Vraag over Kapotte zender.

Pasqual

Forum veteraan
Ik had/heb een Graupner XR-3 AM zender maar nu is daar rook uit gekomen en de draden naar de accu waren helemaal gesmolten. De rook is gekomen uit een Diode die gesprongen is op 1 of andere manier (diode van de oplaadaansluiting volgens mij en daar zat niks in op dat moment).

Nu heb ik er een nieuwe diode in gezet en de draden vervangen maar als ik nu me zender aan zet blijft ie alleen maar piepen en geeft het display geen leven meer, weet iemand of dit te verhelpen is? Of is het gewoon een nieuwe zender kopen of op internet kijken of iemand nog een XR-3 zender te koop heeft staan?

Vlak bij de laadplug zit inderdaad een diode. Deze zit echter alleen in het laadcircuit en heeft met de zender verder niets te maken. Deze diode gaat alleen stuk als er met meer dan 1 Ampere wordt geladen.

Geeft de accu nog wel meer dan 8,6 Volt? Bij deze spanning gaat het accu-alarm af. Als de spanning bij het inschakelen al lager is, wil de zender vaak niet meer inschakelen.

Is mogelijk de polariteit verkeerdom geweest? Dit is eigenlijk de enige reden, waarom XR3 en XR6 zenders naar de reparatiedienst worden gestuurd. Als de accu-plus en -min verkeerdom aangesloten zijn geweest, zijn er flink wat componenten stuk. Soms raakt daarbij ook het lithium-batterijtje leeg. De reparatiekosten zijn dan fors. Je moet dan rekenen op zo'n 35 euro (incl. BTW) en als het lithium-batterijtje leeg is, wordt dit wel 40 euro.

Hmmm dat is minder.

Ik was zoizo al van plan om een FM zender aanteschaffen dus denk dat het wel een nieuwe zender wordt. Op internet heb ik een 2de Hands XR-3 gevonden die iets mechanisch meewas denk dat ik die erbij koop en van de 2 zenders 1 maak. Maar daar moet ik nog ff overna denken.

In iedergeval bedankt voor de uitleg.

FF een rare vraag maar hoe kan die diode kapot gaan terwijl er niks in de laadplug zat? Dat vind ik dus het meeste rare van dit verhaal.

Waarschijnlijk zal die diode al eerder stuk zijn gegaan. In de meeste gevallen gaat deze dan geleiden, zodat je nog normaal kunt laden.
In ieder geval is het zo, dat eventuele mankementen aan de zender geen direkt verband houden met een defekte beveiligingsdiode in het laadcircuit: de diode kan alleen stuk gaan als de zender uit staat (tijdens het laden) en de zender kan alleen stuk gaan als deze aan staat.

Back