vraag omtrend bouwtekening Havilland D.H.80A Puss Moth

• Topicstarter Topicstarter BlackBird
  • Startdatum Startdatum
B

BlackBird

Guest
Hallo,

Ik heb een prachtige link via de site outerzone.co.uk gevonden van het vliechtuig "Havilland D.H.80A" alleen nu snap ik een bepaalde tekst in de tekening niet helemaal. Ik heb ook nog maar weinig ervaring met modelbouwtekeningen lezen. Maar nu snap ik de tekst
Al spars 3/32" x 1/16"

Die tekst gaat over de staart, waarvan de spanten niet in de tekening staan. moet ik dan zelf die staart iets rondmaken? of heeft die tekst een andere betekenis?

Bij voorbaat dank,

BlackBird

Link >> bouwtekening:
http://www.outerzone.co.uk/plan_files_05/5106/DeHavilland_80A_Puss_Moth_24in.pdf

Hoi,

De spanten zijn de spars.
In het staartvlak en stabilo zit geen rondhout, ik zie niet in waarom dat rond zou moeten zijn.
Voor de de maten; 3/32 x 1/16.
3/32"=2,4 mm, 1/16"=1,6 mm.
Gewoon donkere Balsa latjes nemen van 2,5 x 1,5 mm. Dus 1,5 mm is de dikte van het kielvlak en stabilo.
Donker Balsa is dichter van structuur en sterker.
Hooguit de voorkant van het kielvlak wat afronden.
Romp wordt in twee helften gebouwd.
Bespannen met Oracover of spanpapier?
Vrije vlucht of bestuurbaar?
Wordt wel een fragiel en superlicht toestelletje. Spanwijdte 24" = 60 cm.

Succ6

Allereerst bedankt voor je uitleg, en ik ga hem bespannen met spanpapier, en t' wordt een bestuurbare.

Ik moet je enthousiasme temperen, veel te veel hooi op je vork voor iemand zonder bouw- of vlieg-ervaring, je kunt beter wachten met een dergelijk project, zeker niet je eerste vliegtuig. Lees/blader alvast wat welk model om mee te beginnen discussies in het Beginners subforum, en lees de twee stickies/belangrijks/FAQs permanent vastgepind bovenaan in dat subforum. Gezien je belangstelling, zou ik voor een hout-bouwpakket gaan maar dan wel met een ervaren vlieger/club naast je.

• FAQ Beginners RC. (Lees dit eerst)
  • Welk vliegtuig om mee te beginnen?
  • Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Back