijken welke ik het best vind passen en de maten voor de actuators kan opmeten. Gewoon om wat pallets te vervoeren, wat auto's van de jongens, de bruder boomstammen en ander dergelijk licht spul. Gewoon voor de leuk en omdat ik wil kijken of ik het werkend kan krijgen.
Tot slot een 3D printer in huis gehaald. Die ben ik nog aan het verkennen. Tot zover mijn inleiding en achtergrond.
Waar ik al een poos mijn hoofd over aan het buigen ben, is hoe ik die kraan moet gaan bedienen...Mijn transmitter is een flysky fs-st8 (met de 12 kanaals ontvanger).
- graag zou ik de kraan bedienen met de sticks.
- ik kan wel een 2e transmitter binden voor de kraan en van model switchen op de tx, maar dat betekend dat ik of handmatig de batterij in de truck moet loskoppelen, of de truck aan blijft, maar geen contact heeft. Beide zijn onwenselijk.
- Ik was me al geestelijk aan het voorbereiden op een flysky paladin, tot ik een filmpje van demo fimpje van magom tegenkwam waarin ze een truck met kraan lieten zien en middels een switch wisselden tussen truck en kraanbesturing. Ideaal. Maar, dat was middels een tx met OpenTx.
- Ik heb op mijn tx lopen stoeien met mixers, maar de flysky fs-st8 is niet zo uitgebreid als mijn oude frsky taranis. Helaas ik heb ik die laatste met mijn drones verkocht.
Mijn prangende vraag is nu: hoe bediend een ieder zijn kraan?
1) Is dat inderdaad met een tx dat makkelijk tussen modellen kan switches (a la paladin, frsky tandem en duurdere varianten)?
2) een model met OpenTx/Ethos?
3) anders?
Mijn 2e vraag:
- van de week mijn zoontje op de bruder dieplader gezet om een rondje te rijden. Dat ging prima, ook heuveltje op was geen probleem. Echter blijkt er een slag in mijn aandrijfas te zitten. Ik heb nog niet onderzocht waar die precies vandaan komt. De oorzaak lijkt dat de aandrijfas die ik bij het monteren van de planetaire bak had geinstalleerd iets te lang is. Hierdoor wordt de aandrijfas bij maximaal inveren van de achterassen belast en rust de belasting op de aandrijfas. Met als gevolg dat deze iets is gebogen. Dat lijkt me althans wat er is gebeurd.
- Ik heb een kortere aandrijfas besteld. Maar zit ook te kijken naar de ophanging van Lesu. Al dan niet met bijbehorende aandrijfassen met difflocks. Mijn zoontje is zo'n 15kg, de standaard ophanging was volledig doorgezakt. Vooralsnog is mijn plan om de bruder ladingen te vervangen voor een EC160c graafmachiene. Die is ca 10kg als ik me goed herinner. De serieuzere modellen zijn ook aanzienlijk serieuzer in prijs en gaan voor mijn huis-tuin-keuken vermaak iets te ver. Ik wil vooral even checken of de Lesu ophanging vaker gebruikt wordt bij de zwaardere combinaties bij jullie? Of zijn er alternatieven die beter voldoen?
Ik zal later nog een bouwverslag opzetten.
Met vriendelijke groet,
Pieter
Mijn RC ervaringen zijn beperkt tot het bouwen en vliegen met drones. Die heb ik jaren geleden de deur uit gedaan toen gezinsuitbreiding het bemoeilijkte tijd te maken en geschikte vlieglocaties waren ook beperkt. Het knutselen en studderen miste ik echter wel en is blijven knagen. Al jaren neus ik rond hier op het forum. En heel veel youtube filmpjes kijken van modelbouwshows en bouwfilmpjes. Plaatjes kijkend, techniek verkennend, verbazend over de kunde wat een ieder weet te maken. Maar voor mezelf toch steeds de bouw van een truck uitstellend, gebrek aan tijd en ook wel, financieen. Want hoe meer ik hier zag, hoe duidelijker ik kreeg wat ik zelf wilde en ik zag voor mijzelf een nieuwe bodemloze put verschijnen


Goed, afgelopen augustus de knoop doorgehakt en een Tamiya Globe Liner besteld. Dat was vanaf het begin de truck die ik ooit zou willen bouwen. Op wat werklichten en het uitgebreide uitlaatsysteem met luchtinlaten achterop is die inmiddels af, met Beier SFR-1 module als licht en geluidsunit en witte rc4wd beadlock velgen met lesu offroad banden. Een trailer zou er natuurlijk ook wel komen en een bediening voor de trailer middels de infrarood unit zag ik wel zitten. Omdat ik voor thuis rijdt (met mijn zoontjes) en de winter voor deur staat, heb ik eerst gekozen voor de tamiya flatbed trailer. Met een kingpin op de bruder dieplader van mijn zoontje (met toestemming) is er voor nu ook voorzien in transport van zijn bulldozer en shovel.
