Vraag: LiPo laadstroom en opberging

Wat me opvalt is dat er alleen maar soft-pack LiFePO4-packs zijn en geen hard-case packs:(. Zijn zij nou hetzelfde als gewoon LiFe en handig voor in auto's of niet?
Daarnaast valt de prijs bij HobbyKing heel veel mee hoor...10$ extra maar!

Volgens mij is de Negeerlijst van Roelof zojuist een stukkie langer geworden...

LiFePo4(Ofwel Life, ofwel A123) zijn al hard cased, net zoals Subc, en AA's. alleen de grotere dedicated pakketten zijn nog in het soft(soft..??) omhulsel uitgevoerd.

Laatst bewerkt:
Wat me opvalt is dat er alleen maar soft-pack LiFePO4-packs zijn en geen hard-case packs:(. Zijn zij nou hetzelfde als gewoon LiFe en handig voor in auto's of niet?
Daarnaast valt de prijs bij HobbyKing heel veel mee hoor...10$ extra maar!

Ze zijn er heus wel Much More 4200mAh 45C LiFe pack Red RC – RC Car News
Dat HK het niet heeft betekent niet dat het per definitie niet bestaat....

Hardcase is gewoon om beschadigingen aan de cellen te voorkomen, nu valt het met LiFe wel mee maar toch.... en met LiFe lever je wel 0.8 volt in, een 2S pack is 6.6 volt.

(en nee, ik wek niet met ignore lijsten)

Dank jullie wel (dus ook Roelof, negeren hoeft allemaal niet:proost: jongens, we zijn toch allemaal forumleden en willen toch helpen?)!
Mijn lader kan wel LiFe(PO4) batterijen laden, alleen kan de auto waarschijnlijk dat niet; de VXL-3s zegt NiMh en 2s of 3s LiPo's...
Weet iemand of dat de regelaars hiermee overweg kunnen want dan zou een 3s LiFe(PO4)-batterij wel leuk zijn! (die dan 9,9v levert, dat is dan wel leuk; niet zo door het lint als een 3s LiPo, maar ook sneller dan een 2s LiPo!)

Dan kom ik aan op heel andere vraag...

9. Additional maintenance
-Stub axle housing bearings; remove, clean and re-oil the bearings.
-Transmission; Remove, disassemble, clean and re-grease the transmission components. Use a light coating of wheel bearing grease (from an auto parts store) on the metal gear teeth.
-Motor; Remove the motor, clean with aerosol motor cleaner, re-oil the bearings with lightweight motor oil.

Voor het insmeren van de onderdelen, welke soorten van smeer zou ik het best kunnen gebruiken?
1. Voor de lagers?
2. Voor de transmissie ("light coating of wheel bearing grease")
3. Voor de motor?
Er staat bij dat het halen van een gemiddelde auto-winkel-garage (etc.) het best is, maar aan wat voor soort spul moet ik dan denken?
Ik heb hier erg lichte rijwielolie staan, wat vast niet bij een van deze situaties te gebruiken is of wel (heel erg vloeibaar, stinkt en is geel)?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Okan, prima dat je hier vragen stelt maar ga hier geen vragen stellen over smeerolie en dergelijke. In dit draadje gaat het over LiPo accu's, de laadstroom en hoe je ze kan opbergen.
Wil je meer over andere dingen meer weten, stel die vragen dan ik het daarvoor geschikte forum. ;);)

LIPO ACCU'S VERKLAARD..........
De oudere generatie laders werken zo dat als 1 cel bijna 4.21 V haalt, en de andere nog niet, dan wordt toch de laadstroom teruggenomen. Er blijft dan net zoveel stroom lopen als nodig is om de ene cel op 4.2 v te houden, terwijl de ander cel nog steeds geladen wordt, net zolang tot ook die de maximale spanning heeft bereikt........

..... Zodra de spanning tussen de cellen uiteen loopt, laat de lader een stroompje van (meestal) 300 mA via de balancer aansluiting uit de vollere cel lopen naar de cel met een lagere spanning, tot ze weer gelijk zijn......

Uitstekende samenvatting van wat er op dit forum allemaal te vinden is over de LiPo accu. :thumbsup:
We moeten deze draad onthouden zodat we daar meer mensen naar kunnen verwijzen als er vragen zijn.
Ik heb één wijzigingsvoorstel. De werking van de balancer is toch iets anders dan hier beschreven. In de modelbouw FAQ staat al een stukje over de LiPo waar ik hier even een klein stukje van aanhaal.
Tijdens het laden blijft de balancer de spanning in de gaten houden en als er één cel iets hoger wordt dan de anderen zal de balancer (een deel van) de laadstroom om die cel heen leiden. Zo wordt ervoor gezorgt dat die cel iets langzamer geladen wordt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle cellen tegelijk netjes vol raken.
Het is duidelijk dat dit type balancer grotere stromen moet kunnen verwerken. Ze moeten, een deel van, de laadstroom buiten de cel die iets voller raakt om leiden. Dat kan zijn bij een nog vrijwel lege accu dus een hoge laadstroom maar ook bij een vrijwel volle accu dus een geringe laadstroom. Het zijn dus meestal dit type balancers die 1A of meer balanceer stroom kunnen verwerken.
Toch is het natuurlijk niet de bedoeling om met een dergelijke balancer een enorme onbalans weg te werken. Als je dat tegen komt is het zaak uit te zoeken waar die onbalans door ontstaan is. Vaak is het een teken dat er met een cel iets mis is. Wanneer je merkt dat de onbalans de volgende keer dat je die accu wilt laden weer zo groot is kan je er vrij zeker van zijn dat je de accu moet gaan vervangen.

