VOR bouwverslag: ABN AMRO TWO

• Topicstarter Topicstarter Ies Meulmeester
  • Startdatum Startdatum
I

Ies Meulmeester

Guest
Nadat ik van Jeroen en Francesco verschillende tekeningen had gekregen van o.a. de ABN boten en Ericson viel mijn keuze op de ABN TWO boot. Nadat ik eerst de spanten in Acrobat Reader had uitgeprint 1:1 van de tekening, ben ik naar een copieerwinkel gegaan om ze wat te verkleinen(70% op de copieermachine, mijn boot is nu 74 cm lang omdat dat voor mij wat makelijker is voor vervoer en het stallen van de boot). Nadat ik alle papierenspanten op een plank triplex van 4mm heb geplakt, heb ik deze met de elektrische figuurzaag uitgezaagt. Omdat ik geen mallen wil gaan maken maar gelijk de hele boot op de spanten, heb ik de spanten van binnen weer open gemaakt zodat ik mijn apperatuur er toch fatsoenlijk in kwijt kan.
achterboven.JPG

daarna alle spanten op een vlakke plank precies op 1 lijn gezet. Toen begonnen met het beplaken, ik heb latjes gekocht in de modelbouwwinkel van 8mm breedte. Toen om en om de spanten beplankt, ik heb die gedaan met bison watervaste houtlijm en bij elke latje bij elke spant een punence om ervoor te zorgen dat de latjes niet voortijdig kunnen losspringen.
boven.JPG

Nadat alle latjes erop zaten en alle lijm gedroogt was de romp geschuurd. Hierna heb ik een pantykous genomen en die over de romp getrokken, nadat de pantykous mooi strak om de romp zat heb ik er epoxy op gesmeerd en daarna lekker laten uitdrogen. Daarna ben ik gestart met het plamuren en schuren van de romp eerst alles grof gedaan en daarna alle kleine oneffenheden wegwerken waar ik nu nog mee bezig ben.
vooronder.JPG

Als ik weer wat verder ben zal ik weer wat foto's en beschrijving plaatsen.

hoi Ies

ziet er mooi uit , ik ben zelf ook bezig met de abn 2, maar dan op 1mtr
lengte,ik ga wel een mal maken , ik heb de plug al bijna klaar.

let even op bij het dek in de kuip van de abn, francesco heeft hier een
foutje gemaakt, dit dek is namelijk tot het eind toe vlak en heeft geen
knik naar beneden zoals bij de ericson

het lijkt mij trouwens ook een goed idee om nog wat spanten te
verwijderen , als je met epoxy werkt en eventueel een glasmatje

dan is de romp op deze manier al stijf genoeg zonder al die spanten,
en dat scheelt ook behoorlijk gewicht.
hoogstens wat hulpspanten in de knik aan de zijkanten laten zitten, van
balsa maken en in de epoxy zetten,
in mijn 1 meter die ik op dezelfde manier heb gebouwd zitten ook geen
spanten meer , en de romp is stevig zat.
romp%20binnen.jpg

ze gaat nu al twee seizoenen mee.zie ook mijn avatar

groeten en succes met bouwen johan

Bedankt voor je aanwijzingen Johan zal er rekening mee houden, wat betreft die spanten moet ik nog even bekijken welke er allemaal uit zouden kunnen en waar ik precies men apperatuur kwijt wil, ik wil er zoiezo wel laten zitten bij o.a. de roerassen en de kiel.

Groeten,

Ies

Ziet er mooi uit Ies, we krijgen echt al een vloot VOR70 's :d.

ga je een vaste kiel of een kantelkiel maken?

mvg Robert

hoi Ies,

Ziet er mooi uit. Ik ben erg geinteresseerd in je gebruik van de pantykous. Is dat sterk genoeg? Zelf gebruik ik altijd vliesdunne glasmat maar dit is natuurlijk veel eenvoudiger. Is de kous sterk genoeg om enige werking van het hout op te vangen?

Veel succes verder.

Groeten, Marco

@Robert
ga je een vaste kiel of een kantelkiel maken?

Ik ga een vast kiel maken, mede omdat ik ook niet zo heel veel ruimte heb voor een kantelkiel.

