hallo,
Ik ben Erik de Koning, 41 jaar en woon in Zwolle en werk op een school waar ik samen met 10 stagiaires het werkplekbeheer doe. (zeg maar 3500 computers aan de praat houden)
Ik heb ooit 20 jaar geleden een brandstof vliegtuig trainer gehad maar bij het afvliegen is deze tegen een electriciteitsmast aangevlogen omdat ik hem niet meer zag en dit wel melde bij de instructeur maar niet moest zeuren. (jaren later toch maar een bril gekomen nadat ik in mijn ogen onscherpe monitoren begon weg te gooien)
Vliegtuig kompleet kapot en op zolder geflikkerd omdat ik totaal geen hulp aangeboden kreeg voor reparatie en zelf geen bouwer ben.
Augustus 2010 deze weer gevonden en verkocht op marktplaats in delen.
Zag op modelbouw forum mensen zich voorstellen met een verhaal en dacht: dat doe ik ook. (verhaal is geschreven in feb-mar-11)
november 2010:
ik zag mijn baas met een speelgoed 3 channel spelen, leuk dacht ik dus ook 1 gekocht van 25cm, wat oefenen en vloog al
redelijk snel lekker door de huiskamer zonder al te veel te crashen , grotere coax gekocht en hetzelfde geval, toen naar buiten gegaan en ding had de kracht niet om terug te vliegen met wat wind. Kon de helicopter 12 tuinen verder ophalen gelukkig zonder schade (mijn eerste blinde landing).
Nog wat coax helicopters gekocht in de hoop dat die wel goed konden vliegen buiten met wat wind, helaas met wind hebben ze de kracht niet om terug te komen.
december 2010:
Een kleine 4 channel solo pro gekocht en heerlijk rondvliegen in de slaapkamer en huiskamer , ging me goed af en ook buiten met <2 windkracht gaat het prima. daarboven wordt hij toch wel wat onbestuurbaar. Ik wou een betere heli die dat wel kon.
Een walkera 36 gekocht voor 120 euro compleet met veel onderdelen erbij op marktplaats, die is 6 channel en moest
wel tegen de wind in kunnen vliegen. In het weekend naar een veldje gegaan en met mijn 3 en 4 channel heli's lekker rondgevlogen want was onder de windkracht 2. batterijen leeggevlogen en pakte vol zelfvertrouwen de walkera. langzaam
optoeren en bij aardig wat toeren ging hij iets op zijn zij, dus wat meer gas gegeven en woep weg was hij, bestuurde hem na van de schrik bekomen te zijn wel maar ging allemaal zo snel waar ik van schrok dat ik hem half gecontroleerd neer liet komen. rennen naar de heli en damn kap kapot, hoofd bladen kapot, landingskit aan 1 kant gebroken. Diezelfde dag nog gerepareerd met de onderdelen die ik had liggen. (kwam er veeeel later achter dat de main rotoras ook verbogen was en dus bij optoeren wobbelt de kop)
Het was mij duidelijk , dit ga ik niet alleen redden dus op zoek gegaan naar een club die mij het kon leren.
Via internet kwam ik bij de "regionale modelvliegclub friendship" uit in Dalfsen en een club in Kampen aangezien
ik zelf in zwolle zuid woon. via internet gekeken en dalfsen "won" omdat het dichterbij was qua kilometers.
Die mensen gemailed of ik les kon krijgen en kreeg bericht terug dat ik zondag wel op het veld kon langskomen.
Ik zondag er heen met mijn walkera en voorgsteld aan de mensen daar en mijn toekomstige instructeur Martijn. Hij
bekeek mijn walkera en vertelde me dat deze erg onstabiel zijn om heli te leren vliegen en dat een grotere beter was.
Hij stelde me voor aan een clublid en die had nog wel een align trex 600 esp te koop. Ik moest alleen zelf nog een zender halen met ontvanger. Kreeg het advies om een ff7 met ontvanger te kopen want mijn instructeur had er ook 1 en was voor hem makkelijk instellen. deze dus meteen maandag gekocht bij quartel.
Zondag weer naar het veld. Clublid Arjan kwam een uur later met 2 heli's en 1 was er voor mij , yippie wat een machtig mooi groot ding met veel blingbling erop, iedergeval geen plastic te bekennen. Niets vliegen, die komt mooi in de huiskamer te staan voor de sier hahaha.
Een ander clublid heeft mijn meegenomen ff7 omgezet naar mode 2 en Arjan heeft de ontvanger ingebouwd. Mijn toekomstige
instructeur heeft de ff7 ingesteld en "mijn" heli getest. wat een machtig ding. Een clublid had nog wel een 10a lader te koop met kabels voor een prikkie. Ik was compleet op vliegervaring na.
De volgende zondag kwam ik weer en kreeg ik mijn eerste les. Martijn zijn ff7 en mijn ff7 aan een kabel en kreeg alleen nick als functie. Martijn bracht de heli omhoog en vroeg of ik klaar was. Dit ging zonder problemen waarna ik na een paar
minuten nick en rol kreeg (iedergeval de complete rechter stick). dit ging ook allemaal zonder problemen.
