De methode met schuim is niet slecht, maar er zitten naar mijn eigen mening teveel nadelen aan. Het grootste nadeel vind ik de grote hoop afval en stof die je ermee maakt, want je moet de blokken stuk voor stuk bijsnijden, afvijlen, schuren,.... gewoon een hoop rotzooi.
Ja van balsa heb je ook schuurstof, maar weer persoonlijke mening, balsa stof is aangenamer om in te werken dan PU-stof...
Verder is het gewoon toch een hoop extra gewicht, als je het laat zitten zoals John doet. De boot mag dan misschien onzinkbaar worden, een romp gevuld met lucht binnenin of een romp gevuld met schuim..... het gewicht gaat toch ergens zitten hoor
En dan is er nog het probleem van beschikbare ruimte, John snijd gewoon een stuk weg waar zijn electronica zit. Ik neem aan dat je dan per definitie werkt met een zeilservo met een lange arm, en niet met een zeilwinch.
Wil je met een zeilwinch werken, dan moet je namelijk een "loop" doorheen je romp leggen van voor naar achter, en dat betekend alles wegsnijden
Overigens bewijst John dat het wel degelijk kan, maar ik loop gewoon tegen praktische problemen aan. Nog zo 1: schuim geeft enkel stijfheid binnen de glasvezel laag, maar heeft geen sterkte op zichzelf. Maar bij een zeilboot zal je onderdekt verschillende punten moeten versterken, zoals de plaats waar de mast komt, de punten waar de verstaging op het dek zitten, de punten waar de schoten vastzitten etc.
Je kan die niet zomaar in het schuim gaan vastvijzen, dat geeft geen houvast. Dat betekend, dat je op al die plaatsen schuim zal moeten weghalen, om er stukje hardhout te kunnen verlijmen, zodat je wel houvast er sterkte krijgt.
Maar een hardhouten blokje lijmen gaat zoveel leuker en vlotter als je niet telkens eerst van de schuim moet beginnen wegsnijden....