@Marco

Met een pantykous is het voldoende sterk om de werking op te vangen, een matje is wel sterker maar als je je romp met latjes hebt gebouwt en alle latjes goed hebt vastgelijmt geeft een kous voldoende sterkte, tevens werkt die ook heel lekker omdat het gelijk strak om je romp zit.

Groeten,

Ies

Ondertussen alvast men roeren gemaakt. Ik heb hiervoor gewoon dun abs(<1 mm) gepakt, en die in de vorm van het roer uitgesneden en die tegen elkaar geplakt met het roeras ertussen. Heb het gelijmt met seconde lijm.
roer1.JPG

Daartussen heb ik de roeras gedaan, deze is gemaakt van messing en spits afgevijlt. Daarna de onstaane holle ruimte volgegoten met epoxyhars.
roer2.JPG

Groeten Ies

Misschien een tip voor de volgende keer, het ABS kun je ook lijmen met MEK dat kan je halen in de verf winkel.

Dan smelt je het ABS aan elkaar met een dun kwastje aan brengen en dat laten drogen is ook naar een paar sec. droog.
En je heb geen lijm resten.

Verder ziet het er heel mooi uit.

Inmiddels de binnenkant een paar keer in de lak gezet en de buitenkant is zo goed als klaar geschuurd, ben nu met de kiel bezig. Weet iemand mischien hoe ik kan berekend hoe zwaar de bulb lood moet worden??

Groeten,

Ies

misschien staat er wat bij de zoekfunctie of heb je daar al gekeken.....?

@bart

Heb ik al gekeken maar kon niet echt iets vinden.

hoi ies

als je de romp waterdicht hebt , dan leg je hem in een bad met water
en dan vul je gewicht bij tot de waterlijn overeen stemt met de bouwtekening.
dit weeg je , je trekt er de gewichten voor de ontvanger ,servo's,
accu af en ook de andere onderdelen die op je boot zitten zoals
mast, zeilen en dek , als je kiel en roer lichter als water zijn doe
je er weer wat gewicht bij en als ze zinken haal je er nog iets af,
het gewicht dat je overhoud is het gewicht dat de bulb moet zijn

dit kun je dus het best later doen als je al zoveel mogelijk andere gewichten weet

ruwwe schatting een iom weegt 4 kilo waarvan ong 2 kilo in de bulb zit?
een mm van 53 cm weegt ong 900 gram waarvan 350 gram in de bulb zit

jouw boot word 70 cm maar is behoorlijk breed, kielgewicht 1200-1500 gram??
groeten johan

Ik zat zelf ook rond de 1000 tot 1200 gram te denken. Maar ksal eerst eens al die andere gewichten berekenen.

Groeten Ies

Het kielgewicht dient niet om de boot op de waterlijn te krijgen maar juist als contragewicht voor de krachten die de wind in de zeilen veroorzaken.
Als je het web afstruint kom je hele berekeningen tegen, de één nog complexer dan de ander.
Onder mijn IOM hangt 2500 gram met een totaalgewicht van 4012 gram.
Hoe lichter de romp is inclusief servo en dergelijke hoe meer kielgewicht je eronder kunt hangen.
Het blijft experimenteren daar ook windkracht uiteraard van invloed is op het zeilgedrag.
Heeft weinig nut om te gaan zeilen met een laag kielgewicht en een flinke bries.
verder is uiteraard ook de hoogte van de mast, dus hoogte zeil, van invloed.
Zie verder eens op: http://www.onemetre.net/

Pendelaar

@ pendelaar,

op de manier die ik hier boven heb beschreven kun je wel exact bepalen hoeveel gewicht er in de bulb mag zitten, zonder dat je heel moeilijk moet gaan zitten rekenen hoeveel water als je boot verplaatst .als je boot namelijk niet op zijn/haar waterlijn ligt, zijn de zeil/vaar eigenschappen ook anders.

en als je dus twee IOM boten van het zelfde type hebt, maar er zit verschil in het romp gewicht, dan kun je onder de lichtere een zwaardere bulb hangen.want ze mogen beide 4 kilo totaal wegen, zwaarder mag wel , maar dat is ongunstig.
de lichter gebouwde boot zal dus rechterop zeilen dan de andere omdat die minder gewicht in zijn bulb heeft.
het maakt dus wel degelijk uit hoeveel gewicht je eronder kunt hangen

groeten johan

johan k zei:
@ pendelaar,

op de manier die ik hier boven heb beschreven kun je wel exact bepalen hoeveel gewicht er in de bulb mag zitten, zonder dat je heel moeilijk moet gaan zitten rekenen hoeveel water als je boot verplaatst .als je boot namelijk niet op zijn/haar waterlijn ligt, zijn de zeil/vaar eigenschappen ook anders.

en als je dus twee IOM boten van het zelfde type hebt, maar er zit verschil in het romp gewicht, dan kun je onder de lichtere een zwaardere bulb hangen.want ze mogen beide 4 kilo totaal wegen, zwaarder mag wel , maar dat is ongunstig.
de lichter gebouwde boot zal dus rechterop zeilen dan de andere omdat die minder gewicht in zijn bulb heeft.
het maakt dus wel degelijk uit hoeveel gewicht je eronder kunt hangen

groeten johan

Ik heb nergens geschreven dat het niets uit maakt hoeveel gewicht je er onder hangt, integendeel.
Maar om nu zoveel gewicht eronder te hangen zodat je boot maar op de waterlijn, volgens tekening, ligt is volgens mij iets te kort door de bocht.
Je kunt niet maar even de waterlijn van de tekening overnemen of je moet exact aan het gewicht van de romp komen die in de tekening is gebruikt. Indien je romp in gewicht afwijkt heb he ook een andere waterlijn.
Ik heb trachten te omschrijven dat er nog meer bij komt kijken als alleen maar zorgdragen dat je boot op de waterlijn komt te liggen.
Het blijt ook een kwestie van proberen het juiste gewicht te vinden en verschillende weersomstandigheden geeft ook weer een ander vaarbeeld en dat kun je weer beinvloeden met een ander kielgewicht.

hoi pendelaar

ik bedoel alleen maar te zeggen dat als je het gewicht van de bulb
helemaal niet weet , maar je weet wel wat de boot weegt(alle onderdelen
behalve de bulb),en je hebt en waterlijn op tekening staan dan kun je op
deze manier behoorlijk exakt bepalen wat je bulb moet/mag wegen.
zonder dat je allerlei moeilijke berekeningen hoeft uit te voeren.
de waterlijn staat niet voor niets op de tekening.
dat wil niet zeggen dat je bij lichte wind niet een lichtere bulb er onder
kunt hangen. integendeel.
bij bestaande boten heeft de ontwerper al bepaald hoeveel gewicht er
onder de boot moet, en als je deze volgens de bouwtekening /
beschrijving bouwt kom je altijd wel aardig uit.
stel echter dat jouw iom wat zwaarder gebouwd zou zijn, hij weegt nu
4 kiloomet 2,5 kilo bulb als de romp en z. 1800 gram zou wegen hing
je er een 2200 grams kiel onder toch?
de waterlijn geeft een indicatie van de waterverplaatsing. dus een iom
heeft een waterverplaatsing van 4 kilo.
als je er een zwaardere kiel onderhangt zal de boot dieper in het water
liggen en zul je dus ondanks dat je rechterop blijft minder snel zijn, of je
moet weer meer zeil gaan voeren :wink:

Ies bouwt echter een boot van tekening en past de maten aan, zijn boot
wordt ong 60% van de ontwerp grootte, het kielgewicht kun je echter
niet 60% nemen want de boot is niet allen in de lengte maar ook in de
breedte en diepte met 40% verkleint , dus moet het gewicht veel lager
zijn dan het oorspronkelijke kielgewicht.

denk maar aan een IOM en een MM, de MM is half zo lang als de IOM
, het bulb gewicht bij de MM is echterong 1/6 van jouw IOM bulb, en toch
blijft ook de MM overeind :P

om de zelfde reden is het ook handig om als je de bulb eenmaal deze
eerst even met plakband onder de kiel te hangen( niet op een open
water, maar in een bad of zoiets :roll: )zo kun je namelijk goed zien of
hij op de juiste plek zit door weeer de waterlijn te controleren.
als je boot teveel achterover helt, dan zeilt ze slecht bij zachte wind, ligt
de boeg te diep dan duikt ze sneller bij harde wind,
ik bevestig een nieuwe bulb altijd eerst met een schroef en werk haar
pas na een paar proefvaarten af, dan kan ik verschillende posities
proberen.

de waterlijn is gewoon een handig hulpmiddel bij het trimmen van je boot

groeten johan

Back