Erg leuk om zo'n groot apparaat in de lucht te houden, erg imposant allemaal. ben blij dat ik les krijg van mijn instructeur want de zondag is namelijk zijn vliegdag dat hij zelf vliegt met funjet ultra en ander snel spul waaronder een 12s 700e. Damn , dat ding is groter dan die van mij, wil ik ook wel als ik kan vliegen maar voorkeur gaat dan toch uit naar nitro , machtig mooi een heli met nitro. De lessen beginnen namelijk pas in april op de maandag. Dan moet hij 7 mensen les geven op die avond dus elk lesje wat ik op de zondag krijg is mooi meegenomen. Kom eigenlijk dus op de zondag om alles te zien rondvliegen en hopelijk dat Martijn me dan vraagt om een lesje te geven.
Via ebay een Walkera 4g3 gekocht uit frankrijk, mooi klein ding waarmee ik kan oefenen in de slaapkamer met hoveren.
Helaas bij optoeren stopte hij dus kon niet opstijgen omdat de motor dan afsloeg. via modelbouwforum advies gekregen maar alles mocht niet baten. Ook op de club konden ze me niet helpen, misschien waren de bladen ongelijk in gewicht dus
thuisgekomen deze vervangen voor nieuwe en ging beter maar bij hogere toeren toch weer afslaan. ding heb ik teruggestuurd
en mijn geld teruggekregen.
januari 2010:
Zondag weer naar het veld. koud koud , de sticks bedienen is geen lolletje met 1 graad boven nul en windkracht 3 a 4 op het open veld. 1 of 2 lesjes gehad en had ook nog een nieuwe kap gekocht voor mijn 600 en martijn heeft daar even een vluchtje mee gemaakt. ([URL="
- Friendship Erik Align trex 600 esp 02-01-2011[/URL])
Phoenix rc gekocht om te oefenen. ik probeer bijna elke avond wel een uurtje te oefenen en het gaat steeds beter, hoveren
heb ik wel gezien en oefen veel met hoveren zijdelings en nose in. Bij normaal vliegen en 4 richtingen hoveren stort ik (bijna) nooit meer neer dus vind het wel lekker gaan. (niet overmoedig worden, denk aan je walkera 36).
In het echte lessen ben ik wel onzeker omdat het zo'n machtig ding is als het optoert en het binnen een sec de grond in kan gaan.
Op marktplaats gekeken en modelbouwforum wat voor heli's er allemaal te koop zijn en kwam een 700 nitro tegen
met ff10. mooi ding met spider landinggear. mooi voor als je hard land zoals ik wel eens zal gaan doen als beginner. Wat over en weer emailen met tig vragen van mijn kant en een afspraak gemaakt en zaterdag naar Zoetermeer gereden. Ron deed de deur open en liet de 700 zien, damn dat ding is groot. Ik vroeg hem waarom hij zo'n mooi ding verkocht en moest omhoog kijken, het stond vol met heli's. duidelijk dus. Ik heb wat uitleg gekregen en advies wat ik nog moest kopen om nitro te kunnen vliegen. nitro en een starter dus. dolblij als een kind naar huis gereden en telkens achteromkijkende naar dat grote ding in de achterbak. (niet slim). Ik kreeg een dag later nog een mail van Ron met hoe te starten en waar alle knoppen voor waren op de ff10.
Zondag weer naar de club en stiekum mijn 700 naast die van Martijn gezet en weggelopen. Martijn vroeg zich af , hee van wie is die en ik trots; van mij (met de tekst erbij: hehehe maar vliegen kan ik nog niet) martijn had tijd voor een les en vroeg me of ik alle functie's wel aandurfte. Ik twijvelde want vond dat wel eng maar zei ach ja met kabel en jou naast me wil ik het wel proberen. Martijn steeg op en ik kreeg de volledige controle. hoverde lekker, af en toe een beetje weg laten lopen om weer terug te brengen, erg leuk. wat is dat ding toch stabiel. Martijn vroeg of ik wou proberen te landen, dus waarom niet;ding is zo stabiel en ja hoor , heel zachtjes geland, echt waanzinnig gave kick.
Ik was de hele week zo blij als een kind. Ik had zelf mijn helicopter geland. Ik vroeg aan martijn of hij ook de 700 van mij even wou testen maar we hadden geen startspullen.
Ook een joekel van een vliegtuig zien vliegen met 120cc motor, heel imposant. ([URL="
- Regionale modelvliegclub friendship 23-01-11[/URL]) en ([URL="
- Friendship Jan Koops bidule 116 23-01-11[/URL])
Dinsdag naar een modelwinkel in kampen omdat de clubleden zeiden dat het daar wel goedkoop was. Kom ik daar allemaal mensen van de club in dalfsen tegen die de winkel gebruiken als clubavond op de dinsdag , erg gezellig daar en mooi een lipo 6s 5800ma gekocht om vaker te kunnen vliegen want 1 6s vliegen en dan weer laden is ook niet wat. Er was nog een clublid in de winkel en daar vertelde ik aan dat ik een startkist nodig had , desnoods een train vliegtuig
erbij want dan kan ik als de lessen beginnen mooi in april mooi tussen de 7 man les ook vliegtuigles nemen. ja het rc virus is uitgebreid. De mevrouw vertelde me dat ze met een calmato sport lesde. ik verbaast dat Truus ook vloog , dacht dat ze met haar man meekwam om te kijken. Leuk hoor. We hebben samen naar wat les vliegtuigen in de winkel gekeken en een startbox. Ze ging weg met haar vriend en ben verder gaan praten over modelbouw met de anderen. 15 minuten later kreeg de winkel een telefoontje die vroeg om mij te spreken. Ik deze verbaasd opgenomen en het was Truus die haar startkist met vliegtuig voor een schappelijke prijs wel wou verkopen. verkocht dus en nu de trotse eigenaar van een roze calmato sports met 10cc motor en startkist erbij.
