Vraag mobiele stoommachines Wilesco

Ik ben druk bezig een model D415 in elkaar te zetten.
Dat is de stoom trekker

Ik heb de hele aandrijving gemonteerd,los vast.
Om te kijken of het allemaal lekker loopt.
Dat doet het niet,er moet hier en daar wat aangepast worden denk ik.

Maar nu de vraag:
De aandrijving werkt met een meenemer op 1 van de wielen.
Beide wielen draaien los om een as.
Er is dus mi 1 aangedreven wiel.
Gaat de trekker nu straks rondjes draaien of zie ik iets verkeerd?
 
Zo worden de echte trekkers volgens mij ook aangedreven.
Pas als ze slip hebben kunnen ze een pen in het andere wiel steken en zitten beide wielen star op de as en kan je alleen maar rechtuit.
 
D40

Vanmiddag mijn aangeschafte D40 laten draaien, tenminste dat was de bedoeling...
Bij een al zeer lage stoomdruk, plofte de gehele flens waar het pijlglas aan zit eraf...
In de ketel bleek vrij veel kalk te zitten, verder ziet de machine er echt nog goed uit, compleet met met doos gekocht.
Het verbaast mij dat dit gebeurde, en wat belangrijker is, hoe kan ik dit oplossen?

Is het de moeite waard om te (laten) repareren of misschien een nieuwe ketel monteren?
 
Kun je een foto plaatsen van de beschadigde ketel ?

Het lijkt me dat de hoeveelheid kalk als isolator heeft gewerkt waardoor de gehele ketel te heet is geworden.

Gebruik gedestilleerd water, of, en een stuk goedkoper, gefilterd regenwater.

De ketel is repareerbaar, maar deze zal zowiezo los moeten van de machine.
Je kunt de delen een nachtje in de azijn leggen om zo de aanwezige kalk op te lossen.
Daarna de te solderen delen goed schoonmaken en schuren en goed passend weer aan elkaar solderen met een kleine vlam.
Een nieuwe ketel kan natuurlijk ook, die moet te bestellen zijn.

Stook in ieder geval zo min mogelijk met leidingwater, dit bevat veel kalk en zal zich onherroepelijk vast zetten in de ketel.
Door af en toe een beetje azijn bij het water te doen kun je dit weer oplossen.
Helaas hebben de meeste wilesco`s geen afblaaskraan op de ketel, anders zou je daarmee de aanwezige opgeloste kalk kunnen spuien.
 
Wat is een zeer lage stoomdruk? (originele veiligheid?)
Wat voor brander zat er onder?
Kalk verwijderen kan met azijn.
Als de ketelplaat al slecht is heb je kans dat daar ook de gaten invallen, als de kalk weg is.
Als je goed en netjes kan solderen is alles te repareren.

Geen idee dus of het de moeite is.
 
Bedankt voor jullie reacties,

zeer lage stoomdruk, de machine draaide nog niet eens, veiligheid blies dus ook niet af, was wel los had ik nog getest.

ik ga de machine demonteren, zal ook wel niet meevallen.

zelf stook ik met onthard water, de vorige eigenaar heeft hem laten verkalken.
 
Is het de moeite waard om te (laten) repareren of misschien een nieuwe ketel monteren?
Importeur en altijd bereid tot hulp is:
Rolf Sweering







  • Bel: 036-5310051
  • De Steiger 212, 1351AW, Almere
Helaas geen website.
 
Foto van de ontplofte ketel.....
Het lijkt of de gehele tinverbinding is opgelost
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was er niet ooit eens een heel gekrakeel over metalen en legeringen waar bepaalde bestanddelen langzaam uit zouden verdwijnen?

Iets met koper, messing, tin, zink, loodvrije soldeer en nog wat van die onbelangrijke details....

Groet, Bert
 
Ook dat Bert.
Ik kan het niet lekker zien hoeveel kalk er nu echt in de ketel zit.
Maar het lijkt een echte steenfabriek.
Lijkt me dat de soldeernaad gewoon te warm is geweest, waarna de verbinding bezweken is.

Legering uiteenval geeft gaten ergens anders.
Tin is inderdaad bij dit soort gebruik (veel in combinatie met slecht ketelonderhoud (kalk)) ook niet geschikt voor stoomketels.

Ik denk dat ik niet zou repareren maar een andere ketel zou plaatsen.
Je weet nooit wat je verder tegenkomt als je gaat zuren.
Grote kans dat als de ketel eruit is dat je tinzakkers ziet bij de fronten.
 
Dit soort ketels met tin solderen doet men expres zodat bij (dreigende) droogkoken geen gevaarlijke situaties ontstaan (was bij discovery).
De ketel valt dan al voortijdig uit elkaar zonder dat de deze explodeert.
 
Klinkt logisch, en blijkbaar heeft dat in deze situatie gewerkt....

Groet, Bert
 
De ketel zat half vol water toen het gebeurde, vandaag alles uit elkaar gehaald en alle uitgangen waren open, stoomafvoerleiding, veiligheid.
Er is dus niet teveel druk opgebouwd.
Ketel was nauwelijks onder stoom toen het gebeurde.

Wel voor mijn idee heel veel kalk aangetroffen.
In het verleden misschien een keer drooggekookt?
Dat toen de naad al bezweken is?

Ik ga hem zuren en zie wel wat er van terecht komt.
Verder ziet hij er goed uit, niet erg zwart gestookt van onder, geen rare corrosieplekken enzo.
 
afsluiters D40

Het viel mij op dat de afsluiters van de D40 niet volgens de "regels" de open en dichtstand aangeven.
De stoomfluit bv staat in wat volgens de hendel "dicht" moet zijn open en andersom. Zie foto waar ik een schroevendraaier door de afsluiter heen steek.
Met de stoomregelklep is het ongeveer het zelfde, deze staat ergens met de hendel diagonaal dicht.

Is er iemand die dit herkent? Is nogal gevaarlijk als je uitgaat van de normale situatie van afsluiterhendels.
 
Kwestie van wennen.
Wat ik begrepen heb is dat 1 op 1 kraantjes ontworpen worden om geen gevaar op te leveren als het handeltje door zijn gewicht van hor. naar vert. zakt.

Het is wel vreselijk lastig als je slechts af en toe met zulke kraantjes te maken hebt.
 
Dat is in het echt wel zo ja, maar ik zie op youtube allemaal D40's rondrijden met de stoomfluit dicht en het handeltje in de dwarsstand.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met een D40 waarbij dit andersom is.
 
Back
Top