vraag over pinion

zijn de tandwielen van Align en TT uitwisselbaar en wat betekent modulus ?

ben een E620 aan het bouwen en ga voor de OBL49 en Kontronik Jive 80HV op 10S 3700 mAh
iemand enig idee welke pion ik best gebruik voor licht 3D vliegen

btw motor&regelaar&lipo moet ik nog aankopen dus suggesties zijn ook welkom

De (motor)pinions van Align en TT zijn niet uitwisselbaar.
TT gebruikt zg. Module 1.0 tandwielen. Dit is een algemene aanduiding voor de "grofheid" van de tanden (de grootte).
Een andere leverancier van Module 1.0 is RevCo (RevCo Pinions). Deze tandwielen schijnen van hoge kwaliteit te zijn.

Voor licht 3D: Probeer eerst gewoon de 9-tands of 10-tands pinion van TT. Als alternatief kun je de tandwielen van RevCo gebruiken, meer tanden voor hogere headspeed, minder voor lagere headspeed.
Ook TT levert andere maten maar niet kleiner dan 9-tands.

Jan

bedankt jongens voor het snelle antwoord

ga met een 10 tands proberen, vlieg nu op max. 2150 toeren met de nitro versie
dus dit zal ongeveer overeenkomen wanneer de Trottle op 90% staat

heeft Mikado ook module 1.0 ?

Sigurd

... en wat betekent modulus ? ...

Wanneer twee tandwielen elkaar ingrijpen dan is de circel waarover dit gebeurt de steekcircel (de diameter ervan wordt aangeduid met Dstc). Wanneer je langs deze circel de afstand meet tussen twee tandflanken dan krijg je de steek (p). Dit is dus makkelijk gezegd de tandafstand.
Het aantal tanden wordt aangeduid met z.

De omtrek van de steekcircel is pi*Dstc.
Dit is dan weer gelijk aan het aantal tanden * steek => p*z

Gecombineerd kan je dus zeggen: pi*Dstc = p*z
Anders geschreven: Dstc=(p/pi)*z

De steek gedeeld door pi (p/pi) noem je de modulus.

Dit bepaald dus feitelijk of tandwielen te combineren zijn.
Deze waarden worden afgerond en zijn genormeerd.

Gr, Roy

Wanneer twee tandwielen elkaar ingrijpen dan is de circel waarover dit gebeurt de steekcircel (de diameter ervan wordt aangeduid met Dstc). Wanneer je langs deze circel de afstand meet tussen twee tandflanken dan krijg je de steek (p). Dit is dus makkelijk gezegd de tandafstand.
Het aantal tanden wordt aangeduid met z.

De omtrek van de steekcircel is pi*Dstc.
Dit is dan weer gelijk aan het aantal tanden * steek => p*z

Gecombineerd kan je dus zeggen: pi*Dstc = p*z
Anders geschreven: Dstc=(p/pi)*z

De steek gedeeld door pi (p/pi) noem je de modulus.

Dit bepaald dus feitelijk of tandwielen te combineren zijn.
Deze waarden worden afgerond en zijn genormeerd.

Gr, Roy

Mooi uitleg, ..............
Wat is de correlatie met "module 1" ?

Module 1 is dus feitelijk de afgeronde uitkomst van p/pi.
Wanneer een tandwiel met een ander module wordt gekozen grijpt die niet goed in op het andere wiel.
Door het moduul gelijk te kiezen voorkom je dat probleem.

Gr, Roy

Module 1 is dus feitelijk de afgeronde uitkomst van p/pi.
Wanneer een tandwiel met een ander module wordt gekozen grijpt die niet goed in op het andere wiel.
Door het moduul gelijk te kiezen voorkom je dat probleem.

Gr, Roy

Dus, bij module 1, de "p"="pi"= 3.14
de pi is een dimensieloos getal. Wat is de dimensie van "p" in dit geval ? "mm" of toch ook dimensieloos?

Bij module 1 zou in theorie de steek gelijk zijn aan pi, dat klopt, maar zoals gezegd zijn het afgeronde waarden dus helemaal exact gelijk zullen ze niet zijn.
De eenheid van p is mm, het is een gemeten steek. pi is dimensiloos, het is namelijk een verhoudingsgetal.
Dus mm gedeeld door dimensieloos blijft mm, maar dat wordt bij het moduul niet genoemd.

Gr, Roy

Bij module 1 zou in theorie de steek gelijk zijn aan pi, dat klopt, maar zoals gezegd zijn het afgeronde waarden dus helemaal exact gelijk zullen ze niet zijn.
De eenheid van p is mm, het is een gemeten steek. pi is dimensiloos, het is namelijk een verhoudingsgetal.
Dus mm gedeeld door dimensieloos blijft mm, maar dat wordt bij het moduul niet genoemd.

Gr, Roy

Okay, ik begrijp het, maar, hoe kan ik nu zien of een motortandwiel (pinion) bij de bijbehorende rotortandwiel bijelkaar past?
Ik ervaar wel dat als ik een bepaalde pinion gebruikt, of de pinion of de main gear significant sneller slijt.

Of ze bij elkaar passen heeft naast het moduul ook te maken met de tandvorm.
Die laatste staat niet vermeld als je bijvoorbeeld een pinion koopt, maar normaal gesproken is dat een evolvente vorm (de tandflanken zijn licht gekromd waardoor ze netjes afwikkelen).

Wat slijtage betreft, dat kan natuurlijk te maken hebben met afstelling. Is de ingrijping te ruim dan wil het tandwiel nog wel eens gestript worden omdat hij aangedreven wordt op de tip van de tand.
Is de afstelling te strak dan kan de tip van het ene wiel bij de voet van de tand bij het andere wiel gaan raken en extra slijtage veroorzaken.
In dat geval zal het goed merkbaar moeten zijn vanwege het zware lopen dat er iets verkeerd staat afgesteld.

Bij het wisselen van een pinion veranderd dus uiteraard ook de motor oplijning.

Gr, Roy

Roy dit noem ik pas een schitterende uitleg op een simpele vraag.
Hieruit kan ik echter besluiten dat je beter tandwielen van het zelfde merk koopt,
gezien er ook verschillende tandvormen zijn.
Is Dstc niet gelijk aan de diameter van het grootste tandwiel - halve tand ?

Wanneer ik tandwielen afstel, steek ik daar een blad papier van 80gr./m² tussen,
is dit de goede manier ook?

Sigurd

Dag Sigurd,

De steekcircel zit ongeveer op het midden van de tand. Niet helemaal namelijk, wanneer tandwielen elkaar ingrijpen dan liggen de steekcircels van beide wielen op elkaar. Op dat moment mag de tip niet onderaan de tand bij het andere wiel raken omdat hij dan daar gaat slijten. Vandaar dat de steekcircel net iets voorbij het midden ligt.

Wat het zelfde merk betreft, dit is niet noodzakelijk hoor, alleen mag je dan wel aannemen dat ze volgens dezelfde specificaties zijn gemaakt (toleranties bijv).
Bij deze toepassingen zullen de tanden van gelijke vorm (evolvente) zijn.

Je afstelmethode lijkt me prima, is eentje die ook op het forum dacht ik wel meer gebruikt wordt.

Gr, Roy

Back