Zondag weer bij de club en ik had met Martijn vorige week al afgesproken dat hij me zondag les zou geven, kwam mooi uit, ik had 2 lipo's dus we konden een aantal keren. mijn originele accu leeg gehoverd en vervolgens mijn nieuwe accu aansluiten.
Damn, domme accu heeft andere aansluiting (5,5 mm) dan mijn heli (6 mm). universeel is er dus niet bij. raar allemaal.
Startmotor van clublid geleent en Martijn heeft even mijn 700 nitro getest. Ik had maar een half tankje en nog geen extra nitro brandstof. ([URL="
- Friendship Erik Align trex 700 nitro le first flight 23-01-11[/URL] vooral leuk het laatste stukje waar ik Martijn er op wijs dat ik maar half tankje had en hij wel eens bijna leeg zou kunnen zijn waarna hij em op de grond zet en de motor uitvalt)
Vandaag ook een beetje rond gevlogen en martijn moest eindelijk eens ingrijpen vanwege dat ik hem te ver had laten gaan. baalde ik behoorlijk van.
februari 2011:
Zondag naar de club en lekker weer een paar keer gehoverd en wat snel stijgen en dalen geprobeerd met de kont naar me toe.
Dinsdag naar de modelwinkel en daar hebben ze mooi mijn 6s 5800 even voorzien van 6mm stekkers en lekker met de clubleden over heli's gebabbelt.
Zondag naar de club en er stond storm met windkracht 5 en vlagen van 6 dus liet mijn heli maar in de auto staan. Arjan kwam ook en die ging wel vliegen dus ik Martijn vragen of hij me ook een lesje wou geven. Hij zei: dat is jouw keuze.
Dus 2 keer gevlogen met deze storm met de neus in de wind en zelf zijdelinks staan anders zag ik niets door de wind in mijn ogen en kreeg ik tranen in mijn ogen (brildrager). Wel wat meer sturen maar toch zie je dan wel de kwaliteit van de Align 600 dat hij zelfs met deze wind best wel bestuurbaar blijft. 2de vlucht helaas was ik te gefocust op het rechthouden van de heli door alleen maar naar de skits te kijken en dan raak je toch wel de overal picture kwijt. Op 50 cm hoogte en aardige roll moest martin dus even ingrijpen wat hij erg snel deed. mooi, nog steeds een werkende heli en baalde natuurlijk wel weer , die fout maak ik geen 2de keer door op de skids te focussen om de heli recht te houden.
Dinsdag naar de modelwinkel in kampen waar Aldert een videomount meenam die mooi onder mijn 600 kon. Wat uitleg gekregen en de mount overgenomen van hem.
Zondag naar het veld en mijn heli met videomount meegenomen en een hd videocamera erin. Martijn had die dag met iemand anders afgesproken voor les dus heb lekker rondgekeken naar anderen met rc spul. Aan het eind van de middag heeft Martijn even gevlogen met mijn heli en videomount. ([URL="
- Regionale modelvliegclub friendship trex 600 met videomount op 13-02-2011.[/URL]) Helaas ziet het er niet super uit door de trilling maar wel weer van geleerd. De mount hing scheef door de tilt servo terwijl de camera in het midden zat en hebben we gevlogen met normal mode. Beter is natuurlijk met een idle-up die de minste trilling geeft. Iets waar ik mee verder ga als ik kan vliegen want vind airial video maken heel mooi en leuk om te doen. Bij thuiskomst de mount er weer afgehaald want is niet echt geschikt voor lessen.
Zondag naar het veld en heeft Martijn pionnen uitgezet zodat we figuurtje konden gaan oefenen die nodig zijn om het brevet te halen. De 5 pionnen staan als een 5 op een dobbelsteen en de uiteinde ongeveer 10 meter dan uit elkaar. Met het brevet mag ik dan zelfstandig vliegen en ben dan ook verzekerd vanuit de club. Altijd vanuit het midden beginnen en dan eerst heen en weer, start en eindpunt is altijd de middelste pion. daarna diagonaal 1 keer , dan een M figuur. deze figuren gingen allemaal redelijk goed , wel moeilijk om tijdens het figuur op 1 hoogte te blijven. We hebben 2 accu's gedaan.
