vraag over imax B6 en nimh accu's laden.

Hallo

ik heb een mooie imax B6 lader, deze bevalt goed om lipo's te laden

maar ik zie nu dat hij ook nimh kan laden. ik ga binnenkort mijn eerste big scale auto kopen, en daar komt een 5000mah ontvanger accu in (6v)

maar ik zag dat de imax B6 ook "discharge -> charge" kan doen, dus eerst ontladen en dan opladen.

welk voltage en welke stroomsterkte moet ik dan opgeven bij "discharge" :confused:
(charge is 0.1c)

als iemand mij kan helpen in de nimh wereld ben ik erg blij

Laatst bewerkt:
Bij "discharge" mag je gerust de de hoogste stroom opgeven, je lader zal namelijk nooit zoveel stroom opnemen als de auto.

de "auto" is een ontvanger en gas/rem servo plus stuur servo ;)

geen electro auto (die vreet rustig 30 ampere ofzo)

Correct :)

Geen enkele accu (lood/Pb, NiMH/NiCd, LiPo) hoeft ontladen te worden alvorens weer te laden. Bij laden met 0,1C (500mA) mag je gerust overladen (geen dagen achtereen), bij grotere laadstromen laad je met automatische afslag wanneer accu vol is. Delta-piek detectie bij NiMH/Nicd of spannings-meting bij LiPo.
Lees even de accuFAQs, leerzaam, bespaart je minstens een kapot accupakket en/of lader:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken

Nederlandse handleiding van de Imax/Voltcraft B6 en B6AC
http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

Laatst bewerkt:
Als je wat wil weten over het opladen van NiMH-accu's met een snellader: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je alles wil weten over NiMH accu's: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

[edit]Ron was me voor, maar dat is niet erg. Zo hoor je het ook eens van een ander..:wink:[/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor alle duidelijkheid/zekerheid Aad: laden met, zoals jij in dit geval doet, 500mA (0,1C) is langzaamladen, niet snel-laden, dus ook geen delta-peak. Zeer verstandig om het zo te doen met zender- en ontvanger-accu's.

ja, ik leg hem dan gewoon savonds voor het slapen aan me imax B6 (in de lipo zak)

en dan gwn sochtends als ik wakker word, in de auto, benzine erin, ontbijten EN RIJDEN :D

had de faq's al gelezen, maar vroeg het me af over ontladen, kwam ik niet echt tegen :)

maar bedankt voor alle hulp :D

(ben er denk achter van dat "ontladen" is schijnbaar om oude accu's weer tot leven te wekken, kan je hem ook 5x achter elkaar ontladen-> laden laten doen)

Back