Vraag mbt Speed controller's en BEC

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Ik ben gisteren even bezig geweest wat informatie te vinden over enkele goede speed controller's, en zodoende kwam ik op de air controller 840 van robbe uit en de Schulze slim-55.

Nu heb ik eigenlijk een vraag over BEC (Battery Eliminator Circuit). De werking ervan begrijp ik; het is een voltage regulator om een constante 5V output te leveren om zo servo's en ontvanger van stroom te voorzien en daardoor een ontvanger accu overbodig te maken. Klinkt goed, want dit scheelt weer gewicht ;)
Ik moet alleen zeggen dat ik het niet een geheel rustgevende gedachte vindt de besturing van het toestel te koppelen aan dezelfde accu waarmee de motor ook wordt aangedreven.
Mijn vraag is dan ook; in hoeverre is een dergelijk systeem veilig in een toestel (in dit geval de virage van protech) met 4 servo's? Heel simplistisch gedacht lijkt mij de situatie dat wanneer de accu leeg is de besturing ook niet meer mogelijk is! Nu is het wel zo dat de regelaar de motor op een bepaald punt uitzet en je dus nog wel de kans hebt een snelle landing te maken, maar wat als dit niet gebeurt? (oftewel een failure in het BEC-systeem)

Ik vindt het zoals eerder aangegeven geen geruststellende situatie en vraag me dus af of dit wel aan te raden is voor een kunstvluchtmodel waarin de servo's toch meer gebruikt zullen worden dan in een thermiek zwever.
Enige alternatief is een ontvanger-accu mee naar boven te nemen, maar dit brengt weer extra gewicht met zich mee, en daarnaast vraag ik me af of daar uberhaupt wel ruimte voor is in de romp :cry:

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

BEC's hebben hun practijk bewezen, mits je je aan de specificatie's van de fabrikant houdt.

Hoe meer cellen, des te minder mag je van je BEC verlangen (er zijn overigens speciale BEC's die buiten de regelaar om werken en vanuit héél véél cellen ook héél véél ampères leveren, de zgn "heli-BEC's")

Grootste probleem is eerder de "automatische-afslag", lijkt me niet echt lekker dat midden in een moeilijk airobaticsfiguur je regelaar je accu voor "leeg" verklaart en de stroomtoevoer abrupt afsluit ......

BEC's hebben hun practijk bewezen, mits je je aan de specificatie's van de fabrikant houdt
Dat is een beetje een probleem aangezien niet alle fabrikanten deze specificaties uitgebreid op de website vermelden.

De robbe 840 kan in ieder geval 1,5 A leveren voor de BEC, en zou genoeg moeten zijn voor 4 servo's (Hitec 422).
De schulze slim-55beq kan echter 3A aan en lijkt mij dus geschikter. (ook voor eventuele toekomstige modellen).

Als dat bij hetzelfde aantal cellen geldt zou ik voor de Schulze gaan...

Back