Aan het eind van de dag vroeg martijn of ik het zonder trainingskabel wilde proberen en was wel wat onzeker maar hoveren hoefde martijn nooit in te grijpen dus ik alleen met de heli naar de pionnen met knikkende knieen. Wat figuurtjes gevlogen wat goed ging. Zette de heli even neer en keek om waar Martijn was, crap, die stond gewoon bij het clubhuis.
Daarna wat geprobeerd om de heli op zijn zij te gooien en dan volgas zijlings gaan vliegen met de kont naar me toe. Ook de heli naar voren van mij af vliegen en dan de heli naar achteren trekken en volgas terugkomen en afvangen. Dit ging wel goed allemaal omdat ik het al tig keer op phoenix had gedaan. Hoorde op de achtergrond steeds gelach, bij de terugkomst naar het clubhuis hoorde ik dat ze moesten lachen omdat ze verbaasd waren wat ik allemaal al deed als beginner.
Wel trots op achteraf en met een dikke smile de week doorgekomen.
maart 2011:
donderdag en vrijdag was ik vrij van werk en Arjan en Martijn ook dus wij mooi om 10:30 naar het veld. figuurtjes oefenen met de 600 esp. naast de 3 figuren kwamen er nog 2 bij , de acht en de circel , dit ging allemaal erg goed. Deze dagen wel 20 vluchten gemaakt zonder leskabel, kijk dat schiet op, ervaring, gimme! gimme! Eindelijk ook mijn eerste vlucht met de 700 nitro gemaakt. damn wat is dat ding stabiel en ruikt nitro lekker. Ik heb die 2 dagen afwisseld met de 600 en de 700 gevlogen. lekker bij de nitro in de rook staan , perfect.
Het waren 2 superdagen. Martijn zou die aankomende zondag les geven aan iemand anders dus had ik besloten om eens het weekend naar mijn ouders in het westen te gaan. (heemskerk)
Dinsdag weer naar de clubavond in Kampen en Martijn vertelde me ik a.s. zondag wel af kon vliegen voor mijn brevet. Prima dus omdat de figuurtjes wel goed gingen. Nu maar hopen dat het lekker weer wordt. Ik hou sinds ik heli vlieg het weer noulettend in de gaten en bid bijna om mooi weer voor de zondag.
Zaterdag ben ik naar Ron gegaan om een Henseleit mp-xl-e te bekijken. We zijn samen naar het industrieterein gegaan en heeft hij de henseleit voorgevlogen. (film volgt nog) wauw wat is dat ding stabiel en stil. Als je wil kan hij ook heel fel zijn en er zit echt top electronica in. Ik was verkocht want had hem al gezien toen ik de 700 nitro bij hem ophaalde. Ik vind hem vooral mooi eruit zien en heb nu mooi een top heli voor de toekomst. Was alleen wel een beetje teleurgesteld, zonder kap zit er bijna niets onder maar ja dat is dus duitse grundlichkeit en vliegt als een PIEP.
Zondag weer naar het veld met de 3 heli's. Was wel wat nerveus want ik zou vandaag afvliegen. Samen met martijn naast me 2 accu's gevlogen en de figuren nog eens doorgenomen. Martijn vond dat ik er klaar voor was dus de derde vlucht zou afvliegen voor brevet worden. Ik met knikkende knieen (moet ik toch eens wat aan doen) met de heli naar de pionnen en 2 instructeurs achter me. De figuurtjes moet je achter elkaar doen zonder te landen en dat 2 keer. desnoods 3 keer als er iets niet netjes is. De eerste set figuurtjes ging bij het simpele heen en weer en de diagonaal niet zo netjes. Zal de spanning wel zijn. dus in totaal 3 sets gevlogen en de laatste set was behoorlijk netjes en rustig. Hoorde de 2 instructeurs achter me steeds wel overleggen en dat was wel lastig. geland en bij terugkomst naar het clubhuis kreeg ik een hand, yippie , ik was geslaagd.
Domper was die dag wel dat Arjan (waar ik mijn 600 van heb gekocht) 2 heli's zijn neergestort door mechanische problemen. Baalde ik behoorlijk van omdat het echt een toffe gast is waar ik elke zondag mee optrek en lul over heli's.
De henseleit trok veel bekijks. Martijn heeft hem even voor mij gevlogen en was erg enthousiast over de wendbaarheid, stilte en lage headspeed.
Nadat ik ondertekent had voor mijn brevet die ik overigens pas volgende week zondag hoop te krijgen heb ik de 700 opgestart en ben het veld op gelopen. Ik mocht eindelijk legaal zelfstandig vliegen. Lekker wat gehoverd in alle richtigen (nose-in alleen wel wat hoger) wat allemaal lekker ging. Wat zijlingse moves met volgas en wat met idle-up gespeeld. Snel stijgen en dalen en ja hoor , even paar keer inverted gehoverd op veilige hoogte wat allemaal goed ging. Na 13 minuten de heli neergezet en kreeg groot applause van alle mensen bij het clubhuis (voldaan gevoel en voelde me net Tareq)
Ik werd zelfs beschuldigd dat ik allang heli kon vliegen voordat ik op de club kwam. (NOT dus)
Na het opladen nog eens Martijn met de henseleit laten vliegen
en zelf nog 4 minuten rustig wat gehoverd.
the end
conclusies/overdenkingen:
- Align 600 esp is perfecte heli om te leren vliegen.
