voorstellen + hulp 450 dominator

Hoi, Dames en Heren.

Ik ben nieuw hier en stel mij bij deze even voor aan jullie! :friends:
20 jaar geleden ben ik begonnen met heli vliegen.
Na een jaar leren hoeveren en voor en achteruit vliegen (verder kwam ik toen nog niet).
Na een jaar mijn oude motorsport weer op gepakt, en tot twee jaar terug weer gestopt, en maar weer eens begonnen met helivliegen.
Wat verandert er veel in zo een tijd zeg....
Begonnen met een 180 cfx, en voor in de tuin mcpx-bl.
align 150 vond ik ook mooi dus ook die er maar bij :yes:

nu kan ik leuk vliegen, alleen niks geks.

nu dacht ik.....om maar door te groeien naar een align dominator, dus.hebben we nu een dominator:hammer:

wat vliegt dat strak zeg!! vergeleken bij die blade 180 of mcpc- bl
nu mijn vraag:
Heb nu dus een dominator met een brain !!
Nu probeer ik auto level in te stellen, maar die knop in het programma is er niet meer volgens mij na de update.
Maar hij is niet perfekt level... dus!!!
Ik snap er niks van maar kan het nergens terug vinden.
Wel op youtube, maar dan zie je het oude programma, en daar is de knop gewoon daar.
Kan iemand mij daar raad in geven.

het zit er op, dus ook maar gebruiken dacht ik;)

en qua covenener heeft Lucini gelijk, ik was er ook al druk mee bezig.
ik vlieg op 65% van het motor toerental.
maar als je iets wat veel pits geeft zakt hij in...dus covenener er op dacht ik.

Eventjes uit een ander topic gevist, aangezien de onderwerpen redelijk uit elkaar liepen

Dus bij deze een eigen topic.
Jij bent topicstarter, jij bepaalt het onderwerp.
Dus leef je uit!

Oke laten we stap voor stap je vragen doornemen.

Bij de nieuwe V2 software van Brain hoef je inderdaad niet meer de knop " Set " level aan te klikken. Deze software versie van de Brain weet nu zelf wel wat boven en onder en level is.

Waarom zou je met auto-level willen vliegen?
Dit is niet de " natuurlijke " manier hoe een heli vliegt, alle stuurbewegingen worden meteen gecorrigeerd door de unit.
Gezien je al wat ervaring hebt met een paar modellen, zou ik je toch adviseren om de auto-level niet te gebruiken.

Je kunt een auto level / rescue bijvoorbeeld wel instellen op een flightmodus via een schakelaar. Mocht het dan fout gaan in vlucht, zou je naar deze flightmodus kunnen schakelen en zorgt de functie ervoor dat de machine rechtop gaat hangen, en nu ook met de nieuwe software versie wat pitch gaat geven zodat je machine hoogte maakt.

Vliegen met een governor.
Welke governor bedoel je daarmee? , die uit de Brain?
Heb je die ingesteld?, loopt er een signaaldraad van de Brain gov. port naar de regelaar?

Ik denk dat je beter de throttle curve in je zender beter kunt aanpassen naar een vlakke curve in Idle 1 . Zo blijft je motortoeren gelijk, maar je pitch waardes variabel.

Bij de nieuwe V2 software van Brain hoef je inderdaad niet meer de knop " Set " level aan te klikken. Deze software versie van de Brain weet nu zelf wel wat boven en onder en level is.

Dit is niet de " natuurlijke " manier hoe een heli vliegt, alle stuurbewegingen worden meteen gecorrigeerd door de unit.
Gezien je al wat ervaring hebt met een paar modellen, zou ik je toch adviseren om de auto-level niet te gebruiken.

Je kunt een auto level / rescue bijvoorbeeld wel instellen op een flightmodus via een schakelaar. Mocht het dan fout gaan in vlucht, zou je naar deze flightmodus kunnen schakelen en zorgt de functie ervoor dat de machine rechtop gaat hangen, en nu ook met de nieuwe software versie wat pitch gaat geven zodat je machine hoogte maakt.

Heb je die ingesteld?, loopt er een signaaldraad van de Brain gov. port naar de regelaar?

Ik denk dat je beter de throttle curve in je zender beter kunt aanpassen naar een vlakke curve in Idle 1 . Zo blijft je motortoeren gelijk, maar je pitch waardes variabel.

