Vraag over laadproces met GTA-6 lipo lader

Vandaag heb ik mijn GTA-6 lipo lader binnengekregen. De instellingen zijn zeer makkelijk, maar ik heb een vraag over het laadproces:

De instellingen betreffen Lipo laden met balancer. De balancer stekker en de laadstekker zijn beiden aangesloten (lipo 2s 7,4v 0,8A).

In de lader de 2s ingesteld met 1,5A laadvermogen (accu mag met 2c geladen worden, dus ik zit hier net onder).

De lader detecteerd netjes dat het een 2s 7,4v lipo betreft. Vervolgens gestart.

Na ongeveer 15 minuten laden, zie ik dat het voltage van de accu volgens display op 7,8v komt te staan. De beide cellen geven een voltage van 3,91v. Dit lijkt nog steeds langzaam te stijgen. De lipo is overigens gewoon geheel koel.

Klopt dit gegeven? De lipo heeft toch een voltage van 7,4V? Of klopt mijn redenatie niet? Graag een reactie.

Druk maar tijdens het laden op het Rechter pijltje, dan zie je eindspanning...
Tijdens het laden op de linker pijltje dan zie je de huidige status van de balancer. Dus de spanning van de afzonderlijke cellen.

Aha, dit klopt inderdaad. De accu is nu geladen en netjes 4,20 V per cel. De lader loopt langzaam terug van 1,5 naar ik denk 0A.

Nu even een vraag (Psycho, jij hebt deze lader toch ook?). Ik heb de accu ontkoppeld bij 0,1A, dus voordat de lader zelf een biepje of melding gaf dat deze vol is. Ik weet niet of deze lader dat doet, maar het duurde nogal lang voordat de laadstroom helemaal is teruggelopen. Wellicht dom. :rolleyes:

Vervolgens heb ik namelijk mijn tweede 2s 0,8A lipo aangesloten. Nu komt de lader met de melding 'Connectionbreak'. De handleiding zegt hierover het volgende:

'This will be displayed in case of detecting an interruption of the connection between battery and output or voluntarily disconnecting the charge lead during the operation of charge or discharde on output'.

Zou dit nu te maken hebben met mijn ongeduldige en domme handeling van het voortijdig ontkoppelen van de lipo tijdens het vorige laadproces? Wellicht dat de lader nu nog de oude laadsessie in zijn geheugen heeft zitten en hierdoor niet meer opnieuw wil starten!? Of is de desbetreffende lipo defect?

Laatst bewerkt:
jep dat heeft te maken met het gebrek aan geduld.

Even opnieuw opstarten lost dit normaal gesproken op.

Idd gewoon de lader stoppen, en dna pas losnemen...
Zo heb ik de interne spannings verhoger, gesloopt van me ultramat14, dor hem los te trekken...

Deze lader kan er wel tegen, maar leer je gewoon aan, eerst op stop drukken, dan pas losnemen!

Je hebt niets stuk gemaakt hoor... maar de lader dacht idd dat hij nog een accu had, en dat was niet zo, veiligheid he ??

Heren, ik had na het opnieuw aansluiten in eerste instantie dezelfde melding. Vervolgens heb ik de eerste accu even opnieuw aangesloten en gestart. De lader zag direct dat hij op 4.20 V zat en de amperage liep direct terug. Bij 0,2 A bleef hij even hangen en daarna zakte hij tot 0 waarna de lader aangaf dat deze klaar was.

Daarna dus opnieuw de nieuwe accu aangesloten en nu verliep alles normaal! :) De lader werkt echt perfect!

Ik zal alleen nog even een multimeter moeten aanschaffen om de voltages te controleren. Heb begrepen dat je eventuele afwijkingen bij kunt stellen in de lader om het voltage te perfectioneren.

Ik kan dus alleen maar zeggen dat deze lader echt een aanrader is (ondanks dat ik uiteindelijjk €90,- heb betaald door inklaringskosten).

Laatst bewerkt:
Nu even een vraag (Psycho, jij hebt deze lader toch ook?). Ik heb de accu ontkoppeld bij 0,1A, dus voordat de lader zelf een biepje of melding gaf dat deze vol is. Ik weet niet of deze lader dat doet, maar het duurde nogal lang voordat de laadstroom helemaal is teruggelopen. Wellicht dom. :rolleyes:
Echt verstandig is het niet. In het laatste stukje van het laadproces worden elle cellen "tot de rand toe gevuld" door het balanceerproces. Alle cellen worden dus echt tot 4,2V geladen. Er zou dus een heel klein onbalans in celspanning kunnen ontstaan. Maar noemenswaardig is het niet, verstandig om tot de laatste druppel te laden is het wel. ;)

Ik zal alleen nog even een multimeter moeten aanschaffen om de voltages te controleren. Heb begrepen dat je eventuele afwijkingen bij kunt stellen in de lader om het voltage te perfectioneren.

Multimeter wat onhandig vind ik persoonlijk.
wat ik wel gekocht heb is deze: Fast Lad Performance
gewoon aansluiten en je ziet: A de spanning per cel B verschil tussen hoogste en laagst geladen cel C hoe goed de cel gevuld is
Vooral C is handig. Dan kan je dus perfect zien als je teveel uit je lipo getrokken hebt of niet. (persoonlijk vlieg ik tot er nog 28% inzit) Dit via de Timer op de TX.

Super mega handig!
echt e aanrader!

Back