Vraag over futaba 9CP/ contra Evo 9

Ik lees verschillende voors en tegens van zowel de FF9 (futaba 9CP) als de Evo 9.

Is er iemand die mij nu echt kan vertellen wat nou een specifiek voor of nadeel van beide zenders is/zijn?

Zelf heb ik er inmiddels 1 uitgevonden.
Ik heb altijd met mpx gevlogen, maar werd min of meer "omgepraat"om voor heli vliegen vooral over te stappen op robbe (Futaba).
een van de belangrijkste redenen was de gebruiksvriendelijkheid van de FF9.
Nou, daar plaats ik dan toch een kanttekening bij.
Voor heli: wellicht ja goed, maar voor gebruik ook in een vliegtuig..........

Als ik bij de FF9 in een klein model (shock met 4 servo's bijvoorbeeld) een micro ontvanger wil gebruiken, dan kom ik verkeerd uit.
neem bijvoorbeeld een rex 5.
Voor aansturing van 2 aileron servo's zegt het grote handleiding boek dat ik kanaal 1 en 6 ter beschikking heb.

Nu pak ik een mpx evo 9. Dan kan ik met enkele toets drukken bepalen welk ontvanger kanaal welke aansturing heeft. GEWELDIG!!!!!

Vraag: Is er nog voordeel in gebruikersgemak die de Evo 9 niet heeft?
Ik zou me iets voor kunnen stellen bij besturing van een heli, maar volgens mij kan ik met de Evo 9 ook gewoon ccpm(90/120) aansturen.
Dan is de Evo toch in het voordeel of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd.

Is er een Robbe/futaba zender die wel die toewijzing kent?

Vragen, vragen.....ik weet het, maar ik wil geen overhaaste beslissing maken, maar wel een zender die ik overal voor gebruiken kan, dus ook voor hele kleine .....tuigen

Zie ook de opmerking van Gerard
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=21376

Wat is er dan "verkeerd"aan MPX??????
Of is dat iets van/voor heli piloten??

alvast bedankt voor de reactie.

Martin

Er is helemaal niets mis aan MPX. Het is een soort hippe mode om iedereen die geen Futaba heeft af te zeiken. Heeft waarschijnlijk iets met een diepgeworteld minderwaardigheidscomplex te maken. :lol:

Een aantal observaties:

De Evo 9 kan op sommige vlakken meer als de FF9 en heeft over het algemeen wat meer mogelijkheden met het vrij toewijzen van kanalen en schakelaars e.d.
De Evo 9 is eenvoudiger te bedienen als je MPX gewend bent, als je Futaba gewend bent is dat natuurlijk even wennen.
De FF9 heeft PCM en PPM, de Evo 9 kan alleen PPM .
De FF9 heeft een wat robustere behuizing maar heeft veel randjes en ribbels en dat maakt hem moeilijker schoon te houden (sommige mensen maken hun zender nooit schoon en dat is dan dus geen probleem).
Ik gebruik tot volle tevredenheid een Evo 9 met synthesizer. Ik zie in de praktijk geen verschil tussen de FF9 en de Evo 9 voor het dagelijkse gebruik. Er wordt wel hard geroepen over de voor en nadelen maar het is vooral een woordenstrijd zonder veel praktische waarde.
De keuze voor de een of de ander is een persoonlijke zaak. Laat je niet overbluffen en kies wat je zelf het beste vindt.
Als je een beginner bent is het wel handig dat je instructeurs de zender kennen. Dan kunnen ze je wat makkelijker helpen of met een leraar-leerling verbinding koppelen.

Succes met de keuze!

AvdS heeft het bij het rechte eind met zijn obeservaties! HET grote verschil zit in de mogelijkheid om PCM modulatie te gebruiken bij de FF9 en de "open architecture" van de EVO (wel veel minder open dan op de mc4000) Bij de EVO laat alles zich toewijzen terwijl bij de FF9 ook schhakelaars al niet veranderbaar voorgeprogrammeerd zijn! Dit laatste vind ik heel hinderlijk. Verder vind ik de FF9 heel plezierig in gebruik ALS je hem tenminste geprogrammeerd krijgt zoals je wenst! Ik had al een FC-28 met 5 PCM ontvangers en dat was de enige reden om een FF9 te kopen toen ik voor het electrozweven een handzender wilde hebben. Ook de Fc-28 V3.2 kan niet alles wat de MC4000 van MPX kan (zelfs Futaba's nieuwe vlaggeschip kan dat niet!!)
Mijn advies: kijk goed rond, vraag om uitleg door gebruikers van beide zenders en kijk eens goed in de instructieboekjes, maak dan een keus en kijk nooit meer achterom maar leer de gekochte zender goed kennen. Je doet er dan alles mee wat je wil. Ik zal mijn MPX zender nooit wegdoen zolang deze functioneert!

Hans Delemarre

@ AvdS en Hans,

Hartelijk dank voor jullie reactie.
Ik heb nu door omstandigheden het "luxe"probleem dat ik beide zenders even in huis heb.
Het vast voorgeprogrammeerde van de FF( was ik al tegengekomen. vindt ik als mpx gebruiker (ben begonnen met 3010 toen 3030 en nu Evo9) erg hinderlijk.
Reden tot deze vraag was, dat ik een definitieve keuze wil maken welke zender te gaan gebruiken.
Ik heb de FF9 zolang in gebruik, daar ik heli wilde leren vliegen. Ik moet zeggen, dat het een genot was om er mee te sturen, zolang je niets meer hoeft te veranderen in de setup.
Van mijn vorige mpx (3030) wist ik dat het nogal problematisch was om 120 gr ccpm aan te sturen.
Ik heb nog niet gekeken naar de mogelijkheden van de Evo 9, maar als deze nu ook probleemloos een heli aansturing kan doen, dan ga ik denk ik toch weer voor Multiplex!
BTW, in de handleiding van Futaba vond ik dat je de 2e aileron functie kon activeren op ontv. kanaal 5 in de optie parameters.
Ik heb dat verschillende keren geprobeerd, maarelke keer als ik de verandering wilde bevestigen (execute) dan springt ie terug in de oude stand...............
Ik ga ze vanavond nog eens naast elkaar zetten, met de boeken, en zal dan een keuze maken.
Nogmaals hartelijk dank voor e input zover.
Groetjes
Martin

Ik heb een Royal Evo 9 Synth en ben daar heel tevreden over, de enige beperking in het 'vrij' kiezen is dat de vleugelservos afwisselend links-rechts op de ontvanger moeten zitten, maar dat lijkt me geen bezwaar.
Ik ben geen helivlieger maar ik denk wel dat het met de EVO mogelijk is om heli te vliegen (een clublid vliegt toch volop 3D met z'n Raptor en stuurt met een EVO9). De FF9 ken ik ook niet, maar is die niet duurder dan de EVO9 ? (ik betaalde voor de mijne 380€ incl. 9kanaals Synth ontvanger in Dortmund...

zoek ook eens de tutorial van de EVO, die is niet van MPX maar wel op de amerikaanse site te vinden, daar staan heel wat programmeervoorbeelden in, want als er een algemeen nadeel is aan MPX is het wel zijn handleiding :-(

MAAR, ik heb alvorens over te gaan tot aankoop de hele thread op RCGroups doorgenomen en de meeste opmerkingen die daar komen zijn of van mensen die geen EVO hebben of van mensen die 'm pas hebben en 'm nog niet helemaal goed geprogrammeerd hebben, maar eens je die MPx logica onder de knie hebt is het een fluitje van een cent.

Kris

kris_geusens zei:
De FF9 ken ik ook niet, maar is die niet duurder dan de EVO9 ? (ik betaalde voor de mijne 380€ incl. 9kanaals Synth ontvanger in Dortmund...
Ik betaalde 360€ voor mijn FF9 Super, inclusief 7 kanaals PPM ontvanger.
De reden dat ik een FF9 heb genomen is omdat ik op PCM wou gaan vliegen. Weet je zeker dat je niet hiervoor zou kiezen? Misschien dat je met de tijd een heel duur toestel gaat vliegen. Dan zou ik er wel het beste ontvangertje in zetten...

@ Satoer: ik denk niet dat de toestellen veel duurder worden dan ze nu zijn (en ik vlieg alleen doordeweekse toestellen :-) )
Niet dat ik er iets van ken maar is er niet zoiets als IPD-ontvangers ? ze moeten zich misschien nog bewijzen maar ze hebben wel ongeveer dezelfde goede eigenschappen als PCM, heb ik me laten wijsmaken

Kris

Hans,

Sommige schakelaars, ben ik achter gekomen, zijn wel vrij toe te wijzen (onder Aux...)
Ik heb besloten om de Evo9 eens in de kast te leggen, en me helemaal te concentreren op de FF9.
Als ik mijn vliegende modellen allemaal eens geprobeerd heb, weet ik of ik een beperking tov de Evo 9 heb ondervonden.
Ik had de Evo 9 trouwens binnen een half uur voor een heli ingesteld. Dat was met de 3030 wel anders :?
Allen bedankt voor de reacties, ik ga eens rustig leren programmeren op de FF9 en ga kijken wat er gebeurt en bevalt :)

Chris,

Ik vindt juist de handleiding van de FF9 niet in duidelijkheid uitmonden.
Uiteindelijk zullen ze elkaar niet zo heel veel ontlopen.
De Evo ken ik al, nu de FF9 nog.

