vraag met veel spoed

• Topicstarter Topicstarter master of disaster
  • Startdatum Startdatum
M

master of disaster

Guest
hoe krijg ik inbusjes die in mn xray zitten uit het chashie die dingen zaten namelijk zo moer vast dat die inbus over de kop is gedraaid

ik heb al grip van bison geprobeerd aleen haalt dat nix meer uit de schroefdraad is trouwens niet beschadigt maar het inbus gedeelte

ik vrees dat het opboren gaat worden aleen weet ik niet of dat echt een sucses word bij m3 schroefjes

ik weet niet of dr hier mensen ervaring hebben met hoe je zo iets het beste kan oplossen of eventueel mensen die mij er mee uit de brand kunnen helpen en mogelijk een keer bij de modelracebaan in ede mij dr mee kunnen helpen

Als er ruimte is om te werken, kun je met een Dremel een klein sleufje in het kopje maken en dan een schroevendraaier gebruiken om hem los te maken.

Vaak komt het door de slechte kwaliteit van de imbussleuteltjes, probeer maar eens wat andere sleuteltjes en je zult zien dat er verschil in dikte is.

mn inbus sleutels zijn gewoon heel en nog steeds goed de schroefjes zaten gewoon veel te vast

het idee met die soldeerbout lijkt me beetje zonde van t carbon shachie

het idee om dr een gleuf in te maken is nog niet zo verkeerd denk ik nog niet zo verkeerd aleen ik za zelf te denken aan iets als met super sterke lijm of vloeibaar metaal of zo de inbus muur vast in de schroef te zetten zodat hij daar door wel weer grip krijgt

Ik zou kiezen voor de dremel methode. En zeker niet gaan klooien met lijm e.d.
Dus eerst een sleufje maken, dan schroevendraaier er in zetten, klap op z'n kop met een kleinere hamer.
En dan proberen los te draaien.javascript:emoticon('8O')
Succes

linkse tap ! ! ! !
Ik weet eigenlijk niet waar je die zo kan krijgen want ik neem ze altijd mee van mijn werk.

(en met een klap op de kop laat je de schroef "schrikken", wil nog wel eens (in mijn vak zelfs vaak) werken)

ja maar vind maar eens ergens een m2 linkse tap
dat valt amper te tappen zeker aangezien het om m3x6 schroefjes gaat dus wel erg korte schroefjes

Jouw voordeel is dat je al een mooi gaatje hebt voor de tap ( het ex-imbus gaatje ;-) ).

En met de kleinste linkse tap die b.v. Stahlwille heeft moet het kunnen lukken.

(p.s. met linkse tap bedoel ik een tap die speciaal ontworpen is om schroeven uit te draaien, in het engels vaak "Easy Out" genoemd, deze tappen lopen taps toe en hebben niet echt draad maar meer een scherp soort "happend" draad. ( http://www.stahlwille-online.de/ind...61df49b18ed&lid=4&mid=2&scmd=pdetail&pid=6761 )

waar koop je zoiets een moet ik dat ex inbusgat nog verder uitboren of zou je zodra hij grip heeft gewoon dr uit kunen draaien

Ik ben er redelijk zeker van dat je ze Fabory wel kunt krijgen. www.fabory.com voor de lokaties in nederland (stuk of 20, dus ook wel ergens bij jou in de buurt).

De dieper het gat dat je maakt hoe groter de grip zal zijn die de tap kan maken vanwege het vergrote oppervlak maar in eerste instantie zou ik niet boren maar even de maat bepalen van je imbus gaatje en dan een tap kiezen die die maat heeft aan de punt.

Succes ! !

--- edit---
Met een huis tuin en keuken slijpsteen kan je de linkse tapjes inkorten om zo bij de juiste diameter te komen, werkt ook goed als de tap "bot" is geworden, gewoon inkorten om weer bij het scherpe stukkie te komen. Leer je in mijn vak allemaal vanzelf, totdat je de "perfecte techniek" onder de knie hebt om bijna elke schoef eruit te krijgen. Ronde imbusboutjes kwam ook vaak voor bij de F-16, en dan vooral het "LoX" luik, hier ging ook altijd meteen een goeie linkse tap in, en meteen een nieuw boutje.

(oud) torx bitje er vast inslaan en eruit draaien.
succes gegarandeerd.

erikkate zei:
(oud) torx bitje er vast inslaan en eruit draaien.
succes gegarandeerd.
Klinkt goed, ik weet alleen niet of in dit geval het lijdend onderwerp stevig genoeg is om de krachten van de Torx erin meppen te weerstaan,..... zoja?? zeker een poging waard ;-)

ik vrees dat ik dan nog beter een slijptol kan pakken is volgens mij beter voor mn xray dan dr op te gaan houwen om dat torx bitje dr in te krijgen

Bij dit soort werk moet je ook een kleine (100 gram) hamer gebruiken en hiermee een korte felle tik geven.
Dit gaat uitstekend :yes:

desnoods pers je je torx erin met een lijmtang ofzo.
Ik weet ook niet precies hoe je ding eruit ziet maar als je de klappen van de hamer op kan vangen, is dit verreweg de makkelijkste en succesgegarandeerste (scrabbel) manier.

Succes!

Back