Voorstellen +vraagje over besturing tamiya tt-02

Hoi, ik ben Richard de Vries en aangezien mijn zoontje Levy van 11 jaar na al het lego bouwen aan iets nieuws toe was hebben we samen een tamiya tt-02 gebouwd. Inmiddels is hij helemaal af. Ik heb er meteen lagers ingezet omdat ik die kunstof busjes er niet echt degelijk uit vond zien. Op zich rijdt de auto goed. We hebben een tandwiel van 25 tanden op de motor gezet zodat hij iets harder gaat en iets minder snel optrekt. We willlen sowieso de vering vervangen door olie dempers.Nu het volgende, de besturing is ruk. Na het naar links sturen komt hij meteen mooi terug naat het midden. Als je naar rechts stuurt lijkt hij hier iets meer moeite mee te hebben. Naar mijn idee komt dit ook weer door alle kunstof delen die niet zo lekker lopen. Nu weet ik dat er upgrades zijn maar wat heb ik nu eigenlijk precies allemaal nodig om het sturen iets soepeler te laten lopen?

Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • 20200226_190011.jpg
    20200226_190011.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 348
  • 20200226_185753.jpg
    20200226_185753.jpg
    186,5 KB · Weergaven: 389
  • 20200226_185149.jpg
    20200226_185149.jpg
    225,6 KB · Weergaven: 344
  • 20200226_185316.jpg
    20200226_185316.jpg
    190,4 KB · Weergaven: 344
Niets, je auto moet soepel sturen zonder upgrades. Controleer als niets té strak is aangedraaid. Misschien even het schroefje op de servo terug losmaken, en de stuurinrichting nalopen. Ringetjes overal op de juiste plek tussen gemonteerd? Heb je evenveel stuuruitslag links als rechts?
 
De kabels van de vaartregelaar.......
Als de vaartregelaar er definitief in blijft, dan zou ik de bussen er tussenuit knippen, de kabels inkorten en mooi solderen en met krimpkous isoleren/afwerken.

Mooi vader/zoon project [emoji41]
 
Wip de stuurstangen even los en controleer dat de stuurblokken vrij kunnen draaien.

Controleer ook als de servo bij het sturen niet beweegt, dat die wel goed vast zit.

De servosaver heeft optionele veren neem ik aan? Gebruik de zwaarste veer.

Als laatste kan het ook gewoon de servo zijn, sommige servo's zoals de 10 euro 995mg staan erom bekend slecht te centreren.
 
Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was het de originele servosaver uit de kit. Hij bleef regelmatig scheef staan. Deze er tussen uit gehaald en geen problemen meer.
 
Zou zo ook moeten werken, controleer op braampjes/restanten van het spuitgietrekje, controleer op soepele werking, ...

Wil je upgrades, ga gerust je gang, maar als je nu geen oplossing kunt vinden, kun je zo maar even hetzelfde probleem hebben bij upgrades.
 
Zou zo ook moeten werken, controleer op braampjes/restanten van het spuitgietrekje, controleer op soepele werking, ...

Wil je upgrades, ga gerust je gang, maar als je nu geen oplossing kunt vinden, kun je zo maar even hetzelfde probleem hebben bij upgrades.

We gaan morgen ook eerst alles nalopen voordat er iets gekocht gaat worden. Al heel wat tips gehad op mijn vraag.
 
Tamiya's zijn constructief toch wel vrij degelijk.
Mijn bijna dertig jaar jong autootje ( zonder hopups, behalve de motor ) doet het nog steeds prima.
Heb hem onlangs nog voorzien van een ander jasje omdat die origineel bijna niet meer te vinden.
Wachten is alleen nog op een mooie zomerse dag.
 
Wip de stuurstangen even los en controleer dat de stuurblokken vrij kunnen draaien.

Controleer ook als de servo bij het sturen niet beweegt, dat die wel goed vast zit.

We hebben alles even nagelopen, na wat schroefjes een tikje minder vast te zetten deed hij het al een stuk beter. Even de accu eraan gehangen en gecontroleerd. Ik zag de servo iets bewegen, die zat dus niet echt vast en kon ik niet vaster zetten met de schroeven volgens tekening..die waren voor het mooie te kort en kon je niet echt goed vast zetten. Hier iets langere schroeven ingezet

De servosaver heeft optionele veren neem ik aan? Gebruik de zwaarste veer.