Michel, het voordeel van de PCM, maakt deze zender zeker aantrekkelijker ze zouden die ontvangers alleen wat goedkoper moeten maken.

Martin

de ff9 kan je binnen 10 minuten geprogrammeerd hebben.
als je er even voor gaat zitten en weet hoe het werkt,
dan kan kind de was doen.
ik ben heel attend met de ff9
goede en gebruiks vriendelijke zender.

Ik had de ff9 in een half uurtje door, maar ben ook vrij technisch. Heerlijke manier van programeren. Groot display, vooral het servoscherm waar je al de uitslagen van de kanalen in 1 oogopslag kan zien vind ik zeer nuttig. En die draai-programmeer toets is echt top. Ook ben ik erg blij met die 2 draaischuiven op de zijkant die ik aan willekeurig kanaal of mixer kan koppelen. waar ik ook dankbaar gebruik van gemaakt heb zijn de vertragingen die ik in kan stellen op de kanalen bij het omschakelen van vlieg-mode. Heeft mijn heli al 2 keer gered (per ongeluk throttle hold er af gehaald terwijl die nog in idle-up 1 stond :oops: )

Ik heb alleen kanaal 9 nog niet gevonden 8O ???

Ik heb een uitdaging voor alle mensen die een "mijn FF9 is heel erg goed en ik kan er goed mee overweg" reactie hebben geplaatst.

Ik ben erg benieuwd hoe snel zij een willekeurig model (vleugel of heli) kunnen programmeren op hun FF9 indien de kanaalbezetting niet volgens de standaard Futaba conventie is. M.a.w. Kun je met de FF9 alle kanalen vrij gebruiken voor iedere functie?

Ik heb wel eens op het veld met mijn Evo in 5 minuten een toestel dat op futaba wijze was gestekkerd geprogrammeerd omdat de eigenaar vergeten was zijn zender te laden. (Evo+synth is super flexibel)

Ik geef toe dat dit soort zaken niet vaak voorkomen maar het zegt wel iets over de flexibiliteit van de Evo.

(Moest even tegengas geven op alle FF9 propaganda) :wink:

Michel,

Ik kon in eerste instantie het kanaal voor een 2e rolroer ook niet veranderen totdat ik een specifiek programma koos. flaperon in dit geval.
Toen veranderde hij wel!
Misschien moet je een programma kiezen waarbij kanaal 9 ook benut gaat worden????
Ik zal binnenkort ook proberen, en als ik hier niets lees, dan post ik het wel!

Martin

Die mensen die denken dat de FF-9 de beste zender is gaan alleen maar te werk op de sponsoring van Futaba. Als alle toppers nu eens ineens overschakelen naar multiplex of welk ander merk dan ook, dan keldert gegarandeert de verkoop van de FF-9 binnen een maand. Dus met andere woorden de kudde wil alleen maar hebben wat de toppers hebben en als perfect presenteren.

Ik ben het niet helemaal met je eens Theo, maar au fond heb je wel gelijk "wat de grote jongens vliegen wil ik ook" speelt een grote rol. Ik heb echter zeer bewust gekozen voor Futaba na alle andere opties de revu te hebben laten passeren. De snelste PCM codering gaf uiteindelijk voor mij de doorslag maar dat is echt persoonlijke voorkeur en zegt helemaal, maar dan ook helemaal, niets over de kwaliteit van de andere merken!
De specifieke volgorde waarin Futaba zijn stuurkanalen toedeelt aan de uitgang van de ontvanger heeft alles te maken met de compressietechniek die gebruikt wordt bij het PCM-1024 codeer systeem en niets anders. Dat je bij een FC-28 3.2 wel de volgorde kan veranderen is maar schijn want daar wordt alleen de stick aan een andere functie gehangen terwijl er electronisch niets verandert. (Het effect is wel hetzelfde natuurlijk)
Als je bij de optie "2de aileron aan kanaal 5" kiest moet je niet op "execute" drukken want dat reset alleen maar. simpel zo instellen en het menu verlaten en het signaal komt, parallel aan kanaal 7, uit de ontvanger. Kies je voor "aerobatic" als grondmodel (?) om vanuit te programmeren dan is het mij nooit gelukt om de tweede servo op een andere uitgang te krijgen terwijl kanaal 7 vrijkwam voor bv een extra functie. Altijd liep hierop ook het aileron kanaal.
Mijn FF9 kent overigens geen flightmodes, Satoer kan je mij uitleggen waar je die gevonden hebt want ik vind dat wel heel handig, mn bij electrozweefvliegen met vier servo's in de vleugels.

Hans Delemarre

Ik zeg helemaal niet dat de ff9 de beste zender is. Heb de multiplex variant nog nooit in mijn handen gehad. Ik zeg alleen wat ik erg fijn vind aan mijn FF9.

Hiervoor (heb ze nog steeds) vloog ik met een Hitec Eclipse 7 zender. Wat ik nog steeds een hele goede zender vind. Heel veel zender voor weinig geld. En ik heb er altijd alles mee kunnen vliegen.

Delcam zei:
Mijn FF9 kent overigens geen flightmodes, Satoer kan je mij uitleggen waar je die gevonden hebt want ik vind dat wel heel handig, mn bij electrozweefvliegen met vier servo's in de vleugels.

Hans Delemarre
Tja, ik ben geen zwever, vlieg uitsluitend helicopters.
Ik kan 4 verschillende vlieg mode settings programeren met de ff9 (super) in het helicopter menu: Normal, Idle up1, Idle up2, Idle up3 en throttle hold. In elke setting kan ik een apparte Gyro gain, pitch curve, throttle curve, revo mix of wat voor mixer dan ook programeren. Of bijvoorbeeld verschillende govenor instellingen door simpelweg de govenor schakelaar toe te wijzen aan de zelfde schakelaar. Daarnaast kan ik ook een instelbare vertraging zetten op de nick / roll / heck / throttle / pitch bij het omschakelen tussen de vliegmode. Dan loopt bijvoorbeeld de Throttle rustig op naar de nieuwe waarde die op dat moment is toegewezen op dat kanaal.

Van een (zeer) tevreden EVO gebruiker:

De flight phases van de EVO zijn behoorlijk flexibel te gebruiken, met vrij toe te wijzen schakelaars te bedienen en worden in het display prettig duidelijk aangeduid. Dat laatste is bij de FF 9 volgens mij niet het geval.

Voor zwevers is de EVO een mooie open pragrammeerbare zender, die je in het begin tot een milde wanhoop zal brengen, maar naarmate je em langer gebruikt, steeds weer prettige foefjes laat inprogrammeren.

De EVO is zo gemaakt dat ie door de gebruiker te programmeren is zoals de gebriuker dat wil. De FF9 is zo te gebruiken als de programmeur eens bedacht heeft. Het is wat overdreven gesteld, maar geeft een beeld van de filosofie van MPX, die afwijkt van de mainstream. Alleen de Profi (stoeptegel) van MPX is wat dit betreft nog een stuk beter. De grote jongens van Futuaba en GRaupner zitten op dezelfde lijn, maar zijn nog altijd duurder dan de EVO.

Tot slot de ergonomie. Ik vind de MPX een veel prettiger ding in de omgang, ook wat betreft de antenneplaatsing. (Standaard schuin links omhoog) Een 2 meter E kistje gaat gemakkelijk uit de hand, zonder de antenne aan te tikken. De antenne is ook vrij kort.

Als zwevert en verder niks wil ik geen ratchet op mijn rechterknuppel hebben voor het gas van mijn e-zwevers/ slowflyers. Op de MPX zet je de throttle heel eenvoudig op een schuif en kun je gezellig de (standaard) elevator mixer gebruiken om de boel niet in een loopje te vliegen. In een handomdraai kwak je de uitgangen van de ontvanger om, zodat 3 en 4 kanaals micro ontvangers te gebruiken zijn voor aileronkistjes en dergelijke. Met flaperon en al.

Een negatief geluid wordt vaak gehoord omtrent de global mixers die de EVO heeft. Er wordt geroepen dat alle modellen beinvloed worden wanneer je aan een van de global mixers knutselt. Dat klopt ook wel, maar het is niet nodig. Alle mixverhoudingen enz worden per model bewaard en kunnen dus per model worden aangepast. Aan de mixer zelf hoef je niet te prutsen. Elke mixer (ook de user defined mixers) zijn zo beschikbaar voor alle modellen.

PPM of PCM......ik zie geen voordeel in PCM. Het is niet sneller, de resolutie is niet beter en (volgens mij) is het niet betrouwbaarder.

De battery manager is een dingetje dat ik nooit, maar dan ook nooit meer zou willen missen. Na 1 1/2 jaar is dat een volledig betrouwbare optie gebleken, die je erg veel onzekerheid bespaart. Je moet em gebruikt hebben om em te waarderen.

Je kunt eenvoudig een back up van je modellen in de PC zetten met de software die MPX gratis levert.

Er zitten hele leuke knuppels met pulsschakelaartjes als optie (naast de standaard knuppels) in de doos. Die kunnen weer naar hartelust worden toegewezen om dingskes te schakelen. Wel even opletten, ik heb gehoord dat er bundels worden verkocht zonder deze knuppeltjes.

In RC groups werd een discussie gevoerd waarbij de MZ14 clan de Profi aanhangers voor MPX mob (Multiplex bende) werden uitgemaakt en iets dergelijks v.v.. Wat betreft MPX mob: :D Count me in!

peytr zei:
PPM of PCM......ik zie geen voordeel in PCM. Het is niet sneller, de resolutie is niet beter en (volgens mij) is het niet betrouwbaarder.
Tja, totdat je voor de grap eens een reikwijdte test gaat doen, en na ruim 200 meter met ingeschoven antenne gelopen te hebben nog je model kon besturen zonder enige jitter. Ik was meteen om ;)

Maar goed ppm vs pcm discussies zijn er al genoeg op het forum.

Peytr

Wat betreft je lofzang over de MPX ben ik het helemaal met je eens! (had je vast niet gedacht) Iedereen op ons veld was dan ook zeer verbaasd toen ik, fanatieke MPX MC4000 gebruiker op het veld verscheen met een FC28-V3.2...en dat alleen maar vanwege de PCM codering (want werkelijk er bestaat geen beter te programmeren zender dan de MPX 4000, OOK DE 14MZ NIET). De hele rest van de programmering is tov de MPX filosofie maar met een woord te omschrijven: armoedig.
Alleen die Futaba PCM codering. Onovertroffen goed en beduidend sneller dan de concurentie. Sneller zelfs dan de response tijd van PPM en uitermate veel betrouwbaarder en stabieler als je werkelijk eens meet wat de servo-uitgangen van de ontvanger aan de servo's aanbieden als stuurpulsen. Doe eens de test die Satoer beschrijft en zie wat er gebeurt. Ook ik hoefde geen seconde na te denken toen ik mij dat realiseerde en ging meteen over op PCM ook bij de MPX zender. Ik gebruik nu nog maar twee PPM ontvangers simpel omdat ik ze heb. De rest en dat zijn er meer dan 10 zijn PCM ontvangers van zowel MPX als van Fut. Nu komt het: MPX maakt geen PCM ontvangers meer en wil de logica niet vrijgeven voor second source productie (zou ook niets meer worden want het systeem heeft maar 256 stappen bij MPX) Dit was voor mij de enige reden om over te stappen naar een ander merk. ...en nu ze komen met een ultra snel 2048 stappen, 12 servo systeem met een programmering die in de verte een beetje lijkt op die van MPX en een van buitenaf programmeerbare synth ontvanger...ja nu ben ik echt om.

Over de MPX mob: daar wordt over gepraat omdat de gemiddelde amerikaanse model vlieger niet in staat is deze zender aan of uit te zetten laat staan te programmeren. Je moet namelijk iets door hebben van een filosofie die achter de programmatuur zit. Je schrijft dat zelf ook al "milde wanhoop" totdat je het systeem door hebt en alle opties duidelijk worden. je kan dan alles aan alles koppelen....en dat zal nooit met de gesloten "idiot proof" programmatuur van de futaba reeks kunnen. Kijk maar eens naar het commentaar op de 14MZ op de verschillende fora. Deze zender wordt als "crap" beschreven door mensen die de manual nog niet eens gelezen hebben en niet weten dat het ding een opstart en afsluit fase kent. (zoals ook de MPX zenders) Dan verbazen ze zich dat het niet meteen werkt zoals ze dachten, en kennelijk zijn ze te suf om het uit te zoeken. Dat is ook de nekslag geweest toen MPX probeerde vaste voet in de USA aan de grond te krijgen. Dat duurde te lang en toen werd het een prooi voor Hitec.

Hans Delemarre

Back