VOR70 balsa en glasvezel?

• Topicstarter Topicstarter Suomi
  • Startdatum Startdatum
S

Suomi

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een VOR70-projectje te beginnen en daar er hier blijkbaar al enkele mensen ervaring mee hebben wou ik effe vragen welke romp samenstelling jullie zouden aanraden.
Ik had gedacht aan gewoon balsa en dan een glasmatje met epoxy erover of gaat te zwaar en/of niet stijf genoeg uitvallen?

Groetjes,
Robin

Is zeer goed te doen en voor een eerste boot ook wel aan te raden.
Werken met een mal/plug is wat moeilijker, wel strakker mar ook weer duurder.
Kijk maar eens op de volgense site. Daar staat alles wat je wil weten voor het bouwen met weefsel en epoxy.
US One Meter Construction Files

Pendelaar

Bedankt voor de snelle respons pendelaar,

dacht wel dat dit voldeed maar zou toch graag een degelijk zeilbaar eindresultaat behalen. En ik dacht gewoon effe aan de ervaren mannen vragen, het heeft weinig zin om het wiel te proberen her-uitvinden :)

-Robin-

Met balsa bekleed met weefsel en epoxy kun je een zeer goed eindresultaat behalen.
Je moet gewoon van begin af zeer nauwkeurig werken.
Resultaat heb je zelf in de hand.
Wil je wat verder dan kun je met een mal werken maar dat is eigenlijk pas betaalbaar als je meerdere rompen wilt bouwen. Voor 1 romp heeft het weinig zin en is ook redlijk moeilijk voor een eerste boot.
Maar wat wil je zelf ?

Laat je niet verleiden om direct met een mal te beginnen, dat loopt vaak uit op een project dat niet tot een goed einde komt. Zonde van je tijd en geld.

Dus als je het mij vraagt, en ik heb al enkele snelle zeilboten gebouwd, dan zou ik me eens gaan verdiepen in balsa en weefsel.

Kijk ook eens goed op de diverse topics in het zeilbotenforum, kost je een paar uur maar dan kom je diverse goede opmerkingen en tekeningen tegen.

Kijk ook eens naar SAILSetc

Pendelaar

Laatst bewerkt:
Hoi,

ben zelf 1 van de VOR70 bouwers hier....
deze heb ik gemaakt met een plug --> mal --> romp in carbon maar dat is dus enorm veel werk, en eigenlijk enkel intressant als je echt meerdere dezelfde rompen wil gaan maken.

Mijn 2° boot, de America's cup "Alinghi" heb ik gewoon volgens de methode balsa hout met een laagje glasvezel gemaakt, en dat werkt prima. Ik geloof zelf dat zo'n rompje niet echt zwaarder uitkomt dan een romp volledig in carbon/glasvezel/epoxy, en het is echt lekker stijf, op dat vlak moet je je geen zorgen maken.

Kijk eventueel even in mijn bouwverslag: bouwverslag-alinghi-sui-64-a

Hier kan je erg duidelijk zien hoe ik te werk ben gegaan, hoe ik op voorhand bepaald heb welke schotten ik definitief in de romp wou houden voor sterkte en stijfheid, en welke schotten "tijdelijk" waren en enkel voor de constructie dienden...

Het rompje woog uiteindelijk slecht een 400 gram (120cm) een VOR70 zal ietsje zwaarder uitkomen omdat deze een stuk breder zijn, maar mijn carbon/epoxy VOR70 romp weegt dan ook een pak meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
En als iemand ervaring heeft met het juist bouwen dan is het Dazzler wel !
Dus je hebt alweer genoeg stof tot nadenken en om door te lezen.

Pendelaar

Wat ik heb gedan is het volgende (kweet niet of de romp van VOR er geschikt voor is):

Trek spanten over op 2mm karton.
Knip ze uit
Haal bij bouwmarkt piepschuim platen 5cm dik.
Maak met bruislijm hier een pak van dat dik genoeg is om je romp uit te halen.
Trek al vast met een stift een hart lijn over het pak uit.
Zaag daarna blokken van 10cm dik uit.
Lijm vervolgens de spanten op de blokken, let wel op dat dit netjes haaks gebeurt.
Als alles gelijmd is heb je een piepschuim blok, ruweg de lengte en breedte van de boot.
Neem een rasp en begin de vorm uit de schaven, net zolang tot je de kartonnen spanten begint te zien.
Ik heb daarna met een bandschuurmchine de definitive vorm er voorzchtig in geschuurd.
Dan keeper weefsel met epoxy eroverheen.
Als de romp is uitgehard kun je de RC ruimte uit het schuim halen.
Let wel op dat je ter hoogte van de kiel iets van versteviging in de romp maakt om de kiel te ondersteunen.
Mijn US Advanced 1 meter heb ik zo gemaakt, is licht, en "onzinkbaar", er zit nog zoveel schuim vanaf de mast tot de boeg dat ze niet kan zinken mocht de kuip vol water lopen.

