Peytr,
Je hebt wat veel MPX fans hebben: je merkt dat het kwaliteits spul is waar is over nagedacht. Neem nu bijvoorbeeld die oude MPX stekkertjes. Levenszonde dat ze van dat systeem zijn afgestapt! Betrouwbaar als geen ander! Dat bultje op de rug van de stekker en het hulpstukje dat daar op paste: zo makkelijk maakt geen ander het om stekkertjes in de ontvanger te plaatsen of te verwijderen zonder aan de snoertjes te trekken. Hetzelfde heb je als je een MPX zender eens open maakt. Ziet er keurig uit en alles is bereikbaar en netjes verzorgd. Deutsch grundlich. Alle ontvangers van MPX die ik heb zijn ouder dan 10 tot 15 jaar en werken nog steeds zonder enig probleem, ik ben er nog nooit mee gecrashed. Ik heb wel meerdere keren een stuurfout gemaakt die betaald werd met een "gecontroleerde harde landing buiten de baan" en ik heb eens zwevend een accu helemaal leeg gevlogen, maar dat kan je MPX niet toerekenen.
Over de reikwijdte van MPX spullen: Niet zo lang geleden vloog een mede clublid van ons vrolijk rond gedurende tien minuten zonder ook maar enig probleem. Toen merkte iemand op dat de zender antenne nog volledig was ingeschoven!! Dat gaf de verkeerde reactie. Nog al ruim een circuit makend ging hij echt laag vliegen en toen pas kreeg hij een storing tgv een reikwijdte tekort!!
Het enige duidelijk gebruiksverschil met mijn FC 28 is dat, op PCM, de servo's "strakker aan de stick zitten" je merkt na het gebruik van de ene zender dat de andere trager is. Ben je niet anders gewend dan ga je kennelijk daarop anticiperend vliegen want ik had/heb er verder geen last van. Het enige is dat voor mij de techniek van de besturing het belangrijkste deel van de hobby is, vliegtuigjes heb je alleen nodig om het te laten vliegen.....altijd al zo geweest!
Ik gebruik nu meestal de FC-28 omdat ik daar een synthesizer module in heb zitten en dus zeer makkelijk van frequentie kan wisselen evenals de ontvanger (DP309). Dat vind ik erg handig!
Hans Delemarre