Momenteel zit ik de bouw van de flatbed. Onderstel is gespoten, velgen ontchroomd en ben begonnen aan de automatische trailerpoten. De beier infrarood module is ook al binnen.
Mijn plan is om de trailer uit te breiden met een kraan. Eigenlijk zoals de volvo bomenwagens, maar dan met de kraan op de trailer ipv achter de truck. De metalen kranen van lesu of magom zijn mooi, maar ik heb gekozen om een bruder kraan middels actuators te gaan bedienen. Er zijn een aantal kranen onderweg om te kijken welke ik het best vind passen en de maten voor de actuators kan opmeten. Gewoon om wat pallets te vervoeren, wat auto's van de jongens, de bruder boomstammen en ander dergelijk licht spul. Gewoon voor de leuk en omdat ik wil kijken of ik het werkend kan krijgen.
Tot slot een 3D printer in huis gehaald. Die ben ik nog aan het verkennen. Tot zover mijn inleiding en achtergrond.
Waar ik al een poos mijn hoofd over aan het buigen ben, is hoe ik die kraan moet gaan bedienen...Mijn transmitter is een flysky fs-st8 (met de 12 kanaals ontvanger).
- graag zou ik de kraan bedienen met de sticks.
- ik kan wel een 2e transmitter binden voor de kraan en van model switchen op de tx, maar dat betekend dat ik of handmatig de batterij in de truck moet loskoppelen, of de truck aan blijft, maar geen contact heeft. Beide zijn onwenselijk.
- Ik was me al geestelijk aan het voorbereiden op een flysky paladin, tot ik een filmpje van demo fimpje van magom tegenkwam waarin ze een truck met kraan lieten zien en middels een switch wisselden tussen truck en kraanbesturing. Ideaal. Maar, dat was middels een tx met OpenTx.
- Ik heb op mijn tx lopen stoeien met mixers, maar de flysky fs-st8 is niet zo uitgebreid als mijn oude frsky taranis. Helaas ik heb ik die laatste met mijn drones verkocht.
Mijn prangende vraag is nu: hoe bediend een ieder zijn kraan?
1) Is dat inderdaad met een tx dat makkelijk tussen modellen kan switches (a la paladin, frsky tandem en duurdere varianten)?
2) een model met OpenTx/Ethos?
3) anders?
Mijn 2e vraag:
- van de week mijn zoontje op de bruder dieplader gezet om een rondje te rijden. Dat ging prima, ook heuveltje op was geen probleem. Echter blijkt er een slag in mijn aandrijfas te zitten. Ik heb nog niet onderzocht waar die precies vandaan komt. De oorzaak lijkt dat de aandrijfas die ik bij het monteren van de planetaire bak had geinstalleerd iets te lang is. Hierdoor wordt de aandrijfas bij maximaal inveren van de achterassen belast en rust de belasting op de aandrijfas. Met als gevolg dat deze iets is gebogen. Dat lijkt me althans wat er is gebeurd.
- Ik heb een kortere aandrijfas besteld. Maar zit ook te kijken naar de ophanging van Lesu. Al dan niet met bijbehorende aandrijfassen met difflocks. Mijn zoontje is zo'n 15kg, de standaard ophanging was volledig doorgezakt. Vooralsnog is mijn plan om de bruder ladingen te vervangen voor een EC160c graafmachiene. Die is ca 10kg als ik me goed herinner. De serieuzere modellen zijn ook aanzienlijk serieuzer in prijs en gaan voor mijn huis-tuin-keuken vermaak iets te ver. Ik wil vooral even checken of de Lesu ophanging vaker gebruikt wordt bij de zwaardere combinaties bij jullie? Of zijn er alternatieven die beter voldoen?
Ik zal later nog een bouwverslag opzetten.
Met vriendelijke groet,
Pieter
Laatst bewerkt: