[vraag] FPV gear..,misschien algemeen review/tips topic ???

Hmm dat warm worden niet aan gedacht , dan wordt het de 800mW variant denk ik , de lipo heb ik nog liggen , vandaar .
:cool:

Maar ik denk niet dat ik honderden meters ver ga vliegen , misschien is ook nog een wat lagere mW denkbaar .

zou eerder voor 200 of 400mw gaan dan op 1.2. Betere keuze lijkt me 5.8ghz 600mw.

Daar heb ik wisselen ervaringen van gelezen ,van slecht bereik tussen gebouwen en bomen e.d ,wegvallen van signaal . Zowel met een fatshark met ingebouwde ontvanger als losse ontvangers .
Dit heb ik ook wel gelezen met 1,2ghz masr daar zijn wat positiever meningen mbt tussen gebouwen e.d .

Dat laatste is voor mij iets meer door slag gevend dan ver bereik .zal meer vliegen in bosrijk gebied ,en verlaten lokaties , dus meer kans op interferentie van objekten . Maar misschien is de 5,8 ghz met fatshark en ingebouwde ontvanger een optie ?, moet vooral makkelijk mee te nemen zijn.

Wil je vliegen tussen/achter bomen en bosjes, dan is 1.2 prima. Wil je op open velden vliegen, dan is 5.8 prima.

Het aantal mw's bepaalt mede hoe ver je kunt, je haalt al prima resultaten met een 5.8 ghz 200mw setje. Ik heb zelf de 5.8 ghz 600 mw van Immersion, bewezen goed en toepasbaar op vliegtuig, multirotor en crawler. Ik kan alleen niet achter objecten langs, dan wordt het beeld slecht of ruist. Vaak niet erg, maar vervelend...

Bereik met vliegtuig/multirotor = 800 tot 1000 meter: meer dan voldoende...
Bereik met crawler = 300 a 400 meter: meer dan voldoende...

Sowieso raad ik je af om tussen gebouwen te gaan vliegen, tenzij verlaten gebied natuurlijk.

gr. Rob

En de frequentie is niet legaal

Als in 1,2ghz , ben ik daarvan op de hoogte ..

Dan zou als optie zijn de 5,8 ghz, beperkingen en mogelijkheden bekend, denk dat de meest wel op die frequentie vliegen ...
Dan zou de fatshark bril met een 600mW setje een goede zijn, dan geen ingebouwde ontvanger , mede omdat er ook nog een mogelijkheid moet zijn om er een lcd schermpje aan te hangen zodat de andere ook kunnen meekijken ...
Stel dat ik alles inbouw in een koffer, en wil de antenne van de ontvanger circa 30cm verder monteren , is dan een een verlengkabel een optie ? Of is het hoe langer die wordt des minder bereik ? Bv de ontvanger plat op de bodem en de antenne ik de klep gebouwd van de koffer ?

1,2 ghz is idd beter voor tussen de bomen te vliegen dan 5,8 ghz , vergeet niet dat je zelfs met 1,2ghz glitches hebt en het beeld ook heel soms kan wegvallen voor een paar seconden.
Gebeurd niet vaak maar het kan wel.

Rekening houden dat die Vtx'en goedkoop hobbyspullen zijn en geen pro materiaal..

Vraag me af of het hier hoort, omdat dit denk ik vaker in FPV stukje van het forum besproken is?

Het zou goed zijn als iemand een vergelijking video kan maken met een goede DVR door een vlucht te maken met de drie meest gangbare frequenties over hetzelfde route met een quadcopter. Denk dat het een beste impressie zou geven van de verschillen.

tsja wat let je ?;)

maar geeft niet elk video systeem wat ruis of storing, 1,2 /1,3 /2,4 en 5,8 Ghz

Vraag me af of het hier hoort, omdat dit denk ik vaker in FPV stukje van het forum besproken is?

