VOR ABN AMRO 1- 1meter versie

• Topicstarter Topicstarter Pjke
  • Startdatum Startdatum
hoi pj

mijn kiel steekt 22 cm diep en het kielgewicht is 1700 gram (ongeveer)
ik had eerste een zwaardere bulb, maar dan ligt ze te diep

het totaal gewicht van mijn boot is 3700 gram

succes met bouwen

mijn kiel steek 50cm diep en het kielgewicht is 4kg
het totale gewicht van de boot komt ongevoor op 6.5kg
Hierbij moet je rekening houden met het feit dat mijn boot 150cm lang is en een kantelkiel heeft.

voor het kielgewicht zou ik de boot met alles er op/in in het water(bad) leggen en kijken hoeveel gewicht je moet toevoegen totdat je boot op de waterlijn ligt en dit als kielgewicht gebruiken.

De diepte van je kiel, hoe dieper hoe stabieler je boot zal zijn, maar te diep geeft ook teveel weerstand. Mijn S75 van 120cm had een vast kiel van 40cm diep en voer daar erg snel mee.

mvg Robert

hey johan en robert,

Bedankt voor de antwoorden, ik ben toch weer wat wijzer geworden:D ik ga mijn kielvin ietsje inkorten van de geplande 30 cm tot 25 cm met een bulb van 1750 gr.
ik heb eens 2kg op de kielvin gelegd en vond dat er toch wel enorm veel krachten op de ondersteuning kwamen( had een beetje schrik dat er onderaan de romp aan de kielkast iets zou breken.)
@johan hoe heb jij de kielkast/ophanging geregeld?
Ik was van plan om een kielkast te maken van 2lagen glas van 160gr( aan de kielvinkant), 1laag carbon van +-240 gr en als afwerking nog een laagje glas van 80gr. Denken jullie dat dit voldoende(/teveel) is????

Momenteel komt de hele boot, zonder bulb en kielkast, uit op 1,8kg.

Grtz pj

hoi pj

zoals jij het voorstelt lijkt me sterk genoeg, ik heb zelf gelijk een flens aan de onderkant gemaakt zodat je een goed kontakt-oppervlak
met de huid maakt als je de kielkast in de boot lijmt
kielkast1.jpg

het witte stukje is de mal, voor de kielophanging
daarnaast heb ik een staafje carbon buis aan de boven zijde van de kielkast naar de zikanten van de boot lopen zodat
ze niet kan wringen/torderen
1800 gram voor de boot zonder kiel lijkt me ook aardig in de richting die ik had voordat alle schaaldetails erop kwamen
ik neem aan dat hier de servo's, en accu ook bij in zitten??

groeten johan

Laatst bewerkt:
Hey,

dat van die flens aan de onderkant snap ik niet helemaal, heb je bij de plug al iets voorzien of hoe heb je het gedaan?
nog even een vraagje: hoe heb je ervoor gezorgd dat je de kiel er kan uit halen(en dat hij in de kielkast blijft zitten), werk je met een draadstang en moertjes of met iets anders(met twee pinnen)?
Ja ik denk dat ik ook iets van versteviging naar de wanden toe zal bouwen, anders heeft de kielkast op zich niet veel nut.
Ja in die 1,8kg zitten de servos ontvanger en batterijen pak al in. Eigenlijk is dat het totale gewicht zonder de bulb en de kielkast.

Pj

kielkast.jpg

ik heb er even een cirkeltje om gezet.
de kiel is in de kielkast geschoven ,daarna heb ik dwars door alles een 4mm gat geboord waar een boutje in past
kielbevestiging.bmp

groeten johan

ok nu zie ik het, je hebt de kielkast apart gemaakt en daarna op de romp vastgezet.
ik denk dat ik de kielvin met lossingswas of met een folie errond in de sleuf aan de onderzijde van de boot ga zetten en daarrond de kielkast ga lamineren.
Ik zou toch nog wel eventjes willen weten uit hoeveel lagen jouw kielkast bestaat.? maar volgens jou moet de door mij beschreven kielkast( qua lagen en materiaal) voldoende zijn?

bedankt voor de verduidelijking
Pj

hoi pj

ik heb zelf 4 lagen 160 grams glas gebruikt,dus met 240 carbon moet het zeker lukken
ik heb vershoudfolie gebruikt om te lossen, dat werkt goed, maar gebruik voor de zekerheid wel wat lossings was voor als er een gaatje in zit:rolleyes:

als je de kielkast in een keer in de boot maakt zorg dan wel dat ze goed uitgelijnd staat, vast is vast he

groeten johan

hey johan,

Ja nu kan ik beter inschatten of men kielkast het wel zal uithouden:D Anders had ik totaal geen idee ofdat men constructie zou standhouden in wat zwaardere wind en zeegang.