Suc6 met e bouw, op welke manier dan ook.

respons

Hey, bedankt voor de respons allemaal

Ben van plan om samen met een vriend elk een VO70 te maken, zodat er een beetje motivatie/concurentie in het bouwproject blijft zitten, zo van ik ben al daar,... en jij??????

Had ook al wel aan de schuim-methode gedacht omdat die ,voor mij althans, wat makkelijker lijkt. Heb wel wat ervaring met werken met balsa, al waren het dan ontwerpen voor gebouwen tijdens de studies :), en je kan daar heel mooie dingen met maken maar werkt heel gevoelig en traag. Die schuim- methode leek mij lekker vlot te vorderen. Echter 1 groot probleem dat schuim is op mijn locatie nogal moeilijk te bemachtigen, daar 90 procent van de huizen hier van hout zijn en die platen vooral in spouwmuur constructies tot hun recht komen, zijn die hier in het verre noorden nogal schaars :(

Het zal dus balsa worden waarschijnlijk...

-Robin-

Tja daar moet je ook wel wat rekening mee houden natuurlijk, met de materialen die voorhanden zijn.

De methode met schuim is niet slecht, maar er zitten naar mijn eigen mening teveel nadelen aan. Het grootste nadeel vind ik de grote hoop afval en stof die je ermee maakt, want je moet de blokken stuk voor stuk bijsnijden, afvijlen, schuren,.... gewoon een hoop rotzooi.
Ja van balsa heb je ook schuurstof, maar weer persoonlijke mening, balsa stof is aangenamer om in te werken dan PU-stof...

Verder is het gewoon toch een hoop extra gewicht, als je het laat zitten zoals John doet. De boot mag dan misschien onzinkbaar worden, een romp gevuld met lucht binnenin of een romp gevuld met schuim..... het gewicht gaat toch ergens zitten hoor ;)

En dan is er nog het probleem van beschikbare ruimte, John snijd gewoon een stuk weg waar zijn electronica zit. Ik neem aan dat je dan per definitie werkt met een zeilservo met een lange arm, en niet met een zeilwinch.
Wil je met een zeilwinch werken, dan moet je namelijk een "loop" doorheen je romp leggen van voor naar achter, en dat betekend alles wegsnijden ;)

Wat mij betreft, ofwel bouw je met massieve materialen, maar dan bouw je een plug, om hier een mal van de maken, ofwel bouw je ineens licht genoeg om onmiddelijk een romp te maken.

Overigens bewijst John dat het wel degelijk kan, maar ik loop gewoon tegen praktische problemen aan. Nog zo 1: schuim geeft enkel stijfheid binnen de glasvezel laag, maar heeft geen sterkte op zichzelf. Maar bij een zeilboot zal je onderdekt verschillende punten moeten versterken, zoals de plaats waar de mast komt, de punten waar de verstaging op het dek zitten, de punten waar de schoten vastzitten etc.

Je kan die niet zomaar in het schuim gaan vastvijzen, dat geeft geen houvast. Dat betekend, dat je op al die plaatsen schuim zal moeten weghalen, om er stukje hardhout te kunnen verlijmen, zodat je wel houvast er sterkte krijgt.
Maar een hardhouten blokje lijmen gaat zoveel leuker en vlotter als je niet telkens eerst van de schuim moet beginnen wegsnijden....

Nu als je beter aan balsa kan raken, je hebt er al ervaring mee, zo "traag" werkt dit toch niet? Je kan al je latjes op maat snijden met een cuttermes, je hebt zelfs geen zaag nodig. Ik bouw zo'n romp met balsa latjes op in 1 week. Het is modelbouw, je mag er toch ook nog wat bouwplezier aan beleven?