- instructeur naast je om het te leren en vooral de zekerheid
te hebben dat je heli niet crashed is goud waard.
- In clubverband leren is erg belangrijk, je leert van
iedereen wel wat hoe je alles veilig moet doen.
- 29 jaar gaming ervaring helpt om heli te leren vliegen.
- Filmpjes maken van mijn eigen vliegen. (als ik de druk
aankan)
Ik ben Erik de Koning, 41 jaar en woon in Zwolle en werk op een school waar ik samen met 10 stagiaires het werkplekbeheer doe. (zeg maar 3500 computers aan de praat houden)
Ik heb ooit 20 jaar geleden een brandstof vliegtuig trainer gehad maar bij het afvliegen is deze tegen een electriciteitsmast aangevlogen omdat ik hem niet meer zag en dit wel melde bij de instructeur maar niet moest zeuren. (jaren later toch maar een bril gekomen nadat ik in mijn ogen onscherpe monitoren begon weg te gooien)
Vliegtuig kompleet kapot en op zolder geflikkerd omdat ik totaal geen hulp aangeboden kreeg voor reparatie en zelf geen bouwer ben.
Augustus 2010 deze weer gevonden en verkocht op marktplaats in delen.
Zag op modelbouw forum mensen zich voorstellen met een verhaal en dacht: dat doe ik ook. (verhaal is geschreven in feb-mar-11)
november 2010:
ik zag mijn baas met een speelgoed 3 channel spelen, leuk dacht ik dus ook 1 gekocht van 25cm, wat oefenen en vloog al
redelijk snel lekker door de huiskamer zonder al te veel te crashen , grotere coax gekocht en hetzelfde geval, toen naar buiten gegaan en ding had de kracht niet om terug te vliegen met wat wind. Kon de helicopter 12 tuinen verder ophalen gelukkig zonder schade (mijn eerste blinde landing).
Nog wat coax helicopters gekocht in de hoop dat die wel goed konden vliegen buiten met wat wind, helaas met wind hebben ze de kracht niet om terug te komen.
december 2010:
Een kleine 4 channel solo pro gekocht en heerlijk rondvliegen in de slaapkamer en huiskamer , ging me goed af en ook buiten met <2 windkracht gaat het prima. daarboven wordt hij toch wel wat onbestuurbaar. Ik wou een betere heli die dat wel kon.
Een walkera 36 gekocht voor 120 euro compleet met veel onderdelen erbij op marktplaats, die is 6 channel en moest
wel tegen de wind in kunnen vliegen. In het weekend naar een veldje gegaan en met mijn 3 en 4 channel heli's lekker rondgevlogen want was onder de windkracht 2. batterijen leeggevlogen en pakte vol zelfvertrouwen de walkera. langzaam
optoeren en bij aardig wat toeren ging hij iets op zijn zij, dus wat meer gas gegeven en woep weg was hij, bestuurde hem na van de schrik bekomen te zijn wel maar ging allemaal zo snel waar ik van schrok dat ik hem half gecontroleerd neer liet komen. rennen naar de heli en damn kap kapot, hoofd bladen kapot, landingskit aan 1 kant gebroken. Diezelfde dag nog gerepareerd met de onderdelen die ik had liggen. (kwam er veeeel later achter dat de main rotoras ook verbogen was en dus bij optoeren wobbelt de kop)
Het was mij duidelijk , dit ga ik niet alleen redden dus op zoek gegaan naar een club die mij het kon leren.
Via internet kwam ik bij de "regionale modelvliegclub friendship" uit in Dalfsen en een club in Kampen aangezien
ik zelf in zwolle zuid woon. via internet gekeken en dalfsen "won" omdat het dichterbij was qua kilometers.
Die mensen gemailed of ik les kon krijgen en kreeg bericht terug dat ik zondag wel op het veld kon langskomen.
Ik zondag er heen met mijn walkera en voorgsteld aan de mensen daar en mijn toekomstige instructeur Martijn. Hij
bekeek mijn walkera en vertelde me dat deze erg onstabiel zijn om heli te leren vliegen en dat een grotere beter was.
Hij stelde me voor aan een clublid en die had nog wel een align trex 600 esp te koop. Ik moest alleen zelf nog een zender halen met ontvanger. Kreeg het advies om een ff7 met ontvanger te kopen want mijn instructeur had er ook 1 en was voor hem makkelijk instellen. deze dus meteen maandag gekocht bij quartel.
Zondag weer naar het veld. Clublid Arjan kwam een uur later met 2 heli's en 1 was er voor mij , yippie wat een machtig mooi groot ding met veel blingbling erop, iedergeval geen plastic te bekennen. Niets vliegen, die komt mooi in de huiskamer te staan voor de sier hahaha.
Een ander clublid heeft mijn meegenomen ff7 omgezet naar mode 2 en Arjan heeft de ontvanger ingebouwd. Mijn toekomstige
instructeur heeft de ff7 ingesteld en "mijn" heli getest. wat een machtig ding. Een clublid had nog wel een 10a lader te koop met kabels voor een prikkie. Ik was compleet op vliegervaring na.
