vraag over staart servo per voormaar heli

mijn vraag is hoe zit het met de kracht die een sevo nodig heeft per voor maat van een heli voor de staart.
gaat het om het vermogen cq de druk die op de heck staat.
of zit ik er naast kwa id.
graag wil ik hier meer van weten.
dat een servo snel moet zijn begrijp ik maar hoeveel kilo er daar werkelijk voor nodig zijn om dit soepel telaten verlopen is mij een raatsul.

Hoi,

Een staart servo hoefd niet extreem sterk te zijn. Een voorbeeld:
op mijn Three Dee NT zat jaren lang een 401 met een s9253. Dit hekrotorservo heeft "maar 3,5kg" Terwijk mijn Tuimelschijf 3x 6 Kg zijn. En de NT is een 15cc heli.

Ga er vanuit dat het meer belangrijker is dat het servo een goede combi is met de gyro.

groeten
Roel

michel pet zei:
mijn vraag is hoe zit het met de kracht die een sevo nodig heeft per voor maat van een heli voor de staart.
gaat het om het vermogen cq de druk die op de heck staat.
of zit ik er naast kwa id.
graag wil ik hier meer van weten.
dat een servo snel moet zijn begrijp ik maar hoeveel kilo er daar werkelijk voor nodig zijn om dit soepel telaten verlopen is mij een raatsul.
Als je er meer van wil weten ontkom je niet aan wat theorie :lol: :

De krachten op de (heck)rotorbladen zijn:

-de "lift" die zorgt dat de heli niet rond gaat “tollen”
-centrifugaal kracht (veroorzaakt door het ronddraaien van de bladen)
-wrijving veroorzaakt op de bladen botsende luchtdeeltjes (luchtweerstand).

De centrifugaal kracht wordt in zijn geheel opgenomen door de bladhouder lager(s)

Opmerking:
Als je de wrijving veroorzaakt door de riem/tandwiel overbrenging e.d. buiten beschouwing laat is alle (heckrotor)vermogen nodig om alleen de luchtweerstand van de heckrotorbladen te overwinnen.

servo%20krachten.jpg

dwarsdoorsnede van rotorblad en daarop aangrijpende krachten

De kracht op de servo wordt bepaald door het draaimoment van: lift*afstand S1 + luchtweerstand*afstand S2

Conclusies:
Hoe meer er pitch wordt gegeven hoe groter de kracht op de servo.
Bij pitch 0 graden is de kracht op de servo ook nihil.
De krachten op de servo worden veroorzaakt door de lift en de luchtweerstand.

Daarnaast moet de servo ook nog de wrijvingsweerstand overwinnen van alle kogel-linkjes sliderplate e.d. Op de lift en de luchtweerstand heb je geen invloed. Op de wrijving veroorzaakt door de linkjes e.d. wel dus die moeten lekker soepel gaan.

....ik hoop dat je er wat aan hebt

Back