@ Dazzler,

Zeer goede argumentatie en bouwen is uiteraard deel van het plezier, behalve het schuren dan :)

De methode met schuim is niet slecht, maar er zitten naar mijn eigen mening teveel nadelen aan. Het grootste nadeel vind ik de grote hoop afval en stof die je ermee maakt, want je moet de blokken stuk voor stuk bijsnijden, afvijlen, schuren,.... gewoon een hoop rotzooi.
Ja van balsa heb je ook schuurstof, maar weer persoonlijke mening, balsa stof is aangenamer om in te werken dan PU-stof...

Verder is het gewoon toch een hoop extra gewicht, als je het laat zitten zoals John doet. De boot mag dan misschien onzinkbaar worden, een romp gevuld met lucht binnenin of een romp gevuld met schuim..... het gewicht gaat toch ergens zitten hoor ;)

En dan is er nog het probleem van beschikbare ruimte, John snijd gewoon een stuk weg waar zijn electronica zit. Ik neem aan dat je dan per definitie werkt met een zeilservo met een lange arm, en niet met een zeilwinch.
Wil je met een zeilwinch werken, dan moet je namelijk een "loop" doorheen je romp leggen van voor naar achter, en dat betekend alles wegsnijden ;)

Overigens bewijst John dat het wel degelijk kan, maar ik loop gewoon tegen praktische problemen aan. Nog zo 1: schuim geeft enkel stijfheid binnen de glasvezel laag, maar heeft geen sterkte op zichzelf. Maar bij een zeilboot zal je onderdekt verschillende punten moeten versterken, zoals de plaats waar de mast komt, de punten waar de verstaging op het dek zitten, de punten waar de schoten vastzitten etc.

Je kan die niet zomaar in het schuim gaan vastvijzen, dat geeft geen houvast. Dat betekend, dat je op al die plaatsen schuim zal moeten weghalen, om er stukje hardhout te kunnen verlijmen, zodat je wel houvast er sterkte krijgt.
Maar een hardhouten blokje lijmen gaat zoveel leuker en vlotter als je niet telkens eerst van de schuim moet beginnen wegsnijden....

Oke, even tegen argumenten ten opzichte van balsa sapntenbouw:
- Hoop extra gewicht, tja, realtief wel maar we hebben het over piepschuim, het zijn mar grammen.
- Stuk uitsnijden waar electronica zit, ik heb een degelijke kuip uitgesneden, ruim groot genoeg om een WINCH, stuurservo en grote ontvanger accu (3400 mAh) in kwijte te kunnen, een deksel in de vorm van de kuip sluit dit deel af.
Mijn "loop" loopt bovendeks, als voorbeeld heb de de Robbe Windstar genomen.
- Ook voor de mast montage heb ik de Winstar als leidraad genomen, hierbij steunt de mast op een stalen as wele rechtop staat in de romp, bij mij houd deze asook de RC plaat op zijn plaats. Ter hoogte van de kiel heb ik met epoxy lijm en 5mm tespa een versteviging gemaakt.
Daar waar de verstaging op het dek vast zit heb ik triplex plaatjes in het schuim gelijmd en daar overheen weer en laag glasmat met epoxy hars gelegd, zit als een huis.

Alleen het stof, ja dat is een nadeel, ik ben nu bezig met eenmodel van een stoomsleper op dezelfde manier en heel de garage licht vol met piepschuim bolletjes, zaagstukken en zo.
Maar een keer de bezem er door met een vuilniszal er bij en het ruimt al lekker op.

Ik breng minimaal 2 lagen keeper weefsel (soort glasmat) aan, en dat is erg stevig.

@John,

Als je gaat bouwen volgens jouw methode dan heb je volgens mij last van het volgende verschijnsel:

Je plaatst schuim tussen de spanten en je gaat dit schuim in vorm vijlen/schuren.
In feite heb je dan een rechte lijn van spant tot spant en heb je dus in feite als je alles achterelkaar ziet een romp waarin nogal wat knikken in zitten.
Plaats maar eens een latje van spant tot spant dan zal deze over de gehele lengte een kromming laten zien.

Pendelaar

Beste pendelaar,

je moet tjdens het schuren wel met de kroming v/d boot mee schuren.
en niet, van spant naar spant recht toe recht aan werken.

Mijn 1 meter boot heeft hele mooie vloeiende lijnen, en ook mijn sleper romp heeft mooie lijnen.
Het is beetje "op gevoel" werken.
Als je de glasvezelmat met de epoxy aanbrengt vallen de scherpe hoeken al een beetje weg.

Maar, iedereen bouwt op zijn/haar manier.

Back