vraag over aansluiten van lader op voeding

Ik ga een nieuwe lader aanschaffen en die moet met plugs in een voeding.
Die voeding ga ik maken van een oude pc voeding.
Nu is het voor mij een beetje onduidelijk hoeveel millimeter die plugs zijn.
Het gaat dus om de plugs van de lader naar de voeding is dit een vaste maat (4mm) of zit er verschil tussen per merk lader?
De lader is een turnigy mega 400watt en er staat in de beschrijving niet hoe groot deze plugs zijn.
Dus weet ik niet wat voor jacks ik moet kopen.
Ook omdat ze bij hobbyking alleen maar 4mm jacks verkopen.
Is het save om die 4mm te kopen of moet ik nu 3.5mm aanschaffen.
Alvast bedankt voor het antwoorden

Groet
Michel

Michel,

Het gaat hier niet om welke je "moet " kopen. Welke je gaat gebruiken hang puur van jou af,
de pluggen van 4mm kunnen uiteraard meer stroom hebben maar of dat belangrijk is bij een voeding betwijfel ik. Persoonlijk ben ik gegaan voor de 4mm van HK en dat puur dat deze prijstechnisch zeer aantrekkelijk zijn.

Hans

Aan de lader zit een kabel of er is een losse kabel meegeleverd. In veruit de meeste gevallen zitten daar bananenstekkers aan. Als dat een beetje goede stekkers zijn kunnen die flinke stromen verwerken en zijn dus veelal prima bruikbaar. Voor de meeste goede types is 16A geen probleem. Maar er zijn ook types die wel 30A kunnen verwerken.
Als je met nog hogere stromen gaat werken moet je wel aan andere connectors gaan denken. Dat komt mede doordat de daarvoor benodigde dikke kabels niet in deze stekkers passen. Dan komt het dus helemaal aan op wat je wilt of denkt te gaan gebruiken.

bedankt voor de reacties.
het gaat er bij mij dus om of ik nu 3.5 of 4mm moet aanschaffen of evt 4mm bananaplugs moet bijbestellen.
het is mij dus onduidelijk welke er nu op die lader zitten.
maar voor de zekerheid bestel ik wel 4mm mee.

Aan de lader zelf zullen voor connectie met de voeding gewoon 4mm pluggen zitten.
Dat is een redelijk universeel gegeven bij laders.

De aansluitingen op de lader voor de accu's zijn tegenwoordig ook vrij standaard 4mm.

Als je een zakje 4mm stekkers meebesteld zit je dus sowieso goed ;)

Niet om verwarring te veroorzaken maar mijn lader (2x 100w Venom Medion) kent 5mm pluggen. Gelukkig zaten er ook verloopjes naar 4mm bij.

ik heb bij hobbyking al om opheldering gevraagd.
had al antwoord gekregen maar ze waren vergeten om de nummers erbij te zetten.. lol
maar ze zijn er mee bezig en hoop morgen te weten hoe en wat verder.

98% van de laders waar een plug aan zit hebben 4mm contacten. Op alle voedingen die ik bouw zitten dan ook 4mm pluggen, past voor iedereen :)

Groetjes,
Gerben

Hoeveel stroom kan die PC voeding eigenlijk leveren op de +12V aansluting?

Om een 400W lader op vol vermogen te kunnen gebruiken zal de voeding ongeveer 40A uitgangsstroom moeten kunnen leveren... Lukt dat met een PC voeding? Anders is een server-voeding waarschijnlijk een betere optie, die kunnen vaak wat hogere stromen leveren op de +12V uitgang (en duur zijn die niet).

Gerben

Hoeveel stroom kan die PC voeding eigenlijk leveren op de +12V aansluting?

Om een 400W lader op vol vermogen te kunnen gebruiken zal de voeding ongeveer 40A uitgangsstroom moeten kunnen leveren... Lukt dat met een PC voeding? Anders is een server-voeding waarschijnlijk een betere optie, die kunnen vaak wat hogere stromen leveren op de +12V uitgang (en duur zijn die niet).

Gerben

ik hoef hem niet op het volle vermogen nodig gelukkig.
maar de voeding kan 20A leveren.
en laad maximaal met 5A dus dat lijkt me eerst wel even genoeg.
maar bedankt voor de tip over de server voeding had al eens eerder over gehoord als ik een wat zwaardere voeding nodig heb zal ik er zeker eens naar kijken

Back