Het is dus niet zo dat de vollere cel ontladen wordt en dat die energie in de andere cellen wordt gestopt. De laadstroom, of een deel daarvan, wordt om de vollere cel heen geleid zodat die niet of langzamer geladen wordt dan de rest.

Als voorbeeld gebruik ik een 4S pakket. Die sluit je aan op de lader en op de balancer. De balancer kan in de lader ingebouwd zitten maar het kan ook een externe zijn, dat maakt niet uit.
Via de balans kabel worden er meet en vergelijkings schakelingen met elke cel verbonden. Zo kan de spanning van elke cel appart gemeten worden. Die meet en vergelijkings schakeling meet de spanning van de cel en wanneer die vol raakt en de spanning over de cel 4,2315V berijkt zal de schakeling een weerstand parallel aan de cel schakelen Omdat de cel al bijna vol is en dat, als het goed is, ook voor de andere cellen geldt is de laadstroom al laag geworden. De waarde van de weestand is zo gekozen dat dan alle laadstroom buiten de cel om wordt geleid. Het is niet onmogelijk dat de cel iets ontladen zal worden maar dat is niet de bedoeling omdat je dat er later weer in moet stoppen.
Maar de vergelijkers doen meer. Ze vergelijken de spanning van hun eigen cel ook met die van de anderen. Als hun cel hoger wordt dan de anderen wordt de weerstand ook ingeschakeld. Omdat de waarde van de weerstand niet laag genoeg is om alle laadstroom over te nemen zal slechts een deel van de laadstroom buiten de cel om geleid worden. Het gevolg is echter wel dat die ene cel langzamer geladen zal worden zodat de andere cellen hem kunnen inhalen.

Op deze manier worden de onderlinge verschillen zo klein mogelijk gehouden. De accu wordt sneller geladen en de cellen blijven het beste presteren.

Okan, prima dat je hier vragen stelt maar ga hier geen vragen stellen over smeerolie en dergelijke. In dit draadje gaat het over LiPo accu's, de laadstroom en hoe je ze kan opbergen.
Wil je meer over andere dingen meer weten, stel die vragen dan ik het daarvoor geschikte forum. ;);)

Nou, ik wilde eigenlijk 2 dingen weten;
  1. Hoe kun je het best de langste levensduur uit je batterijen halen qua laden en opbergen?
  2. Hoe zit het met LiFePO4-batterijen; kun je ze gebruiken met de vxl-3s en wat is hun voordeel en hun nadeel.
Op beide heb ik soort van antwoord gekregen, maar ben nog aan het zoeken over die LiFePO4's... Tot nu toe vermoed ik dat ze wel werken met de vxl-3s maar dat ik weet niet hoe de LVC (low voltage cut-off) hierop zal gaan reageren...Ook was ik aan het kijken voor LifePO4 batterijen voor zenders maar daar heb ik veel minder van kunnen vinden. Het lijkt me sterk dat een zender die gewoonlijks met 8 AA batterijen werkt ook kan werken met een LiFe (soweiso moet je dat nog eens gaan schakelen...). Weet iemand een goed alternatief voor die rottige AA-batterijen (ik gebruik nu 1,2v oplaadbare NiMh-batterijen maar dat is nog slechter dan 8xAA'tjes, maar dat kostte me teveel geld elke keer te kopen:p).

Laatst bewerkt:
Gebruik al jarenlang LiFePO4 cellen en ben hier heel tevreden over. Het zijn robuste cellen die mishandeling gemakkelijk verdragen. Echter, "zomaar" LiPo's vervangen voor LiFePO4 cellen, dat gaat niet.

De nominale spanning van deze cellen is lager als van Li-Po cellen. De kans dat een regelaar die niet speciaal gechikt is voor LiFePO4 cellen verkeerde cellenaantallen herkent en/of veel te vroeg afschakelt is heel groot. De afschakelspanning van een LiFePO4 cel is lager als van een Li-Po cel.

Door de verschillende nominale spanningen zou, om gelijkblijvende prestaties te houden, ook de motor aangepast moeten worden (Kv, windingenaantal).

Het te vroeg afschakelen is soms te voorkomen door de ESC in te stellen op Ni-** cellen of als dit bij de ESC mogelijk is een vaste afschakelspanning in te stellen.

Laatst bewerkt:
Back