Vraag over stroom uit ontvanger

Heren,

Ik heb een mini servo van robbe zojuist uitgelegd dat hij nu radar is.
Het is nu een heel klein motortje met lekker veel vertraging in een servohuisje.
Tot zover dat.

Maar nu loop ik tegen een tweetal probleempjes op, en ik weet zeker dat hier de kennis is om dat op te lossen.
Ik heb een zes kanaals ontvager van Jamara, en een vierkanaals zender.
Dit houdt in dat ik op de ontvanger de gaten voor kanalen 5 en 6 en het voedingsgat niet gebruik.
Nu heb ik eens even gekeken of daar toch heel misschien stiekem spanning op staat.
Ik heb alles aan boord aangezet en vervolgens mijn radar er gewoon zonder puls er in gestopt
Op alle niet gebruikte gaten staat spanning. (jullie verwachtten spanning, voor mij was dit een fijne verrassing)

Maar nu de problemen:
Het stoort een beetje, mijn stuur servo achterop wordt er nerveus van en gaat trillen.
Dit doet ie overigens wel heel constant, hij schiet niet uit, hij trilt gewoon een beetje.
Maar dat zou iik er dus uit willen hebben.

Verder draait mijn radar motortje iets te vlot, dit wil ik dus knijpen (weerstandje of iets dergelijks?)
Hoe pak ik dat aan en hoe stop ik die storing, ik weet niet of het kwaad kan,
maar het lijkt mij nogal slijtage geven als een servo de hele tijd staat te bibberen.

Ik weet niet of het komt door het draaien van de radarmotor of door het contact dat er is,
dat zou ik moeten testen met een lampje of zo iets, maar dat heb ik dan weer net effe niet liggen hier.
Alvast bedankt.

Groet, Klaas

Laatst bewerkt:
Sorry, ik heb de complete vraag veranderd, ik ontdenkte net stroom aanboord, dat leek op 2 volt...
Uit mijn ontvanger toverde ik dat...

anders neem je een 7805 (ik meen dat die 1 ampere kan geven) dan zet je op die 5 Volt 4 diodes in serie dan heb je 2,2 V

Uit je ontvanger is enkel de 4,7 of 6 volt zomaar te gebruiken en niet die halve spanning.
Dat is een blokspanning die gebruikt wordt om de servo de juiste positie te laten benaderen.

Is het wel mogelijk om die stroom te pakken en er iets aan te hangen met een weerstand er tussen?

Dus dat ik na de weerstand nog twee volt over houd, bijvoorbeeld?

Zoiets als: accu > ontvanger > weerstand > radarmotortje.

Ik heb van electronica erg weinig kaas gegeten, maar dat was al wel helder denk ik...:oops:

Zoiets als: accu > ontvanger > weerstand > radarmotortje.

ipv dat weerstandje een diode nemen dan heb je een spanningsval van 0.7 Volt per diode.

full

Welke ontvanger heb je, wat voor draadkleuren zitten daar aan?

aansluit kleuren

Laatst bewerkt door een moderator:
Klaas, haal die gemodificeerde servo van je ontvanger af en sluit 'm gewoon aan op 3 AA-cellen in zo'n simpel houdertje. Of 2 desnoods. Stekkertje van de servo knippen, even solderen en klaar .

4 voordelen:

a) waarschijnlijk ben je het "bibberen" van de andere servo kwijt
b) je ontvanger hoeft geen onnodige stroom te leveren
c) je radar draait op een juiste snelheid
d) geen gekl**i met diode's of weerstanden

Voor de prijs hoef je het niet te laten...

Kon je met de potmeter in de servo niet de snelheid van het draaien achteraf nog regelen. Ik dacht dat iemand dat laatst in een apart topic over het ombouwen van servo's voor gebruik als radarmotor, had gemeld.

hallo

zoals altijd komt me niet af met een probleem als het kalf reeds verdronken is
waarom niet eerst vragen hoe het zou moeten kunnen dat was makkelijker geweest

de print had je moeten laten zitten
wel het eindnokje op het tandwiel weg halen
dan de drie draden van de potmeter naar buiten brengen en daarnaast een multiturn potmeter van 5 K hangen waar de draden weer terug op worden aangesloten
de servo in een vrij kanaal prikken en met de potmeter de draai richting en de snelheid regelen en het was klaar geweest
een ontvanger waarvan een kanaal niet op de zender staat aangesloten geeft meestal een midden stand impuls af
met het verdraaien van de potmeter aan de servo breng je deze uit het midden en zodoende gaat deze draaien
dan had je een radar motor gehad waarvan je de sneheid traploos had kunnen regelen

de inwendige potmeter gebruiken gaat meestal niet daar deze met de uitgaande as is verbonden

gr raf

@Raf: Gelukkig was het geen duur kalf dat ik heb verzopen.