De volgende zondag kwam ik weer en kreeg ik mijn eerste les. Martijn zijn ff7 en mijn ff7 aan een kabel en kreeg alleen nick als functie. Martijn bracht de heli omhoog en vroeg of ik klaar was. Dit ging zonder problemen waarna ik na een paar
minuten nick en rol kreeg (iedergeval de complete rechter stick). dit ging ook allemaal zonder problemen.
Erg leuk om zo'n groot apparaat in de lucht te houden, erg imposant allemaal. ben blij dat ik les krijg van mijn instructeur want de zondag is namelijk zijn vliegdag dat hij zelf vliegt met funjet ultra en ander snel spul waaronder een 12s 700e. Damn , dat ding is groter dan die van mij, wil ik ook wel als ik kan vliegen maar voorkeur gaat dan toch uit naar nitro , machtig mooi een heli met nitro. De lessen beginnen namelijk pas in april op de maandag. Dan moet hij 7 mensen les geven op die avond dus elk lesje wat ik op de zondag krijg is mooi meegenomen. Kom eigenlijk dus op de zondag om alles te zien rondvliegen en hopelijk dat Martijn me dan vraagt om een lesje te geven.
Via ebay een Walkera 4g3 gekocht uit frankrijk, mooi klein ding waarmee ik kan oefenen in de slaapkamer met hoveren.
Helaas bij optoeren stopte hij dus kon niet opstijgen omdat de motor dan afsloeg. via modelbouwforum advies gekregen maar alles mocht niet baten. Ook op de club konden ze me niet helpen, misschien waren de bladen ongelijk in gewicht dus
thuisgekomen deze vervangen voor nieuwe en ging beter maar bij hogere toeren toch weer afslaan. ding heb ik teruggestuurd
en mijn geld teruggekregen.
januari 2010:
Zondag weer naar het veld. koud koud , de sticks bedienen is geen lolletje met 1 graad boven nul en windkracht 3 a 4 op het open veld. 1 of 2 lesjes gehad en had ook nog een nieuwe kap gekocht voor mijn 600 en martijn heeft daar even een vluchtje mee gemaakt. ([URL="
Phoenix rc gekocht om te oefenen. ik probeer bijna elke avond wel een uurtje te oefenen en het gaat steeds beter, hoveren
heb ik wel gezien en oefen veel met hoveren zijdelings en nose in. Bij normaal vliegen en 4 richtingen hoveren stort ik (bijna) nooit meer neer dus vind het wel lekker gaan. (niet overmoedig worden, denk aan je walkera 36).
In het echte lessen ben ik wel onzeker omdat het zo'n machtig ding is als het optoert en het binnen een sec de grond in kan gaan.
Op marktplaats gekeken en modelbouwforum wat voor heli's er allemaal te koop zijn en kwam een 700 nitro tegen
met ff10. mooi ding met spider landinggear. mooi voor als je hard land zoals ik wel eens zal gaan doen als beginner. Wat over en weer emailen met tig vragen van mijn kant en een afspraak gemaakt en zaterdag naar Zoetermeer gereden. Ron deed de deur open en liet de 700 zien, damn dat ding is groot. Ik vroeg hem waarom hij zo'n mooi ding verkocht en moest omhoog kijken, het stond vol met heli's. duidelijk dus. Ik heb wat uitleg gekregen en advies wat ik nog moest kopen om nitro te kunnen vliegen. nitro en een starter dus. dolblij als een kind naar huis gereden en telkens achteromkijkende naar dat grote ding in de achterbak. (niet slim). Ik kreeg een dag later nog een mail van Ron met hoe te starten en waar alle knoppen voor waren op de ff10.
Zondag weer naar de club en stiekum mijn 700 naast die van Martijn gezet en weggelopen. Martijn vroeg zich af , hee van wie is die en ik trots; van mij (met de tekst erbij: hehehe maar vliegen kan ik nog niet) martijn had tijd voor een les en vroeg me of ik alle functie's wel aandurfte. Ik twijvelde want vond dat wel eng maar zei ach ja met kabel en jou naast me wil ik het wel proberen. Martijn steeg op en ik kreeg de volledige controle. hoverde lekker, af en toe een beetje weg laten lopen om weer terug te brengen, erg leuk. wat is dat ding toch stabiel. Martijn vroeg of ik wou proberen te landen, dus waarom niet;ding is zo stabiel en ja hoor , heel zachtjes geland, echt waanzinnig gave kick.
Ik was de hele week zo blij als een kind. Ik had zelf mijn helicopter geland. Ik vroeg aan martijn of hij ook de 700 van mij even wou testen maar we hadden geen startspullen.
