vorst, plastic en risico's

Ik vraag mij af of het vliegen met een 600 of 700 heli (in mijn geval) met 1 of meer graden vorst risico's oplevert voor het kapot gaan van ballinks op of aan de rotorkop. Je hoort zo af en toe wel eens wat. Ik kan me voorstellen dat de rekbaarheid van de kwiklinks wordt verkleind zodat ze harder worden en kunnen breken, dit daarbij in acht nemend dat de rotorkop grote snelheden maakt? Graag hoor ik hier meningen over. Vraag is dus of het vliegen in de vorst onverstandig is wanneer het gaat om grotere risico's op crashes.

Loges

Simpel gezegt ja. Met deze kou is al het plastic harder en breekt dus sneller. Ik heb zelf gezien dat de onbreekbare corona heli met deze temp spontaan een blad verloor omdat deze door de kou zo hard geworden was dat deze de krachten niet meer aankon. Als je dus op de grens zit van wat het aan kan kan het met -5 wel eens te veel zijn. Ballinks zullen wel meevallen maar een flink hoog toerental kan een bladhouder misschien te veel worden tijdends stevig sturen.

Ik zou dus niet volluit gaan bij deze lage temperaturen.

De flexibiliteit van het plastic gaat eruit met die kou, bij normaal vliegen is dat geen probleem maar bij een crash gaat er meer stuk dan normaal.

ik had zaterdag toen het een beetje mistig was zelfs ijs vorming op de bladderen
die na een minutje of vier er plots aan een blad er vanaf vloog
waarna de heli plots behoorlijk begon te schudden
en ik merk dat de servo's behoorlijk snelheid verminderen
vooral op de staart
het brengt toch wel een risico mee in de kou te vliegen

gr.hub

Back