VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

het ziet er weer mooi uit !!, het lijkt me wel handig dat jullie met meerdere personen zijn tijdens het lamineren :d.

hoeveel laagjes loswas hebben jullie er op gesmeerd?

verder ben ik erg benieuwd!

mvg robert

7 laagjes loswas, en hoe belangrijk dat is bleek vandaag tijdens het losmaken.........wat een werk......de randen wilden absoluut niet loskomen, en de spiegel al helemaal niet. Er is toch wat epoxy tussen de tape en randen gekomen waardoor er met redelijk grof geweld is ingegrepen (met een stanleymes dus.....)
vor%20092small.jpg

Maar dan is ze los hoor...........moeder en dochter maken het goed....
vor%20093small.jpg

Van binnen is de mal lekker glad, alleen straks de randen bijwerken en strak maken, kan er zo een rompje in gelegd worden:
vor%20094small.jpg

vor%20095small.jpg

Waarom geen gelcoat gebruikt bij het lamineren van de
negatieve mal ?

En is ie stevig genoeg nu om daar weer rompjes in te gaan lamineren?

Gerwin

rdriesse zei:
En wat zijn dan de kosten om zoiets te laten frezen? :roll:

Dat is niet zo 1, 2, 3 te zeggen. Het hangt af van materiaalkeuze, freesschelphoogte en dergelijke. Als je een 3D-tekening kan opsturen en aangeeft wat voor een materiaal je gebruikt wilt hebben is het makkelijker om in te schatten.

PU-schuim wordt veel gebruikt en bekleedt met glasmat en licht nageplamuurd.

De onderstaande foto is van een motorkap die met een 8 mm bolkopfrees is gefreesd. Mal is in 2 delen gefreesd. Looptijd totaal zo'n 6 uur (kosten ongeveer 15 euro/uur).
Schelphoogte 0.15 mm

http://home.wxs.nl/~wakke007/3D/3d_5.jpg

Loet

tja, dan kunnen we net zo goed een kant en klare set kopen............de lol hier is dus het bouwen zelf............. on topic maar weer...

We hebben geen gelcoat gebruikt omdat het zo dus ook gaat..........alleen tijdens het lamineren is het schotje op de spiegel losgekomen, en daar is hars tussengelopen, vandaar dat we wat geweld moesten gebruiken!

En uiteraard is de mal stevig genoeg om rompjes in te lamineren, het is geen museumstuk..... er zit een lekker brede flens omheen die stevigheid geeft.

Hoe gaat de bouw heren?
Zijn er alweer nieuwe vorderingen te melden? :lol:

Ben erg benieuwd, ziet er allemaal erg goed uit.

Wauw!!!
het ziet er echt super vet uit. ik kijk echt mijn ogen uit. ik hoop ook nog eens zo een boot te kunnen maken.
keep up the good work!
8O

Ik heb de tekeningen ook inmiddels binnen gekregen van Francesco, zeer mooi tekeningen.
Ik dacht alleen dat ik ze makkelijk uit kon laten printen/ploten bij een bedrijf dat gaat ook wel, alleen de kosten zijn zeer hoog.
En tevens dat de tekeningen op een vel passen.
1 tekening zou dan op 3 vellen komen.

De totale prijs zou uit komen op € 120,- excl. BTW.

Dat vondt ik toch wel een beetje te gortig :?

Of weet iemand anders een adres waar het wel goed koper is.

kijk hier maar eens http://www.a9tech.com/
je hebt hier een download van a9cad, en eventueel a9cad pro
het eerste is een gratis programma om autocad bestanden te openen,
en je kunt ze er ook nog mee bewerken,
maar een paar functies natuurlijk, maar het werkt goed, ik heb de
tekening er mee kunnen scalen naar 1mtr en je kunt ook gedeeltes op
schaal uitprinten , bijvoorbeeld de spanten
( in 1mr lengte passen ze precies op een a4 tje)

wat je ook kunt doen is bij een teken bureau/architect/bouwbedrijf naar
binnen lopen en hopen dat ze een beetje enthousiast worden zo'n plotje
is dan zo gemaakt koste mij tenminste niks(willen alleen af en toe een
fotootje van de boot via een mailtje)
ze gaven me daar die tip van a9cad ook.

groeten johan

Dat kan wel zo zijn, maar de tekeningen van Francesco, die zijn groter dan A0, het schijnt dat ze iets van 2 bij 2 meter zijn.

En dan moet ze overlapingen maken. dus vandaar dat het misschien veel kost. Ik zal nog eens op internet rond kijken om te kijken of ik iets anders kan vinden.

ok.......vanavond weer gebouwd! Tenminste, de mal waterproof geschuurd, om straks de randen strak in de polyplamuur te kunnen zetten. Als de randen scherp en strak zijn wordt de mal in de loswas gezet........en kan er begonnen worden met de eerste romp!

Verder zijn we nu druk aan het brainstormen over de kiel, roer en steekzwaard. Het roer is nu in profiel geschuurd uit hout, voor de kiel maken we straks een mal. Het steekzwaard komt voor de kantelkiel te staan, de vorm/profiel en plek is nog niet definitief. Daarom maken we ook eerst één testboot uit glasvezel. Hier kunnen we mee experimenteren voordat we de definitieve versie's gaan maken.

We doen het rustig aan, nemen de tijd en proberen alles zelf te doen. De komende weekenden zal er al niet veel kunnen gebeuren.......we moeten ook nog oefenen voor het NK Micromagic........ :lol:

@Mathijs: is het de bedoeling dat de mal glanst, en dat het model die glans overneemt, of gaan jullie de rompjes nog spuiten?

mvg Robert

of de mal glanst weet ik niet, wel dat er weer wat lagen loswas inkomen! de rompjes worden gespoten. De eerste paar zullen we van glasvezel maken, wellicht later van carbon (en daarover heen blanke lak).

met een beetje geluk vanavond.........als ik de expoxy van het fototoestel heb gekregen.......... :lol:
De romp ligt nu lekker te drogen, het roer is voorzien van een laagje epoxy, maarreh, vanavond foto's!

Back