Ook een joekel van een vliegtuig zien vliegen met 120cc motor, heel imposant. ([URL="
Dinsdag naar een modelwinkel in kampen omdat de clubleden zeiden dat het daar wel goedkoop was. Kom ik daar allemaal mensen van de club in dalfsen tegen die de winkel gebruiken als clubavond op de dinsdag , erg gezellig daar en mooi een lipo 6s 5800ma gekocht om vaker te kunnen vliegen want 1 6s vliegen en dan weer laden is ook niet wat. Er was nog een clublid in de winkel en daar vertelde ik aan dat ik een startkist nodig had , desnoods een train vliegtuig
erbij want dan kan ik als de lessen beginnen mooi in april mooi tussen de 7 man les ook vliegtuigles nemen. ja het rc virus is uitgebreid. De mevrouw vertelde me dat ze met een calmato sport lesde. ik verbaast dat Truus ook vloog , dacht dat ze met haar man meekwam om te kijken. Leuk hoor. We hebben samen naar wat les vliegtuigen in de winkel gekeken en een startbox. Ze ging weg met haar vriend en ben verder gaan praten over modelbouw met de anderen. 15 minuten later kreeg de winkel een telefoontje die vroeg om mij te spreken. Ik deze verbaasd opgenomen en het was Truus die haar startkist met vliegtuig voor een schappelijke prijs wel wou verkopen. verkocht dus en nu de trotse eigenaar van een roze calmato sports met 10cc motor en startkist erbij.
Zondag weer bij de club en ik had met Martijn vorige week al afgesproken dat hij me zondag les zou geven, kwam mooi uit, ik had 2 lipo's dus we konden een aantal keren. mijn originele accu leeg gehoverd en vervolgens mijn nieuwe accu aansluiten.
Damn, domme accu heeft andere aansluiting (5,5 mm) dan mijn heli (6 mm). universeel is er dus niet bij. raar allemaal.
Startmotor van clublid geleent en Martijn heeft even mijn 700 nitro getest. Ik had maar een half tankje en nog geen extra nitro brandstof. ([URL="
Vandaag ook een beetje rond gevlogen en martijn moest eindelijk eens ingrijpen vanwege dat ik hem te ver had laten gaan. baalde ik behoorlijk van.
februari 2011:
Zondag naar de club en lekker weer een paar keer gehoverd en wat snel stijgen en dalen geprobeerd met de kont naar me toe.
Dinsdag naar de modelwinkel en daar hebben ze mooi mijn 6s 5800 even voorzien van 6mm stekkers en lekker met de clubleden over heli's gebabbelt.
Zondag naar de club en er stond storm met windkracht 5 en vlagen van 6 dus liet mijn heli maar in de auto staan. Arjan kwam ook en die ging wel vliegen dus ik Martijn vragen of hij me ook een lesje wou geven. Hij zei: dat is jouw keuze.
Dus 2 keer gevlogen met deze storm met de neus in de wind en zelf zijdelinks staan anders zag ik niets door de wind in mijn ogen en kreeg ik tranen in mijn ogen (brildrager). Wel wat meer sturen maar toch zie je dan wel de kwaliteit van de Align 600 dat hij zelfs met deze wind best wel bestuurbaar blijft. 2de vlucht helaas was ik te gefocust op het rechthouden van de heli door alleen maar naar de skits te kijken en dan raak je toch wel de overal picture kwijt. Op 50 cm hoogte en aardige roll moest martin dus even ingrijpen wat hij erg snel deed. mooi, nog steeds een werkende heli en baalde natuurlijk wel weer , die fout maak ik geen 2de keer door op de skids te focussen om de heli recht te houden.
Dinsdag naar de modelwinkel in kampen waar Aldert een videomount meenam die mooi onder mijn 600 kon. Wat uitleg gekregen en de mount overgenomen van hem.
Zondag naar het veld en mijn heli met videomount meegenomen en een hd videocamera erin. Martijn had die dag met iemand anders afgesproken voor les dus heb lekker rondgekeken naar anderen met rc spul. Aan het eind van de middag heeft Martijn even gevlogen met mijn heli en videomount. ([URL="
Zondag naar het veld en heeft Martijn pionnen uitgezet zodat we figuurtje konden gaan oefenen die nodig zijn om het brevet te halen. De 5 pionnen staan als een 5 op een dobbelsteen en de uiteinde ongeveer 10 meter dan uit elkaar. Met het brevet mag ik dan zelfstandig vliegen en ben dan ook verzekerd vanuit de club. Altijd vanuit het midden beginnen en dan eerst heen en weer, start en eindpunt is altijd de middelste pion. daarna diagonaal 1 keer , dan een M figuur. deze figuren gingen allemaal redelijk goed , wel moeilijk om tijdens het figuur op 1 hoogte te blijven. We hebben 2 accu's gedaan.
Aan het eind van de dag vroeg martijn of ik het zonder trainingskabel wilde proberen en was wel wat onzeker maar hoveren hoefde martijn nooit in te grijpen dus ik alleen met de heli naar de pionnen met knikkende knieen. Wat figuurtjes gevlogen wat goed ging. Zette de heli even neer en keek om waar Martijn was, crap, die stond gewoon bij het clubhuis.
Daarna wat geprobeerd om de heli op zijn zij te gooien en dan volgas zijlings gaan vliegen met de kont naar me toe. Ook de heli naar voren van mij af vliegen en dan de heli naar achteren trekken en volgas terugkomen en afvangen. Dit ging wel goed allemaal omdat ik het al tig keer op phoenix had gedaan. Hoorde op de achtergrond steeds gelach, bij de terugkomst naar het clubhuis hoorde ik dat ze moesten lachen omdat ze verbaasd waren wat ik allemaal al deed als beginner.
