Vraag over Futaba 9C (FF9)

Vandaag m'n nieuwe zender uit de doos gehaald. (snelle en correcte service van rchelistore).

Ik vind het model een klein beetje goedkoop eruit zien, verchroomd plastic .. maar ja, het gaat natuurlijk om de functies, Ik hoop alleen dat ik de juiste keuze heb gemaakt (misschien had ik toch voor de 9Z moeten kiezen). Maar ach, dat zal de tijd leren ;-)

Wel twee vraagjes ( het kan zijn dat het in de handleiding staat, maar die ga ik pas lezen als ik de compu uitzet ;-)

Vraag 1: Ik vlieg met heli's mode 3 en met vliegtuigen mode 1. Op mijn vorige zender (FC-18) zat er aan de rechterzijde (gas) een grote knop voor het autorotatie gebeuren, de knop zit ook op deze FF9, maar alleen springt deze terug naar de "vorige" stand. Aan de linkerzijde zit wel een schakelaar die in die stand blijf staan. Moet ik de schakelaars (fysiek) omzetten?. Ik ga morgen naar de vliegclub om m'n zender te programeren voor m'n heli, maar als het beter is /moet doe ik dat het liefst nu thuis om morgen geen tijd te verliezen.

De andere vraag die ik heb is een algemene vraag: Op sommige van m'n vliegtuigen gebruik ik de expo functie, zodat ik weinig uitslag heb rond het middenpunt van de stick en meer servo-uitslag heb bij grotere stick-uitslagen.
Ik vraag me af wat dual-rate is. Dual-rate en expo-functie worden vaak in 1 zin gebruikt. De handleiding van de FC-18 was er niet echt duidelijk in, de handleiding van de FF9, ach ja, die ga ik zodirect maar eens doorlezen.

Bedankt,
Cor

Mbt vraag 1: als je het handiger vindt, dan kun je ze voorzichtig omzetten lijkt me, maar er is niets verplicht natuurlijk. Misschien zijn er ook redenen om het niet te doen (electronica in de zender).

Mbt vraag 2: dual rate(s) kun je gebruiken om dmv het omzetten van een switch bepaalde maximale waarden te verminderen. Zo kun je door de dual rates in te stellen op bv 75% (aeleron en elevator) wat rustige hooveren. Verschil met expo = dat dual rates geen verschil opleveren tussen maximale waarde en mid stick waarde (gevoeligheid rond mid stick). Op de 9chp kun je ook grafisch zien wat expo en wat dual rates doen.

Waarschijnlijk kunnen anderen mijn vage antwoord wel verduidelijken..

Groeten Fabian

@ fabian: dus als ik het goed begrijp is dual rate " de uitslag verminderen", als ik 75 % heb ik maar 75 % uitslag terwijl ik de volle uitlsag op de sticks geef. Maar ik dacht dat dit juist te doen was met ATV ofzo...

Vraag 1: Ik vlieg met heli's mode 3 en met vliegtuigen mode 1. Op mijn vorige zender (FC-18) zat er aan de rechterzijde (gas) een grote knop voor het autorotatie gebeuren, de knop zit ook op deze FF9, maar alleen springt deze terug naar de "vorige" stand. Aan de linkerzijde zit wel een schakelaar die in die stand blijf staan. Moet ik de schakelaars (fysiek) omzetten?. Ik ga morgen naar de vliegclub om m'n zender te programeren voor m'n heli, maar als het beter is /moet doe ik dat het liefst nu thuis om morgen geen tijd te verliezen.
Cor[/quote]

het omprogrammeren van je outorotatie schakelaar ken in het menu aux-ch daarbij ken je iedere schakelaar toewijzen voor wat voor een functie je hem wilt gebruiken dus je hoeft de schakelaar niet fysiek om te zetten

@ Jetpower: Bedankt.

Ben nog een probleem tegengekomen.
Ik heb flaperons geprogrameerd op een van m'n vliegtuigen. Deze laat ik aansturen van schuifknop "VAR E" , Ik zou graag willen dat de flaperons (als flaps) niet omhoog kunnen, maar wel als ailerons natuurlijk. Ik had gehoop dat ik de up en down-travel apart kon regelen. Ik kan alleen in het "flaperons" menu de "rate" aanpassen, maar dat geld voor zowel de up als down kant, niet apart.

Heb ik iets over het hoofd gelezen, of is dit niet mogelijk met deze zender ?

Ben verder goed tevreden met deze FF9, heel gemakkelijk te programeren.

Bedankt,
Cor

je kan bij de ff9 helaas niet zomaar elke schakelaar vrij toewijzen, dat vind ik een van de meest jammere punten van het ding, voor de rest, topzender.

capriolo zei:
@ Jetpower: Bedankt.

Ben nog een probleem tegengekomen.
Ik heb flaperons geprogrameerd op een van m'n vliegtuigen. Deze laat ik aansturen van schuifknop "VAR E" , Ik zou graag willen dat de flaperons (als flaps) niet omhoog kunnen, maar wel als ailerons natuurlijk. Ik had gehoop dat ik de up en down-travel apart kon regelen. Ik kan alleen in het "flaperons" menu de "rate" aanpassen, maar dat geld voor zowel de up als down kant, niet apart.

