Vraag over de multifunctionsmodule

• Topicstarter Topicstarter Grobbe Racing
  • Startdatum Startdatum
G

Grobbe Racing

Guest
De multifunctionsmodule van Tamiya, is deze inclusief verlichting ???????
Zit hier ook gelijk een snelheidsregelaar ingebouwd???
En kan de normale verlichting voor de trailer hier ook op aangesloten worden, of is hier ook een nieuw systeem voor gemaakt??????
Hoe wordt het systeem bediend vanaf de zender???????

Hoop op wat reacties van mensen die bekend zijn met het systeem.

:arrow: Houdt dus het forum schoon van onzinnige opmerkingen e.d. 8)

Verlichting + trilling + geluid + snelheidsregelaar zit er allemaal in.

Gas / stuur, naja hoef ik neem ik aan niet uit te leggen :P

Verlichting aanzetten dan schuif je de rechter trim naar beneden dan met de rechter stik 1x naar benden is licht aan nog een 1x naar benden nog meer verlichting aan en dan nog 1x en al je verlichting staat aan.
Uit doen is weer ( nadat ze alle 3 aanstaan ) weer 1 x naar beneden en het gaat uit.

Knipperlichten gaan automatisch tijdens het sturen.
Trilfunctie gaat ook automatisch.
geluiden uiteraard automatische ( ook de trailer aan koppelen hoor je duidelijk ( mooi geluid ).

De motor aan / uit zetten ( moet je ook met de trims werken en de stiks dat zelfde geld voor de gevaren lichten aan zetten.

Maar hoe dat werkt... geen idee, kan ik wel in men boekje opzoeken als je het wilt.
maar in mijn zender zit iets niet helemaal goed.
Ik ga hiermee vandaag ook naar de modelbouwzaak.

Ik heb deze MFCU (Multi Function Control Unit) enkele maanden geleden ook ingebouwd. Werkelijk een prachtig stukje gerief!

Om te beginnen, er zit inderdaad een ESC mee ingebouwd.

Aansluiting gebeurd als volgt:

* De servo's worden op de MFCU aangesloten, vanaf de MFCU loopt een verbinding naar je eigen ontvanger voor elk kanaal
* De motor wordt op de MFCU aangesloten dankzij de ingebouwde ESC
* Het accupack wordt uiteraard ook op de MFCU aangesloten, en zorgt voor stroom van MFCU zelf, motor, ontvanger, geluid, verlichting.....

Wordt geleverd inclusief alle verlichting voor de truck (trailer = de optionele trailer light set), inclusief luidspreker voor de geluidseffecten, en motor met assymetrisch vliegwiel voor trillingseffect

Tevens is er de standaard connector voorzien die achterop je cabine moet om de trailer light set aan te sluiten, dit is de standaard light set zoals die al 10 jaar bestaat.

Voor de bediening is een standaard 4 kanaals zender nodig, een computerzender is niet nodig. Bediening gebeurd door combinatie van een handelbeweging samen met de trims langs de kant
Maw, als je trims in neutraal staan, functioneren de kanalen als gewone kanalen, links/recht/gas/schakelen....

Door een trim helemaal naar boven of onder te zetten, en de bijhorende knuppel kort in dezelfde richting te trekken, schakel je de functies.

Om bvb lichten aan/uit te doen, moet je de trim van de rechterknuppel naar onder zetten, en de knuppel kort naar onder trekken
Om de 4 pinkers tegelijk aan te zetten, moet die trim naar boven zetten, en de knuppel kort omhoog duwen.

Veel effecten gaan echter ook automatisch, zoals pinken in een scherpe bocht: stuurknuppel in uiterst linkse of rechte stand (wielen sturen mee) dan gaan ook de pinkers
Geluid van schakelen klinkt automatisch tijdens het schakelen
Bij het achteruit rijden, zal automatisch hte witte achteruitrij licht gaan branden, alsook het "piep-piep-piep" signaal klinken.

Als je eerst eens de volledige handleiding van deze MFCU wilt doornemen alsvorens deze aan te kopen, stuur me even een PM!

mijn vraag als ik de trim verzet, gaat de truck dan niet rijden??

Nee. Net zomin dat de stand van de sturing veranderd. De trims werken dus niet meer in de klassieke zin, de MFCU onderschept deze voor de bediening van al z'n functies.

Klinkt allemaal zeer goed, deze gaat zeker in mijn nieuwe scania komen zo gauw de truck leverbaar is natuurlijk.
Is er ook nog ruimte gehouden voor extra verlichting zoals de kenteken verlichting die nu ook leverbaar is, en voor andere extra verlichting, of moet je die gewoon afsplitsen op een manier van de accu.

Op mijn MFCU is inderdaad nog 1 connectie vrij, volgens de handleiding is dit Headlights2, headlights1 zit meegeleverd, maar den 2 dus niet. Eigenlijk heb ik dus enkel dimlichten, geen grootlichten. (moet ik eens proberen)

Met die nummerplaatverlichting ben ik niet vertrouwt, maar vermits nummerplaat verlichting meestal samen aan/uit gaat met dimlichten, zou je hierop kunnen aftakken lijkt mij.

Weet je ook wat de Headlights 2 kost los, en uit hoeveel lampjes bestaat een headlight set?

Tot nu toe ben ik zeer content met de antwoorden die ik zocht op al mijn vragen, op de tamiya site vindt ik dat het best wel dure systeem een beetje sumier staat beschreven en afgebeeld. :|

Duur ?
Niet als je het bij stellamodels.net koopt :wink:

Hier heb ik het ook vandaan en ben er zeker tevreden over.

Ik kwam net terug van de modelbouwzaak ( na 1 uur, als het niet langer was ) maar ook hij kwam e rniet uit die me geholpen heeft.
MFU is nieuw, en goed, ligt dus echt aan mijn zender ( FC-18 ) maar die is zover uitgbouwd ... :?

Hij zij dat ik een keertje naar de Pijnacker toe moest, die hebben meer met trucks.

wat is de kwaliteit van andere merken van soundmodules ,
kwa echtheid van het geluid enzovoort

heeft er iemand ervaring op dit gebied ? zelf kenik alleen de tamiya module vergelijken is er dan niet echt bij :)

De 1e van Tamiya vondt ik hol klinken en niet realistisch, maar de nieuwe Mf module klinkt erruuug goed, maar nog steeds vindt ik de Wedico het allerbeste klinken. (persoonlijk he) alleen in mijn nieuwe scania komt wel de Tamiya kit.

merci voor de info

op men lijstje bij stellamodels staat
1 scania
1 box trailer incl lichten en pootjes :p
1 MFC
kogellagers

waar kanik ergens online de futaba f14 kopen , en is die zo uit de doos geschikt voor de kit , of moeten er nog trimmers bij en dergelijke ?

Da's dezelfde zender dat ik gebruik voor mijn truck met MFCU. Eveneens bij Stella gekocht, tegelijk met de MFCU

Ik kreeg na bestelling van Stella zelfs een mooi mailtje waarin me duidelijk werd gemaakt dat de frequentie in de zenders aldaar niet toegestaan was hier in Belgie, en welke frequentie ik wel graag zou hebben

Ik heb dan gemailt welke frequentie ik wou, en ze hebben daar zonder meerkost de juiste kristallen gemonteerd!

Back