Wel trots op achteraf en met een dikke smile de week doorgekomen.
maart 2011:
donderdag en vrijdag was ik vrij van werk en Arjan en Martijn ook dus wij mooi om 10:30 naar het veld. figuurtjes oefenen met de 600 esp. naast de 3 figuren kwamen er nog 2 bij , de acht en de circel , dit ging allemaal erg goed. Deze dagen wel 20 vluchten gemaakt zonder leskabel, kijk dat schiet op, ervaring, gimme! gimme! Eindelijk ook mijn eerste vlucht met de 700 nitro gemaakt. damn wat is dat ding stabiel en ruikt nitro lekker. Ik heb die 2 dagen afwisseld met de 600 en de 700 gevlogen. lekker bij de nitro in de rook staan , perfect.
Het waren 2 superdagen. Martijn zou die aankomende zondag les geven aan iemand anders dus had ik besloten om eens het weekend naar mijn ouders in het westen te gaan. (heemskerk)
Dinsdag weer naar de clubavond in Kampen en Martijn vertelde me ik a.s. zondag wel af kon vliegen voor mijn brevet. Prima dus omdat de figuurtjes wel goed gingen. Nu maar hopen dat het lekker weer wordt. Ik hou sinds ik heli vlieg het weer noulettend in de gaten en bid bijna om mooi weer voor de zondag.
Zaterdag ben ik naar Ron gegaan om een Henseleit mp-xl-e te bekijken. We zijn samen naar het industrieterein gegaan en heeft hij de henseleit voorgevlogen. (film volgt nog) wauw wat is dat ding stabiel en stil. Als je wil kan hij ook heel fel zijn en er zit echt top electronica in. Ik was verkocht want had hem al gezien toen ik de 700 nitro bij hem ophaalde. Ik vind hem vooral mooi eruit zien en heb nu mooi een top heli voor de toekomst. Was alleen wel een beetje teleurgesteld, zonder kap zit er bijna niets onder maar ja dat is dus duitse grundlichkeit en vliegt als een PIEP.
Zondag weer naar het veld met de 3 heli's. Was wel wat nerveus want ik zou vandaag afvliegen. Samen met martijn naast me 2 accu's gevlogen en de figuren nog eens doorgenomen. Martijn vond dat ik er klaar voor was dus de derde vlucht zou afvliegen voor brevet worden. Ik met knikkende knieen (moet ik toch eens wat aan doen) met de heli naar de pionnen en 2 instructeurs achter me. De figuurtjes moet je achter elkaar doen zonder te landen en dat 2 keer. desnoods 3 keer als er iets niet netjes is. De eerste set figuurtjes ging bij het simpele heen en weer en de diagonaal niet zo netjes. Zal de spanning wel zijn. dus in totaal 3 sets gevlogen en de laatste set was behoorlijk netjes en rustig. Hoorde de 2 instructeurs achter me steeds wel overleggen en dat was wel lastig. geland en bij terugkomst naar het clubhuis kreeg ik een hand, yippie , ik was geslaagd.
Domper was die dag wel dat Arjan (waar ik mijn 600 van heb gekocht) 2 heli's zijn neergestort door mechanische problemen. Baalde ik behoorlijk van omdat het echt een toffe gast is waar ik elke zondag mee optrek en lul over heli's.
De henseleit trok veel bekijks. Martijn heeft hem even voor mij gevlogen en was erg enthousiast over de wendbaarheid, stilte en lage headspeed.
Nadat ik ondertekent had voor mijn brevet die ik overigens pas volgende week zondag hoop te krijgen heb ik de 700 opgestart en ben het veld op gelopen. Ik mocht eindelijk legaal zelfstandig vliegen. Lekker wat gehoverd in alle richtigen (nose-in alleen wel wat hoger) wat allemaal lekker ging. Wat zijlingse moves met volgas en wat met idle-up gespeeld. Snel stijgen en dalen en ja hoor , even paar keer inverted gehoverd op veilige hoogte wat allemaal goed ging. Na 13 minuten de heli neergezet en kreeg groot applause van alle mensen bij het clubhuis (voldaan gevoel en voelde me net Tareq)
Ik werd zelfs beschuldigd dat ik allang heli kon vliegen voordat ik op de club kwam. (NOT dus)
Na het opladen nog eens Martijn met de henseleit laten vliegen
en zelf nog 4 minuten rustig wat gehoverd.
the end
conclusies/overdenkingen:
- Align 600 esp is perfecte heli om te leren vliegen.
- instructeur naast je om het te leren en vooral de zekerheid
te hebben dat je heli niet crashed is goud waard.
- In clubverband leren is erg belangrijk, je leert van
iedereen wel wat hoe je alles veilig moet doen.
- 29 jaar gaming ervaring helpt om heli te leren vliegen.
- Filmpjes maken van mijn eigen vliegen. (als ik de druk
aankan)
Laatst bewerkt door een moderator: