I
Ies Meulmeester
Guest
Nadat ik van Jeroen en Francesco verschillende tekeningen had gekregen van o.a. de ABN boten en Ericson viel mijn keuze op de ABN TWO boot. Nadat ik eerst de spanten in Acrobat Reader had uitgeprint 1:1 van de tekening, ben ik naar een copieerwinkel gegaan om ze wat te verkleinen(70% op de copieermachine, mijn boot is nu 74 cm lang omdat dat voor mij wat makelijker is voor vervoer en het stallen van de boot). Nadat ik alle papierenspanten op een plank triplex van 4mm heb geplakt, heb ik deze met de elektrische figuurzaag uitgezaagt. Omdat ik geen mallen wil gaan maken maar gelijk de hele boot op de spanten, heb ik de spanten van binnen weer open gemaakt zodat ik mijn apperatuur er toch fatsoenlijk in kwijt kan.
daarna alle spanten op een vlakke plank precies op 1 lijn gezet. Toen begonnen met het beplaken, ik heb latjes gekocht in de modelbouwwinkel van 8mm breedte. Toen om en om de spanten beplankt, ik heb die gedaan met bison watervaste houtlijm en bij elke latje bij elke spant een punence om ervoor te zorgen dat de latjes niet voortijdig kunnen losspringen.
Nadat alle latjes erop zaten en alle lijm gedroogt was de romp geschuurd. Hierna heb ik een pantykous genomen en die over de romp getrokken, nadat de pantykous mooi strak om de romp zat heb ik er epoxy op gesmeerd en daarna lekker laten uitdrogen. Daarna ben ik gestart met het plamuren en schuren van de romp eerst alles grof gedaan en daarna alle kleine oneffenheden wegwerken waar ik nu nog mee bezig ben.
Als ik weer wat verder ben zal ik weer wat foto's en beschrijving plaatsen.
daarna alle spanten op een vlakke plank precies op 1 lijn gezet. Toen begonnen met het beplaken, ik heb latjes gekocht in de modelbouwwinkel van 8mm breedte. Toen om en om de spanten beplankt, ik heb die gedaan met bison watervaste houtlijm en bij elke latje bij elke spant een punence om ervoor te zorgen dat de latjes niet voortijdig kunnen losspringen.
Nadat alle latjes erop zaten en alle lijm gedroogt was de romp geschuurd. Hierna heb ik een pantykous genomen en die over de romp getrokken, nadat de pantykous mooi strak om de romp zat heb ik er epoxy op gesmeerd en daarna lekker laten uitdrogen. Daarna ben ik gestart met het plamuren en schuren van de romp eerst alles grof gedaan en daarna alle kleine oneffenheden wegwerken waar ik nu nog mee bezig ben.
Als ik weer wat verder ben zal ik weer wat foto's en beschrijving plaatsen.