Ja altijd voordat ik begin met epoxy en belangrijke onderdelen, denk ik wel lang na hoe ik het ga aanpakken. Als inderdaad de kielvin scheef hangt dan zijn de vaareigenschappen naar de haaien.

Pj

hey modelzeiler,

Als ik scherpe hoeken moet lamineren zorg ik er altijd voor dat de weefsels op voorhand goed aanpassen op wat gelamineerd moet worden. Vroeger had ik ook last dat er luchtbelletjes inkwamen doordat de epoxy en het weefsel niet goed aansloten met de ondergrond. Verder zorg ik dat alles goed geimpregneerd is en gebruik ik de ontluchtingsroller. Als je het professioneel wil aanpakken moet je de ruimte rondom hetgeen dat gelamineerd moet worden vacuum zuigen(onder een plastiek). Zo word de epoxy en het weefsel samengedrukt en vooral de lucht weggezogen waardoor er geen luchtbelletjes meer voorkomen. :D
hopelijk ben je hier iets mee.

Pj

hey

het is weer lang geleden dat ik iets heb gepost, helaas moet ik zeggen dat er nog niet veel vooruitgang is :s maar ben wel aan de laatste fase van de bouw van mijn 1 meter. Ben momenteel alle elektronica aan het inbouwen, (de kielkast staat er eindelijk in) om volgende week dan het dek aan de romp vast te maken.
Ik heb een vraagje in verband met de elektronica, als ik alles aansluit ( de batterijen, de twee servotjes) de ontvanger aanzet en met de zender alles wil bedienen, luistert geen enkele servo!! vanaf het moment dat alles aanstaat binnen de servos zelfstandig te werken en de zeilwinch draait gewoon tot hij vastzit :(
Kan iemand een reden verzinnen waarom dit gebeurt en hoe ik dit kan oplossen??

PJ

Hoi PJ,

Ik neem aan dat je er wel aan hebt gedacht om eerst je zender aan te zetten en daarna pas de stroom op de ontvanger / servo's??

Weet je ook zeker dat de kristallen in je zender en ontvanger gelijk zijn?

Gr Remco

Als je servo's "een eigen leven" leiden is mijn eerste gedacht ook --> ofwel batterijen zender leeg, ofwel verkeerde kristallen in zender/ontvanger...

Die zender/ontvanger die je gebruikt, is dat nieuw materiaal? of 2° hands? Controleer of de kanaalnrs op beide kristallen overeenkomen!

hey

het materiaal dat ik gebruik, gebruik ik al een tijdje en had zich nooit een probleem voorgedaan. de kristallen zijn dus op elkaar afgestemd. De batterijen heb ik ook juist vernieuwd. dat van eerst de zender en dan pas de stroom op de servos wist ik niet. kan het zijn dat er daar vroeger iets is mee gebeurt?

het is mij echt een raadsel :(

Pj

Tja, voor zover ik weet, de regel "eerst zender aan, dan pas model" en ook wel "eerst model uit, daarna pas zender uit" heeft volgens mij meer betrekking op veiligheid van het model, dan op beschadiging van zender/ontvanger.

(Zet je eerst het model aan, kan het zijn dat het er gelijk vandoor gaat, of omgekeerd, een gestopt model kan terug vertrekken als je de zender eerst afzet)

Maar de electronica op zich gaat daar voor zover ik weet niet van stuk.

Kijk alle connecties eens goed na, zitten de kristallen er nog goed in, hoe loopt de antenne van de ontvanger....

Oh ja.... en verder schijnt dat carbon en antennes ook geen goede combinatie zijn (carbon is geleidend) dus kijk zeker goed na dat je antenne nergens de romp raakt ofzo....

carbon is een halfgeleider :P
ook eens problemen gehad met ontvangst van mijn telefoon, nadat ik er een koolstofweefseltje overheen gelamineerd had :P

ha mijn antenne( het draadje van de ontvanger) ligt wel gewoon opgerold in de romp miss is het dat. ga het direct eens teste :p

bedankt voor de snelle antwoorden die jullie altijd verschaffen

PJ

hoi pj

leuk dat je weer met de boot bezig bent.
jammer dat er problemen zijn

heb je al getest of de ontvanger en de servo's werken als ze niet zijn ingebouwd?
dus zonder de roerstangen en de schoten er al aan bevestigt,
als het buiten de boot wel goed werkt staat namelijk alles gelijk goed in de middenstand(behalve de winch,)

groeten johan

Back