Vortex 32 met sprite turbine

Zo, tijd voor een update :) Ik wil de vortex zo snel mogelijk vliegend hebben dus heb even flink doorgepakt. En dat ging aardig lekker. Als eerste eens alles bekeken en inelkaar gezet, past best aardig. Helaas was de cockpit geplet. Hout overal los en 3 scheuren in het glas :( Naja, geplakt en alles hersteld en het is nu goed stevig. Wel jammer van de scheuren, ga ik nog over emailen ;) Voorlopig moet deze het even doen.

CIMG6602_JPG.jpg

CIMG6603_JPG.jpg

Handleiding is grappig, heb je niets aan. Er stage foute en vreemde plaatjes in en niet alle teksten zijn vertaald of begrijpbaar. Alleen CG en uitslagen zijn nuttig.

Even de tank gepast en ruimte zat, moet geen probleem zijn. Het frame van de cockpit moet wel iets aangepast maar dat moet wel lukken.

CIMG6604_JPG.jpg

Ook meer dan genoeg ruimte voor de motor, passen wel 3 in :)

CIMG6605_JPG.jpg

Als eerste begonnen met de grote aanpassingen naar een jet, de turbine bevestiging. Normaal is het een electro kistje maar de dremel heeft al snel een mooi gat. Daarna 2 stukken triplex erin gelijmd en de motor moet goed vast zitten.

CIMG6606_JPG.jpg

Motor zit zo heel mooi, ruimte genoeg voor een L stuk om de motor te starten en om de vleugels vast te zetten. Tank is ook mooi zichtbaar.

CIMG6607_JPG.jpg

Aanpassingen in het cockpit frame voor de tank

CIMG6608_JPG.jpg

En toen was het 12 uur en tijd om te slapen, morgen optijd weer op en naar het veld zodat er 's avonds nog wat gebouwd kan worden :)

CIMG6609_JPG.jpg

CIMG6610_JPG.jpg

Dat ziet er leuk uit Herman, ben zeer benieuwd dus blijf het volgen :yes:

Vandaag het rompje met motor even meegenomen naar de club om naast een elan te kunnen zetten. Lijkt er toch wel heel erg op ;)

2%20april%20acf%20001_JPG.jpg

Formaat verschil van de aandrijving is toch wel erg groot
2%20april%20acf%20002_JPG.jpg

Servo's voor hoogte gaan toch in de staartbomen, wordt anders een te grote verbouwing. HS81 op hoogte (2x) en dymond d200 komen dan op de rudders.

Nu eerst de kap achter maken, daar heb ik het minste zin in. Daarna moet het wel opschieten :)

Het schiet al aardig op. Zaterdag avond de roeren gemonteerd en de servo's + kabels in de staartbomen. Ook de servo's in de vleugels zijn gemonteerd nadat de ruimte was opgevuld omdat deze servo's iets kleiner zijn. Zondag de hevels en stuurstangen achter erop gezet zodat het achterste deel klaar is. Daarna de verleng kabels in de vleugels gemaakt, ook de rolroeren aangestuurd en de hoofdpoten eronder gezet. Alles buiten de romp is gereed :) In de romp de neuspoot en servo gemonteerd en de ontvanger en bec + schakelaar een plek gegeven. Temperatuur sensor zit ook vast en de ecu heeft een plek gevonden. Toen nog even de zender ingesteld en alle servos ingeregeld. De rolroeren zitten op een y kabel, de rest ieder een eigen kanaal. Daardoor wel 7 kanaals ontvanger nodig, dus die uit een ander toestel geleend.

De kist voor het eerst even gewogen en dat lijkt precies volgens schatting uit te komen :) Zwaartepunt ligt ook niet gek, accu moet denk ik in de neus en zit daar precies mooi klem in het voorste spant.

TODO voor morgen:
- L bocht zoeken om de motor te starten
- Kachelpijp halen om de staart te beschermen bij het starten
- Ecu verder aansluiten en definitief vastzetten
- Hopper vastzetten
- Pomp vastzetten
- Kero klep vastzetten
- Brandstof systeem aansluiten
- Alles nalopen en controleren
- Eventueel de boom vestiging aanpassen, wat er nu op zit werkt niet lekker.
- Eventueel een groter neuswiel erop, dit rolt niet lekker denk ik en de kist mag voor iets hoger staan.....

Moet geen probleem zijn om morgen avond de eerste vlucht te maken :)

Eeh... tja, klaar is klaar toch :)

De kap achter blijft eerst open, mooi koeling voor de motor en je kan er zo makkelijk bij. Ik ga een mooie kap maken van balsa / glas / carbon.

Haha, Herman, heeft volgens mij z`n werk opgezegd en is full time modelbouwer geworden ;-)

Als ervoor betaald zou worden was dat geen probleem :)

Mijn vriendin had het weekend toch dingen te doen dus kon ik lekker opschieten. Verder is het en simpel kistje waar de grote dingen snel een eenvoudig gaan en de simpele dingen duren enorm lang. Solderen duurde ook even, ongeveer 100 solderingen zitten erin, en nog meer stukjes krimpkous dus ;)

Ik dacht ook even snel de neuspoot erin te schroeven. Inslagmoeren edg zaten al mooi voorin het schot. Boutjes in de steun en aandraaien maar zou je denken. Helaas, duurde 1,5 uur voordat 3 van de 4 goed zaten, nummer 4 is niet gelukt. a) je komt er haast niet bij en b) de chinezen hebben de inslagmoeren niet precies gelijk gezet met de gaatjes in de steun.... handig. Daarna waren de assen 3.1mm en alle gaten 2.5 of 3.... dus alles opboren en ruimen net zolang tot het past. Onderstel duurde 3 uur, was normaal in 30 min zou moeten kunnen.

Btw, in de handleinding staat dat het model bedoeld is voor een 2stroke 32 turbine engine.... nooit van gehoord :) maar op de plaatjes staat alles electro. Er zitten nog wel spantjes en hout bij voor een brandstof conversie maar wat je daar mee moet is ook een raadsel (niet zo'n grote maar de handleiding zegt er niets over). Ook de schema's zijn vreemd, alles staat doorelkaar (print fout) dus het CG uit de handleiding is nuttig, de rest kan weg. Ze hebben het over een helm, fulecrum en redirecter servo.... juist????/

Hij komt hier vandaan Hebu Shop - Vortex-32 Spanw. 1.3m ARF Bausatz Fly Model 413601

Totaal dus 180 euro inclusief verzenden en belastingen edg. De grote varianten vliegen ook erg goed dus het is zeker een aanrader, ook met electo of methanol. Beetje vermogen erop is wel leuk ;) Of hij ook echt goed vliegt hoor je later maar ik heb er alle vertrouwen in. Als je een beetje een bouwer bent is het toestel geen probleem.

Back