Vraag over lipo's

• Topicstarter Topicstarter soul
  • Startdatum Startdatum
S

soul

Guest
Ik heb 7,4 volt 2 cels lipos.
Als ik die doormeet na opladen geeft de multimeter, 8,4 volt aan.
Las ergens dat lipo's altijd 4,2 volt per cel bevatten ? Dus moet kloppen maar waarom laadt mijn lader de lipo tot 8,4 volt ?

Mijn 11,2 volt lipo geeft na laden op de multimeter: 12,2 volt aan.
Zelfde vraag waarom meet ik niet 11,2 volt ?

Tot hoever kan ikde 7,4 volt en de 11,2 volt lipo laten ontladen.
Naar 3 volt per cel of nog minder ?

Ik kan geen faq over lipos vinden, wel een verwijzing ernaar.

mvgr,
Bart

Na lezen van het draadje blijft mijn vraag overeind, waarom meet ik iets anders dan er op de lipo staat dus ik met 8,4 ipv 7,4 volt zoals op de lipos staat.Dus al ik een lipo saver tussen mijn 2 cels lipos hang en ik stel die af op 3 volt dan zit ik goed ?Heeft nog iemand een link naar een schema voor een lipo saver ?

Het staat daar toch echt.
Een lipo pack wordt aangeduidt door het aantal serieel en/of parallel geschakelde cellen te vermelden. Zo is de benaming voor een pack wat bestaat uit 3 serieel geschakelde, en 2 parallel geschakelde cellen een 3s2p-pack. Ervanuitgaande dat dit cellen betreft met een capaciteit van 2200mAh betekent het dat we hier een pack van 11.1V (3 x 3.7) hebben, met een capaciteit van 4400mAh (2 x 2200mAh). (Let op dat het aantal cellen dat nodig is om een 3s2p accu te maken (3x2)= 6 is!)
laadspanning. Een lipo-cel heeft, wanneer deze helemaal vol is, een spanning van 4.2 Volt en het is belangrijk ervoor te zorgen dat de spanning nooit hoger wordt dan deze 4.2 V.
Aan de andere kant is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat de spanning van een cel onbelast nooit lager wordt dan 3.0V. Belast moet je ervoor zorgen dat de spanning van een enkele cel nooit onder de 2.5V komt.

even voor 2s nog dan.

lipo nominaal = 3,7 volt per cel.
volledig geladen lipo is 4,2 volt per cel.

2x 4,2 = 8,4volt. Dus je multimeter doet het uitstekend.
3x 4,2 = 12,6volt voor een 3s lipo volledig geladen.

Lipo laders slaan af op het moment dat de 4,2volt bereikt is.

Minimum is zoals vorige post vermeld.

liposavers zijn gewoon te koop. even googlen.
Recente motor regelaars hebben deze functie meestal al ingebouwd zitten.

Laatst bewerkt:
Na lezen van het draadje blijft mijn vraag overeind, waarom meet ik iets anders dan er op de lipo staat dus ik met 8,4 ipv 7,4 volt zoals op de lipos staat.Dus al ik een lipo saver tussen mijn 2 cels lipos hang en ik stel die af op 3 volt dan zit ik goed ?Heeft nog iemand een link naar een schema voor een lipo saver ?

omdat je een bereik hebt op je lipo van 3.0 t/m 4.2 volt heeft men de 3.7 volt als nominale waarde aangeduid. Dat is dus de spanning die men ook vermeld op de lipo zelf.
Ik weet niet hoe ze precies bij die 3.7V zijn gekomen om die als nominale waarden te gebruiken.
Wellicht dat iemand anders dat weet.

Een lipo kun je laden tot 4.2 volt per cel. Dan is hij vol.

Zodra je gaat ontladen, zul je zien dat hij in het begin vrij snel van de 4.2 naar een voltage rond de 3.7 gaat. Daar blijft hij vervolgens een hele tijd in de buurt om dan tegen het eind van de lading snel in te zakken naar 3.0 of lager.

Als je nu tijdens een ontlaadcyclus kijkt welke spanning de lipo het langst heeft, is dat grofweg 3.7 volt. Dus noemt men dat de nominale spanning.

Hier als voorbeeld de ontlaadcurve van een 3s pakket

2200gr.jpg

Oke nu snap ik wat de nominale spanning is die op de lipo staat.
Ik kan nu rustig gaan slapen zonder er wakker van te liggen.:D

Back