Heb ik iets over het hoofd gelezen, of is dit niet mogelijk met deze zender ?

volgens mij moet het kunnen je moet denk ik even klooien in het flapperon menu of in het endpoint menu in het endpoint menu ken je de uitslag van de flaps naar iedere kant apart instellen (weet het niet zeker maar probeer maar)

@ Jetpower: In het flaperons menu kan ik alleen "rate" instellen, wat geld voor de UP en Down travel tesamen. Met end point adjustment kan ik de servo travel instellen, wat dan natuurlijk ook invloed heeft op de ailerons, en dat wil ik juist niet.

Bij m'n voorgaande FC-18 kan ik de up-en down travel wel apart instellen, helaas was dit maar van 30 to 100% beide richtingen.

Iemand het verlossend antwoord ?? ;-(

Iemand al nagedacht ?? :roll: :idea:

Nog iets wat ik niet echt tof vind aan deze zender: (maar misschien is er een oplossing voor)

Zoals ik eerder al zei, vlieg ik met heli's een andere mode als met vliegtuigen. Op mijn (vorige/verkochte) FC-18 werd de mode mee opgenomen per model-geheugen. De FF9 Neemt dit niet mee. Om van mode te veranderen moet ik voor het aanzetten twee knopjes indrukken en dan de zender weer uit en aan zetten.

Ik (denk) dat ik met de FF9 de sticks aan een ander kanaal kan toewijzen zodat ik niet elke keer van mode hoeft te veranderen, maar kom ik dan in de problemen met het programma wat ik voor de heli moet gebruiken ? ( Heli is nog niet geprogrameerd op de zender omdat het weer eens geweldig weer was dit weekend :( ).

Bedankt,

Cor

maar kom ik dan in de problemen met het programma wat ik voor de heli moet gebruiken ? ( Heli is nog niet geprogrameerd op de zender omdat het weer eens geweldig weer was dit weekend ).

ja dan kom je in de problemen, maar sowiso gaat dit niet, je kan niet zomaar kanalen toewijzen, de layout voor de kanalen staat vast.

enigste manier om daar iets in te doen is inderdaad de mode veranderen door op te starten met de 2 buttons ingeduwd.

cor ik heb zelf nog geen ff9 maar met mijn fx-18 het veel kleinere broertje van de ff9 neem ik de modus wel per model mee dus als model 1 op modus 2 vliegt dan kan ik gerust naar model 3 gaan die mischien op modus 1 vlieg ik zou dan aleen in de zender zelf het rateltje moeten verplaatsen
dus lijkt het mij raar dat de ff-9c dat niet zou kunnen want dat is tenslote de groote broer van de fx-18

dat kan ook wel zoals je hebt kunnen lezen ALLEEN moet je met het aanzetten van de zender 2 knopjes vasthouden om de mode switch in te geven.
automatisch wissellen met model mee, doet ie dus NIET.

@ gerard_nl : Bedankt voor het meedenken.
Begreep ik goed dat jij een 9Z heb?? , hoe zit het met die zender, kan die dat allemaal wel ?

Cor

ja daar kan alles mee, hangt ook een ander prijskaartje aan.
kan je wel ieder knopje aan iedere zender toewijzen, sturen met trim buttons, gas op een schakelaar ? net wat je wilt, maar de 9z kan weer niet zo in mode omschakelen, maar als je alles vrij toe kan wijzen is dat ook geen probleem, alleen moet je wel van te voren beslissen of je gas rechts of links wilt.

Cor,

Ik snap de gevolgen van het niet om kunnen schakelen van de stuurknuppel modus niet goed. Dat speelt toch alleen als je de gas stick van rechts naar links wil brengen en dan moet je toch de neutraal-stellings-veer mee verhuizen naar de nadere kant? Anders sluit je de servos toch gewoon in een andere volgorde aan aan de ontvanger? Of werk je met voorgeprogrammeerde mixers waardoor dit toch een niet herstelbare fout oplevert (als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik begrijp wel dat Futaba een vaste volgorde heeft in de toewijzing van functies aan de ontvanger uitgangen maar dat heeft te maken met de techniek van datacompressie bij PCM codering en daardoor ook weer met PPM codering. M.a.w. je bent niet vrij om een willekeurige servo toe te wijzen aan een willekeurige ontvanger uitgang, maar wat als je aileron nu gewoon richting noemt en als zodanig gebruikt? dan is er toch niets aan de hand? (tenzij je voor geprogde mixers gebruikt....of zie ik dat verkeerd? Corrien een idee??)

Hans Delemarre

Ik zit met hetzelfde probleem met de flaps, ik wil de flaps op het ratel schuifje aan de rechtse kant zetten, maar dan gaan de rolroeren omhoog of omlaag en het midden is dan neutraal, maar ik wil het schuifje een uiterste stand helemaal naar voren of helemaal naar achter en dan in die stand de roeren neutraal maar dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik hoop dat er nog iemand met de oplossing komt.

Back