VQ models P51 ombouwverslag

Het ombouwen gaat ''iets'' langer duren dan gepland. Vandaag door verschillende omstandigheden de P51 stuk gevlogen. De wind kwam vanuit een ander hoek wat het aanvliegen wat moeilijker maakt. Net voor de final niet te veee vaart en dan vatl je toestel uit de lucht. Heel hard ging het niet en als ik mijn landingsgestel nog ingetrokken had was ie waarschijnlijk nog heel geweest.

Enkel de vleugel is over links aan barrels, de rest is nog helemaal intact! Verder toch nog lekker kunen vliegen met mijn Toledo...

Nu mijn oproep, heeft iemand nog geheel per toeval een vleugel liggen die weg mag?
Ik wil toch echt heel erg graag de P51 Princess Elizabeth maken.....

Waarom niet gelijk een schaalgevormde vleugel maken ? de vq vleugel klopt schaaltechnisch niet .

p51d_3v.jpg

Ik heb er wel ff aan zitten te denken, maar met de originele vleugels vloog ie zo goed.
Jij hebt zeker toevallig wel de tekeningen he? anders was ik zo klaar, folie er af, hier en daar verstevigen en nieuwe follie er op... Nu word het een nieuwe vleugel bouwen en daar gaat toch wel wat tijd in zitten. (en ik heb al het e.e.a lopen...)

Na wat zoekwerk ben ik op de volgende tekening gekomen.

http://www.outerzone.co.uk/plan_files_2/2017/Frank.pdf

Mijn printer (met dito programma) kan dit in elk gewenst formaat uitprinten. Qua dikte komt het redelijk overeen met de huidige vleugel zodat ik mijn retracts mooi kwijt kan. Ik heb echter 1 vraag over de vleugelopbouw. Hoe kan ik deze vleugel recht bouwen? Daar deze vleugels aan de onderkant geen vlak profiel hebben.

Ik denk dat opmerking van Serge nog niet zo gek is. Ik heb gisteren de oude deels hele vleugel gedemonteerd en er zitten toch wel hele zwakke plekken in. Zo zijn allen ribben van binnen hol. 1 van de redenen waarom 1 vleugel volledig versnipperd is tijdens de ongelukkige landing. Balsa liggers ipv vuren, minimaal hout van niet echt goede kwaliteit. De zelfbouw vleugesl zullen wel wat zwaarder zijn. Want de huidige zijn erg licht gebouwd...

En zo hard ging de landing nog niet eens...

Maar goed, zoals het er nu naar uitziet gaan het zelfbouw vleugels worden...

De tekening heb ik 180% vergroot en deze past naadloos aan op de romp. Wel word de span iets kleiner. Nu 1,48m en dat wordt 1,42m. Even wat liggers halen, wat Gammaply en ik kan gaan bouwen...

We zijn weer even bezig met de Mustang, de romp is inmiddels kaal en ik ben begonnen met de folie. Die komt van HK en die folie bevalt mij erg goed! Ik heb geborsteld alulook en dat ga ik in 2 fases aanbrengen. De richting van het borstelwerk komt er verschillend op...

De vleugels zijn ''in wording''. Die laat ik fresen door Jan Hein, ook dat komt helemaal goed...

De P51 gaat een andere eigenaar krijgen, nog steeds in de princess Elizabeth uitvoering...

Serge, succes met bouwen van de vleugels..

Eerste stappen zijn gezet .
Tekening bekeken en wat ideetjes uitgezet .

2013-10-27104603_zps33b0c12d.jpg

landingsgestel uitgezet op schaalpositie .

2013-10-27171800_zps1b36d38c.jpg

ingetekend op positie zodat ik weet waar ik de ribben moet aanpassen .

2013-10-27171726_zps9cc2faf3.jpg

De ribben uitzetten naar aanpassing voor intrekbaar landingsgestel .

Na een periode van stilstand (niet achter de schermen)zijn we begonnen met de vleugel. Ribben zijn voorbereid op het intrekbare landingsgestel .
Vleugel word deels ingedekt ,aangezien het een sportschaal is en qua gewicht beter uitkomt .

Back