Hoi Swen
het leek mij inderdaad mooi / fijn om auto level / rescue te kunnen gebruiken vandaar dat ik auto level wilde ijken.
Dus als ik je goed begrijp ziet hij nu zelf wat level is.
Maar als ik level even aan zet om te controleren dan hij loopt nu langzaam weg naar Lings, hoe ijkt hij zich zelf nu dan??

Ik heb inderdaad in throttle curve in de zender gezet.
Maar als ik een abrupte beweging maak om een fout te herstellen dan viel mij op dat het toerental inzakt.
En om dit te voorkomen dacht ik met de govener in de Brain te gaan werken.
Maar er zit geen draad / stekkertje op de ESC waar je die draad van de Brain covener stekker op aan kan sluiten.
En naar lang zoeken op internet kwam ik bij een bericht uit op deze forum.
Daar had men het er over om deze rpm sensor te gebruiken.
Anders werkt de covener van de Brain niet begrijp ik.
Tarot-font-b-Hobbywing-b-font-Brushless-font-b-RPM-b-font-font-b-Sensor-b.jpg

Ja jeroen dat kun je gebruiken om een RPM signaal van je motor naar de Brain te krijgen.

Maar nog steeds weet ik eigenlijk wel zeker dat je dat nog niet nodig hebt.

Kun je vertellen welke Pitch en Throttle waardes je mee vliegt? ( dus welke curve's ) ?

ps; ik heb ook net een epiquad 180x gekocht, erg leuk ding, en ook nog een Nederlands product:koud:

Ja jeroen dat kun je gebruiken om een RPM signaal van je motor naar de Brain te krijgen.

Maar nog steeds weet ik eigenlijk wel zeker dat je dat nog niet nodig hebt.

Kun je vertellen welke Pitch en Throttle waardes je mee vliegt? ( dus welke curve's ) ?
Ik heb ingesteld in trottle curve;
low 64% trottle
25% 62% trottle
50% 60% trottle
75% 62% trottle
100% 64% trottle

en pitch curve is 0 / 25 / 50 / 75 / 100 %

Dat zou ook best kunnen Swen dat ik dat niet nodig heb...ben er gewoon niet zo goed in thuis:frustie:
Vroeger was het afstellen van je heli meer mechanisch...het is nu meer labtop werk:mad: hahaha.

Pitch is in orde. Je brain werkt dan met de volledige pitch-range tot waar je het hebt ingesteld. Meestal zit dat rond de 8 tot 12 graden negatief tot 8 tot 12 graden positief. Maar dat is ieder voor zich.

Als ik het goed lees heb jij de volgende throttle curve

punt 1: 64%
punt 2: 62%
punt 3: 60%
punt 4: 62%
punt 5: 64%

Ten eerste zou ik de throttle waardes ietwat verhogen.
Te lage throttle waardes vinden regelaars ook niet altijd prettig. Maar kan best zijn dat jou regelaar daar totaal geen moeite mee heeft.

ten 2e,
Het inzakken van van het toerental klopt wel wat je zegt, dit komt omdat je throttle curve niet vlak is maar zo heb je meer throttle bij lowstick en highstick dan je op midstick hebt.
Probeer maar eens alle punten gelijk te zetten qua waarde, dus bijv. allemaal gewoon 65% en ga dan eens vliegen.

Zo blijft je throttle constant en stuur je echt met je pitch de hoogte.

Inzakken van het toerental onder zware belasting is normaal he ;-)
Je trekt met de auto ook niet op als hij in zn 4 staat.

Juiste toerental, met juiste verwachtingen.

62% klinkt laag.
Best kans dat het vanaf 75% al meer tot leven komt.
Laat staan op 100%.
Wel op je timer letten, stroomverbruik gaat zeer heftig omhoog.
Maar, dan kun je wel vol pitch geven zonder dat de motor heftig inzakt.

Wil je vliegtijd?
Hou hem dan op deze throttle curve staan.
En niet zo hard aan de sticks trekken, zakt ie ook niet zo ver in.

Altijd beetje luisteren naar de motor.
Zakt ie ver in, is je accu op zijn eind (of kapot/versleten) of je trekt er gewoon te hard aan voor dat toerental.
Wil je gewoon blind aan de knuppel kunnen trekken? Zet alle toeren erin die je hebt.. Alleen niet raar opkijken als je maar 3 minuten vliegtijd over houdt..

Back