Vraag over de Happy Hunter

Zo heeft eenieder zijn voorkeur. Maar bij een schip is de belasting heel anders dan bij een auto. Schroeven en roeren bewegen in een meegevend medium, waardoor er veel minder piekbelasting is. Kogellagers in een motor draait lekker licht, maar bij de schroefas ben ik er geen voorstander van. Als de afdichting de geest geeft komt er water bij het lager en ontstaat er roest. Bij de Raboesch met kogellager aan de binnenkant zit een watergesmeerde rubber lipseal. Laat je die droog draaien dan verhardt de seal en gaat lekken. Glijlagers en de askoker(s) vullen met uierzalf is een goede combinatie en stukken goedkoper. En hoeveel draaiuren maakt zo'n as? Maar ieder moet doen waar hij of zij een goed gevoel bij heeft. Gr. Klaas.

Zo heeft eenieder zijn voorkeur. Maar bij een schip is de belasting heel anders dan bij een auto. Schroeven en roeren bewegen in een meegevend medium, waardoor er veel minder piekbelasting is. Kogellagers in een motor draait lekker licht, maar bij de schroefas ben ik er geen voorstander van. Als de afdichting de geest geeft komt er water bij het lager en ontstaat er roest. Bij de Raboesch met kogellager aan de binnenkant zit een watergesmeerde rubber lipseal. Laat je die droog draaien dan verhardt de seal en gaat lekken. Glijlagers en de askoker(s) vullen met uierzalf is een goede combinatie en stukken goedkoper. En hoeveel draaiuren maakt zo'n as? Maar ieder moet doen waar hij of zij een goed gevoel bij heeft. Gr. Klaas.

Bedankt voor de duidelijke uitleg ik zal hier rekening mee houden.

Ik kwam bij modelbouwshopnederland.nl deze Damen sleeper tegen, vind ik wel een geschikte boot om eens mee te beginnen.
2bbc67b3f4831615123d9112ae77cc26e9e1fd79 (1) == 229,-.jpg
46e2c03101f71f7f49b441f7335d7a66359e4db8.jpg
4eb7eb93612f9cb44ac27a739c07cfec5f84ab9f.jpg
279881f01700e42455b363b6a23e5eb792141de8.jpg
s-l1600 (1).jpg
1l-image-115.jpg

Welke van die twee ga je nu bouwen Marceline? Zie een 1606 en een 2810. Je zet ons wel op een dwaalspoor zo. Welke het ook is, succes met de bouw! En we zien je bouwverslag tegemoet. Gr. Klaas.

Maar bij een echte machinist kan dat zonder problemen. In mijn B3 zit nog steeds de originele Graupner askoker met glijlagers. Wel een jaar of twaalf geleden een RVS as gestoken en gaan smeren met uierzalf. Schat het aantal bedrijfsuren jaarlijks op ongeveer vijftien. Gr. Klaas.

Back