vraag 3,5 cc nitromotor

Hallo;
Ik heb een nitromotor in mijn boot die ik wil afstellen.
Helaas ken ik niet te veel van motoren af.
Kan er mij iemand een beetje uitleg geven over wat er voor wat dient?
Bv die linkse en rechtse aansluiting voor wat dient dat?

13augustus2009009.jpg

Normaal moet je de motor kunnen vettiger en minder vet afstellen vanaf de zender.
Op mijn linkse stick op de zender zit het gas.Volledig stick beneden,moet alles afslaan,beetje omhoog om te starten,en volledig naar boven om te varen.

Nu dacht ik om die zelfde stick te gebruiken door hem bv naar rechts te doen om zo vettger te kunnen varen?

Goede of slechte oplossing?

Sorry voor de ongetwijfeld domme vragen,maar wil het leren.

Grtz...

Marc

Ik kan t niet echt goed zien , maar de sproeier met de paarse rand is de volgasnaald , die werkt vanaf ongeveer halfgas al .
Die is te verstellen via een servo maak ik op uit je verhaal ???
De rechtse op de foto is de stationairschroef , die zit erin denk ik .
de verstelbare sproeier moet je gewoon handmatig instellen en gaan varen .
Het verstellen via een extra kanaal op je zender met je linkerknuppel is niet een goed idee .
Zoiets doe je normaal mixen in een programma in je zender of via een aparte schuiftrim.
Zorg wel dat je boot altijd een beetje goed rookt , beter iets te rijk dan te arm .
Dan ga je rustig aan verstellen totdat ie naar je zin loopt .
Probeer anders iemand te vinden die er ervaring mee hebt , een beetje prutsen is vaak meer schadelijk voor je motor dan hulp vragen .
Succes ermee .

hallo,

om hem af te stellen zou ik het volgende doen:
1. eerst start je hem 2. dan ga je varen tot je tank leeg is 3. dan draai je je benzinekraan (waar je je brandstofslang op aan sluit) 1/8 deel dicht 4. vervolgens
ga je weer varen 1 tank en na die tank weer je benzinekraan 1/8 deel dicht zo doe je
dit tot de motor of niet meer start of hij raad in de toeren gaat dan kom je weer terug en draai je je kraantje weer 1/8 deel open.

de rest van wat alles is heeft eddie je al uitgelegd.

gr.

hallo,

om hem af te stellen zou ik het volgende doen:
1. eerst start je hem 2. dan ga je varen tot je tank leeg is 3. dan draai je je benzinekraan (waar je je brandstofslang op aan sluit) 1/8 deel dicht 4. vervolgens
ga je weer varen 1 tank en na die tank weer je benzinekraan 1/8 deel dicht zo doe je
dit tot de motor of niet meer start of hij raad in de toeren gaat dan kom je weer terug en draai je je kraantje weer 1/8 deel open.

Dit lijkt mij GEEN zinvolle afstelling
Ik zie daar dus niet het nut van in
mvg
Frederik:D

Zeerzeker NIET doen , je helpt je motor gegarandeert om zeep !!!
Een motor goed afstellen is een kwestie van veel doen en leren van anderen , dat gaat niet zo effuh op een forum helaas .

Hoi;
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal straks een paar betere foto's plaatsen,het is mij een beetje onduidelijk wat er voor wat dient.
Hij is juist terug om af te stellen van de winkel,maar ze hebben blijkbaar enkel een faktuurke gemaakt en de rest vergeten.Zelfs de leidingen waren niet aangesloten,dus zal hij niet veel getest zijn zekers?
Ze hadden wel 4 weken tijd daarvoor nodig.
Zelfs nog geen uitleg gekregen.

Grtz....

Marc

Hoi;
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal straks een paar betere foto's plaatsen,het is mij een beetje onduidelijk wat er voor wat dient.
Hij is juist terug om af te stellen van de winkel,maar ze hebben blijkbaar enkel een faktuurke gemaakt en de rest vergeten.Zelfs de leidingen waren niet aangesloten,dus zal hij niet veel getest zijn zekers?
Ze hadden wel 4 weken tijd daarvoor nodig.
Zelfs nog geen uitleg gekregen.

