Hi,
Mijn ervaring is dat de ballasttank in principe drie standen heeft: leeg, vol en 'zweefstand' (de boot is dan net zo zwaar als het omringende water en 'zweeft'). De 'zweefstand' is meestal afgeregeld zo rond 85% vulling van de ballasttank. Deze stand is prettig, omdat je dan ook 15% extra ballast kunt innemen om echt als een blok te zinken of de boot op de bodem te leggen.
Nog idealer is om de zweefstand van de ballasttank proportioneel te regelen: afhankelijk van het soortelijk gewicht van je vaarwater kun je dan, terwijl de boot gewoon in het water ligt, een beetje ballast innemen of uitblazen. Je kunt je boot dan altijd in de ideale positie leggen.
In principe zou je dit proportioneel maken van de zweefstand van je ballasttank kunnen weglaten als je dit met je trimtanks kunt doen. Toeval wil dat Jan Huizenga en ondergetekende dit principe ook willen gaan toepassen op onze XXI's; dus 1 centrale hoofdballasttank en in zowel de boeg als de achtersteven een kleinere trimtank. De ballasttank krijgt gewoon de standen 'leeg, 85% en vol' en de trimtanks worden onafhankelijk en proportioneel regelbaar.
Om je trimtanks echter volledig aan te gaan sturen met een LR lijkt me niet zinvol. In tegenstelling tot de 'echte' boten zullen onze modellen nooit continue aan het trimmen zijn. Je zult de trimtanks hoogstens gebruiken om de boot 'lekker' in het water te leggen voordat je echt gaat varen en eventueel wat mixen met het kanaal naar de speedregelaar (om b.v. je schroef wat dieper te leggen bij hogere toerentallen om cavitatie tegen te gaan aan de oppervlakte).
Een trimtank (met pomp of zuiger) zal nooit supersnel reageren en een zichtbare reactie van de boot zal altijd even op zich laten wachten, dit volledig in tegenstelling tot de reactie van een boot op verandering van de stand van een duikroer. Daar komt nog bij dat een duikroer sowieso sneller reageert. Een duikroer dat staat aangesloten op een LR is tijdens het varen eigenlijk continue in beweging. Zodra je zelf vanaf je zender het roer aanstuurt zal dit meer of minder worden. Stuur je nu je trimtanks aan met een LR dan zullen de pompen/motortjes van deze tanks continue in werking zijn, maar er nauwelijks een zichtbaar effect op de ligging van de boot waarneembaar zijn. Met andere woorden: waarschijnlijk kost het je de aanschafprijs van een LR èn een heleboel stroom tijdens het varen voor weinig effect...
Daarnaast is het niet ondenkbaar dat je LR (als hij je trimtanks aanstuurt) je eigen stuursignalen gaat tegenwerken. Stel dat je wilt duiken. Je zal dan stuursignalen geven aan je duikroeren en de boot zal een bepaalde hoek t.o.v. de horizon gaan innemen. Je LR zal dan je trimtanks de opdracht geven om deze hoek weer ongedaan te maken!!! Je kunt natuurlijk mixen (zolang je de duikroeren aanstuurt mag de LR niet reageren), maar zodra je de duikroeren neutraal zet gaat de LR weer aan het werk. Ik probeer me zo voor te stellen hoe dit er uit gaat zien in het water.....
Mijn idee: niet doen. Zorg er voor dat je boot goed uitgetrimd is op een vooraf ingestelde 'zweefstand' waarbij je de ballasttank 85% vult (of helemaal) en de trimtanks ongeveer voor de helft. Het handigste (en minst gecompliceerde) is dan om de boot optisch m.b.v. je trimtanks af te trimmen. Nogmaals: uittrimmen op zweefstand met wat ballastwater in je trimtanks!!!! Dit voorkomt dat je bij 'zwaar water' een boot hebt die je niet diep genoeg kunt leggen!
Gebruik daarnaast je LR op je duikroeren (bij voorkeur de achterste - zit het verste van het centrale zwaartepunt -) om de boot tijdens het varen horizontaal te houden.
Zo maar...

im:
Jos