Het zou goed zijn als iemand een vergelijking video kan maken met een goede DVR door een vlucht te maken met de drie meest gangbare frequenties over hetzelfde route met een quadcopter. Denk dat het een beste impressie zou geven van de verschillen.

misschien maar, in dit forum gedeelte , vliegt men wat vaker langs bomen of door bomenpartijen met FPV gear , dus dan zou een verschil met diverse FPV gear mooi zijn .

(was er niet laatst ook zo'n discussie )

Uiteraard , je moet ook op ieder plek en dag het beste kanaal zoeken....
De 1ne dag is kanaal x beter en de andere dag een ander kanaal..

tsja wat let je ?;)

maar geeft niet elk video systeem wat ruis of storing, 1,2 /1,3 /2,4 en 5,8 Ghz
Ja klopt, alleen een storing ziet er anders uit.

Bij 1.2/1.3ghz zie je hier en daar wat kleine 'static" oftewel sneeuw, waardoor je eigenlijk nog steeds alles ziet. De dropouts van reflecties zijn zo kort dat je ze eigenlijk niet eens meer ziet op een gegeven moment en het werkt niet storend. Je merkt ruim op tijd wanneer je bereik ophoudt. Dit resulteert in meer en meer sneeuw.

Bij 2.4ghz begin je al wat meer zwarte lijntjes te zien hier en daar waar je bij 1.2ghz set wat zichtbare sneeuw ziet en dropouts worden net ietsjes langer, maar nog steeds goed doorheen te vliegen en beeld is net wat scherper of gedetaillerder dan op 1.2/1.3ghz. Je merkt ruim op tijd dat je bereik ophoudt. Kwaliteit van beeld wordt steeds minder met een beetje sneeuw erdoorheen.

Bij 5.8 ghz beginnen de dropouts van reflecties weer nog vaker te voorkomen en deze zijn dan echt meer storend omdat je veel langer beeld mist en het is vaak op het randje meer waarbij er helemaal geen beeld is of wel beeld en weinig tussen in. Beeld is nog even scherp als bij 2.4ghz, dus net wat meer dan op 1.2/1.3ghz, maar niet echt een drastisch verschil.

Overigens alle systemen zijn weer te optimaliseren door meer diversity betere antenne's, maar hoe lager de frequentie hoe minder de nood hiervoor is. Mijn voorkeur voor 2.4ghz is puur omdat de kwaliteit van zenders beter is. Meeste transmitters werken op verschillende voltages en de antennes zijn wat kleiner. Overigens 1.2ghz kan makkelijk verstoord worden door UHF als je geen saw filter gebruikt.

Laat me weten als je setup klaar is MS, dan kom ik zeker even kijken!

Hopelijk is mijn eerste quad dan ook klaar :)

met goggles?
wat denk je totaal kwijt te zijn aan kosten voor alleen fpv gear.
welke spullen heb je nu genomen?

Zal ff kijken...

Met bits en piece's:Fpv camera , fatshark googles , video Tx, en Rx , kabels , powerboardje FPC cam ~ € 425
besteld in NL bij de e-store ,( daarbij kan het lager uit vallen als er besteld wordt bij de buitenlandse kanalen....)

Fatshark BASE SD Headset 2013 model Fatshark-BASE 5 €244.00
FOX 0.9Ghz - 1.2Ghz -1.3Ghz Wireless AV Receiver FOX-RECEIVER 38 €32.50
FatsharkRCV922420line13inchSonySuperHADCCDcameraWithsparelen 4 €73.20
FOX 1.2G 800mW Transmitter for FPV FOX12G800mWTransmitterforFPV 6 €39.75

Ongeveer ff snel gekeken, ben nu ff niet thuis .....

ikzelf zou eerder voor de dominator gaan
voordeel is dat je hier een eigen ontvanger in kan zetten
heb hier zelf de ontvanger van tbs in zitten deze is een stuk beter als die van fatshark

Back