Grtz....

Marc

Wat een geinige winkel hebben jullie daar dan!!!!!!!!!!!!
mvg
Frederik

Ik heb een nitromotor in mijn boot die ik wil afstellen.
Helaas ken ik niet te veel van motoren af.

Hij is juist terug om af te stellen van de winkel,maar ze hebben blijkbaar enkel een faktuurke gemaakt en de rest vergeten.
Heb je er al mee gevaren? Zo nee, hoe weet je dan dat ze hem niet hebben afgesteld? En waarom wil je hem nu zelf gaan afstellen, terwijl je er geen verstand van hebt?

Bv die linkse en rechtse aansluiting voor wat dient dat?
Als je de leidingen aan de kop bedoelt, deze zijn ervoor om water aan en af te voeren. Hiermee wordt de motor gekoeld.

Zelfs de leidingen waren niet aangesloten,dus zal hij niet veel getest zijn zekers?
Als je het over dezelfde leidingen hebt; ik kan me zomaar voorstellen dat ze deze eraf hebben gehaald om de motor tijdens het afstellen op een alternatieve manier te koelen (de normale waterkoeling werkt niet als de boot niet in het water ligt) Dat ze de slangetjes naderhand niet weer even op hun plaats hebben gedrukt, tja...

Het lijkt me verstandig als je je eerst wat verder verdiept in de werking van een brandstofmotor. Zie hiervoor de sticky's in het autogedeelte, of nog beter, vraag hulp aan iemand met ervaring en let goed op wat hij/zij doet, anders leer je het nooit. (dus niet wat je nu hebt gedaan, de boot agheven en hem weer ophalen als hij klaar is)

Datzelfde zou ik ook Virgil willen adviseren En tot die tijd; ga nou geen tips geven over zaken waar je zelf geen verstand van hebt. Zo help je mensen van de wal in de sloot.

@ micropuller;
Weet er niet veel van maar;
zonder gemonteerde ontvanger?
Zonder aangesloten kontakten in de zender?
Zonder aangesloten servo's?
Zonder onvangstaccu?
Leidingen aan de benzinetank gewoon los,en de benzinetank nog nieuw,zelfs niet gespoeld?
Dacht niet dat er veel aan gedaan is,zoals ze zelfs nu toegeven.
Wanneer je gewoon geen info meer mag vragen op een forum,dan hoeft het helemaal niet voor mij hoor.

Ik Heb die draadjes al vaak doorlezen,maar niet alles staat er in hoor.
Grtz...

Marc

Beste Marc,
Hij is juist terug om af te stellen van de winkel
Hier doe je voorkomen alsof je hem alleen naar de modelbouwzaak hebt gebracht om hem af te laten stellen.

Maar hier:
zonder gemonteerde ontvanger?
Zonder aangesloten kontakten in de zender?
Zonder aangesloten servo's?
Zonder onvangstaccu?
Leidingen aan de benzinetank gewoon los,en de benzinetank nog nieuw,zelfs niet gespoeld?
begrijp ik uit dat je hem door de modelbouwzaak hebt laten opbouwen / renoveren?

Wat ik dan niet begrijp, een groot aantal zaken had je toch al bij het in ontvangst nemen van de boot kunnen constateren? Waarom reken je dan af en kom je vervolgens hier je ongenoegen ventileren?

Maar goed, de naald met het paarse deel is inderdaad je HSN. In het deel daartegenover (het deel waarop je gasservo is aangesloten) zit je LSN. Je stationairschroef zit geborgd met het messing moertje.
Om te beginnen: stationairschroef in of uitdraaien, totdat de carburateur in gesloten positie (stationair) ca 1 a 2 mm open staat. LSN 2,5 slagen open, HSN 3 slagen open. Starten en dan finetunen.

Extra verstelling van de HSN zou ik op een extra kanaal met schuif zetten (of op de trim van een extra kanaal met stick)

Bovenstaande staat, voor zover ik weet, ook in de sticky's. Geef even aan wat je niet hebt kunnen vinden, dan kunnen we wat gerichter antwoord geven.