Als laatste kan het ook gewoon de servo zijn, sommige servo's zoals de 10 euro 995mg staan erom bekend slecht te centreren.
Wip de stuurstangen even los en controleer dat de stuurblokken vrij kunnen draaien.

Controleer ook als de servo bij het sturen niet beweegt, dat die wel goed vast zit.

De servosaver heeft optionele veren neem ik aan? Gebruik de zwaarste veer.

Als laatste kan het ook gewoon de servo zijn, sommige servo's zoals de 10 euro 995mg staan erom bekend slecht te centreren.

We hebben alles nagelopen en een aantal schroeven een klein tikje losser gezet. Hierna de accu geplaatst en geprobeerd, dat leek al een stuk beter te gaan maar nog niet helemaal goed. Toen zagen we dat de servo een klein beetje bewoog. We hadden de schroeven vast gezet met de schroeven volgens tekening maar deze konden we niet echt goed vast zetten aangezien ze toch iets aan de korte kant waren. Iets langere schroeven erin gezet zodat we hem goed vast konden zetten, op alle verbindingen een druppeltje WD40 en het probleem lijkt verholpen. Morgen gaan we er even mee rijden om te kijken of het echt allemaal goed werkt maar zonder weerstand centreerd hij nu zowel vanaf links sturend als rechts sturend goed.....

En zo blijf je sleutelen. Voor ons een compleet nieuwe hobby maar dit maakt het juist leuk!

Bedankt voor de tips mensen!
 
WD40?
Ben eigenlijk niet zo'n voorstander van smeermiddelen, trekt namelijk ook zand en vuil aan.


Voor de links en rechtsgaande stuurbeweging heb je als je rijdt ook het voordeel dat de wielen meegeduwd worden in de bocht door de voorwaartse beweging.
Niet veel, maar toch wat.
 
WD40?
Ben eigenlijk niet zo'n voorstander van smeermiddelen, trekt namelijk ook zand en vuil aan.


Voor de links en rechtsgaande stuurbeweging heb je als je rijdt ook het voordeel dat de wielen meegeduwd worden in de bocht door de voorwaartse beweging.
Niet veel, maar toch wat.

Een druppeltje WD40 op de verbindingen en daarna met een keukenpapiertje de buitenkant van de verbindingen schoongemaakt.

Zowieso wordt hij na iedere rit goed schoongemaakt.

Is het beter om er niets aan te doen en alles volledig droog te houden zonder enige smering? Ik kan mij daar iets bij voorstellen als er lagerbusjes of zoiets inzitten maar dit is natuurlijk allemaal plastic.
 
Schoonhouden is altijd een win win.
Zand werkt namelijk als schuurpapier en het staat proper op de kast.

De meeste kunststoffen zijn zelfsmerend.
Een minim stipje om eventuele frictie te voorkomen kan geen kwaad.
Maar met olie en vetten is wel de regel dat overdaad schaad.
 
Schoonhouden is altijd een win win.
Zand werkt namelijk als schuurpapier en het staat proper op de kast.

De meeste kunststoffen zijn zelfsmerend.
Een minim stipje om eventuele frictie te voorkomen kan geen kwaad.
Maar met olie en vetten is wel de regel dat overdaad schaad.

Dat ben ik met je eens, ik kom zelf uit de techniek. Vandaar de gedacht dat een beetje smering geen kwaad kan. En nee, ik spuit er geen bus op leeg hahaha en zorg dat de buitenkant niet vet is.

Na elke rit schoonmaken is naar mijn idee een must omdat het anders vragen om problemen is en het ziet er idd niet uit, als die kap eraf gaat moet alles er gelikt uit zien hahaha
 
ALS je dan perse wilt smeren, heb je teflon achtige smeerproducten.
die trekken het vuil niet zo sterk aan.
Bij motorfietsen en fietskettingen hebben ze ook van die anti vuil smeerproducten.

poetsen blijft als je smeert.
maar met dat spul poets je iig een stuk minder.

en wat eerder al werd vermeld, normaal hoef je alleen ijzer op ijzer bewegende delen te smeren.
maar vaak zit daar al een lager tussen, dan hoeft het dus niet.
 
Back
Top