De manier van Roel van Essen spreekt me met de huidige stand van zaken het meest aan, daar de roef in het geheel afneembaar is en die situatie wil ik bij nader inzien zo houden:
Geen snoertjes en andere rommel vanuit het schip naar de opbouw toe.

Ik heb achter in de roef een zee van ruimte voor de stroomvoorziening, dus ik maak het gewoon als geheel los systeem, de verlichting en de radar wilde ik toch al niet op afstand bediend hebben. Zo blijft mijn opbouw geheel afneembaar

Voor een volgende keer dat ik een radar bouw heb ik hier de wijze les staan.
Want ik had het iets anders (lees: gemakkelijker) kunnen doen.

Allen bedankt voor het meedenken.

Ik ga mij bezigen met het maken van een fatsoenlijke radarmast en een scanner.
Daar kom ik dan in mijn bouwverslag weer op terug.

Tegen het bibberen zou ik eens een paar kleine condensatortjes plaatsen, als ontstoring. Gewoon standaard keramische 100nF pilletjes, in ieder geval ééntje over de twee voedingsdraden. Die ontstoring zit ook op de printplaat van de servo (maar dan in SMD formaat) en die mis je nu opeens.
Verder inderdaad een paar diodes in serie er tussen, per diode een spanningsval van 0,7V. Mini-servo's trekken bijna niets dus ik zou me niet te druk maken om het extra verbruik en de stromen, gewone 1N4148 of (zwaarder) 1N400x diodes voldoen prima.

Als je het printje van de servo nog hebt en niet compleet hebt gefrituurd bij loshalen, kan je ook die nog terugzetten zoals Raf aangaf, en natuurlijk is het los op batterijtjes aansluiten ook nog een mogelijkheid... Maar persoonlijk vind ik dat laatste eigenlijk sub-optimaal.

[edit] Tsja als je je roef compleet losstaand wil houden, is waarschijnlijk toch de batterijhouder de beste oplossing.

Uit je ontvanger is enkel de 4,7 of 6 volt zomaar te gebruiken en niet die halve spanning.
Dat is een blokspanning die gebruikt wordt om de servo de juiste positie te laten benaderen.

Als deze spanning inderdaad wordt gebruikt, zal een condensatortje niet echt helpen. Je kan geen verbruiker straffeloos op de puls-draad aansluiten. Alleen de bedrijfsspanning, die afkomstig is van de ontvangeraccu of bec is bruikbaar. Of die ca 6v nemen en middels diode, LM-chip of de servo-electronica met potmeter terugbrengen naar een lagere spanning, of gewoon 1 of 2 penlites als losse accu nemen.

Ik had de puls draad uit het stekkertje gehaald toen ik het probeerde.
Het servo'tje was eigenlijk niet meer dan een motortje met een plus en een min draad.

En die drukte ik op de onvanger. Het werkte wel, maar gaf ook een beetje storing. Maar ik merk een beetje dat er meer geneigd wordt naar een losse penlite voorziening voor dit radar verhaal (welke in feite geen enkel essentieel doel dient)

Tsja, ik heb zelf bij voorkeur géén extra batterijen en batterijhouders in mijn boot, maar als je je roefje compleet afneembaar wilt houden is het wél de makkelijkste oplossing. (alternatief zou een connector zijn die verbinding maakt bij het plaatsen van de roef, maar dat is dus al gauw een boel gedoe)

hallo klaas

als nog had je inplaats van de servo op de ontvanger aan te sluiten de servo op een servo tester kunnen aansluiten
deze is tekoop bij conrad en dan een boxje met 4 penlichts er in en dit mee monteren in de roef
ik heb niet gelezen dat je de roef demonteer baar wilde hebben sorry daarvoor

gr raf

Back