Ik heb de materialen daar besteld.
Die kwamen nooit binnen en dan zeiden ze breng de boot en wij brengen het perfekt in orde.
Dus al de goede materialen besteld en betaald.
Gisteren na 5 weken vragen om mijn boot,kreeg ik hem vlug vlug toegestopt,ze hadden geen tijd meer voor enige uitleg,juist nog een extra rekening..
Bij thuiskomst heb ik hem opengedaan en kon ik zien wat er niet gebeurd was.
Zelfs de duur betaalde onderdelen waren er niet.
In een gesloten boot zie je niet veel hoor!.
Nu hebben ze beloofd een deel van de reeds betaalde materialen terug te betalen.
Maar mijn boot staat hier nog precies hetzelfde zoals 5 weken terug.
Intussen is het seizoen al ver weg,tegen dat hij klaar geraakt....
Nu doe ik het zelf.

Grtz...

Marc

Ha marc !
Kan je mij vertellen welke motor dit precies is?
en waar deze gekocht is?
zo ! , Die hebben je dan wel flink in de #@!$ genomen.

Mvg.

Silverlit.

Laatst bewerkt:
T is ook wel een klein beetje dom om zomaar je boot op te halen zonder te weten wat eraan gedaan is en of je de spullen wel hebt die je tenslotte wel betaalt hebt ??
Ik noem dit oplichting , ze zouden van mij de je weet wel kenne krijgen en ik had de hele boel op stelten gezet .
Een deel terugbetalen ?? niks , ik moest me spullen .
en betalen voor dingen die niet gedaan zijn ??
Je hebt je in ieder geval goed in de zeik laten nemen , dat staat vast !!
Maak een ritje naar den haag en ik help je , gratis en voor niks !!
T is alleen een beetje ver denk ik voor je .
Toch wens ik je veel succes ermee en geef t niet op .
Iedereen heeft t moeten leren .

Tja, da's knap l*llig. Als het mij was overkomen had ik denk ik mijn geld terug-geeist en hadden ze evt. wel geleverde onderdelen op een plek mogen opbergen waar de zon niet schijnt.
Veel succes met de boot verder en (als ik jou was) ook met het zoeken naar een andere modelbouwzaak.

Hallo;
Opgeven doen we niet zo gauw,nu doen we het rustig en juist.

Ik ga wel regelmatig iets vragen hoor.

Heb vanavond op de club al het 1 en ander gezien.
Eerst ga ik zien om een draaischakelaar op de zender te plaatsen om zo armer en rijker te kunnen varen.

Ik heb een schakelaar zitten ,drie standen die ze normaal gebruiken voor landingsgstel bij vliegtuigen,die wil ik gebruiken om de trimklep te verstellen in 3 standen.

Ik had een servo van 8 kg besteld,maar ze hebben een gewone standaard van graupner erin gezet voor het roer.Zou deze sterk genoeg zijn?

Grtz...

Marc

Marc, niet zelf gaan prutsen aan een CMB (3,5cc Valvola). Dat is een race motor die in niet-deskundige handen een zeer snelle dood zal sterven. De keuze van bijv. brandstof (en mengverhouding) is al kritiek.

Advies;
Ga/Laat je goed voorlichten op een/de club met ervaren leden
Modelbootclub nemo
Boot onder je arm meenemen en vragen, vragen vragen. Ook bij wedstrijden gaan kijken. Daar zie en hoor je veel.

Lees je in; google is your best friend

Bijvoorbeel een paar links;
CMB 21 Valvola Engine
Technical information -(free stuff)
iansboats

Servo. Ook iets wat je makkelijk zelf kunt op het net kunt vinden. R/C Sailplanes: Servo Chart

Diverse forums om meer informatie te vinden;
Sign In (meer algemeen, geen specifieke fsrV of CMB)
FSRV & General Naviga Discussions - All - RC Racing Boats - Message Board - Yuku

Zoeken op dit forum naar de afstelling van een CMB bootmotor zal weinig opleveren. Gebruik de zoekfunktie maar. Tips als voor een auto motor, hebben weinig zin voor een CMB boot motor en werken vaak zelf averechts.
Het is niet hetzelfde.

Zonder je zelf verder te verdiepen in de materie (en van de juiste bron) kom je geen streep verder.

Back