Vraag over verlengen lipo naar esc draden en de 20cm regel

Ik ga van 2x6s packs 1x12s pack maken. Daarvoor moet ik de draden verlengen. Beide lipos ga ik met de draden naar elkaar toe monteren zodat ze beide dezelfde lengte hebben.

Om de draden aan de voorkant uit de pack te krijgen ben ik al 14cm draad kwijt. Deze loopt echter compleet langs het lipopack. Moet ik die 14cm al meerekenen met de totale 20cm of hoeft dit niet omdat ze tegen het pack aanzitten? Ik weet niet of dit namelijk het probleem al opheft.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met het verlengen van de accu draden. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de draden niet te dun zijn dus het liefste een tikkie dikker als de orginele accu draden tenzij hij niet zwaar belast word.
draden vanaf de esc naar de motor kun je niet veel verlengen.

dan zou ik 10awg op 12 awg solderen. Die overgang lijkt me niet echt nuttig.

Laatst bewerkt:
toch is dat wel zo want de 10 awg is berekend voor de lengte die de draden nu hebben bij volledige belasting. naarmate de draden langer worden moeten ze ook dikker worden om de zelfde belasting te kunnen verdragen. een draad van 50cm 10 awg heeft meer weerstand dan een draad van 10cm 10awg en 40 cm 12 awg aan elkaar.

Kijk wel even naar je vermogen want misschien is dat helemaal niet nodig. bijvoorbeeld 5000mAh 20C is 100 ampere maximaal wat de accu kan leveren. maar als jij maar 60 ampere van die accu vraagt dan kun je rustig de zelfde draaddikte gebruiken.

Laatst bewerkt:
De problemen die je kan verwachten bij het verlengen van de draden tussen de ESC en de Li-Po hebben niets de maken met de doorsnede van de koperen geleider. Het gaat om de extra zelfinductie die je door het verlengen van de bedrading toevoegd. Hierdoor kan de ESC en met name de condensatoren heet worden. Dit kan je voorkomen door extra condensatoren te plaatsen. Als je een zoekterm gebruikt als "extra condensatoren" dan vindt je vast aanvullende informatie.

De draden van je accu naar de regelaar kan je NIET zomaar ongestraft verlengen. Daar zijn al de nodige draadjes over op dit forum.
Forum lid Ron van Sommeren heeft daar een duidelijk draadje over opgezet. Je vindt het HIER. Lees dit maar eens aandachtig door, zeer belangrijk als je lang plezier wilt hebben van je ESC .

Weet iemand waar die rubicon zl condensators te krijgen zijn in Nederland. Of welk bedrijf ook kleine hoeveelheden verstuurd. Het gaat om max 10cm extra dus als ik het begrijp moet 1 van 220 genoeg zijn.

YGE maakt ze zelf ook (gebruik hun regelaars) maar dit zijn hele grote blokken van 5 stuks en dat gaat hem niet worden op een heli.

WEl wat gevonden maar zijn 35v. Volgens YGE heb ik 63v nodig en die zitten ook op de ESC. Moet ik dit strikt aanhouden of kan ik die 35v in serie gebruiken en maakt het extra max volt niks uit? Moeilijk te vinden 63v bij 390uf

De problemen die je kan verwachten bij het verlengen van de draden tussen de ESC en de Li-Po hebben niets de maken met de doorsnede van de koperen geleider

Het gaat dan ook over de accu draden naar de regelaar.

De draden van je accu naar de regelaar kan je NIET zomaar ongestraft verlengen

Ik heb al heel veel accu draden verlengt en nog nooit gemerkt dat een regelaar daardoor stuk ging. Overal zit een max aan natuurlijk maar van tien tot twintig centimeter extra zou ik niet wakker liggen. Het gaat hier dan ook om de condensatorwerking van de draden onderling dus ik denk dat het grotendeels is opgelost als je de draden zo ver mogelijk uit elkaar legt?

Nee het gaat om de zelfinductie in de draden. Dat los je niet op door de draden uit elkaar te leggen. Zelfinductie is een natuurkundig verschijnsel dat ontstaat door het wisselend magnetisch veld om de geleider.

De capaciteit tussen de draden is zo klein dat die t.o.v. de al aanwezige condensatoren te verwaarlozen is. Heeft dus geen enkele invloed.

Het gaat dan ook over de accu draden naar de regelaar. ...
Daar is iedereen het over eens.
... Het gaat hier dan ook om de condensatorwerking van de draden onderling dus ik denk dat het grotendeels is opgelost als je de draden zo ver mogelijk uit elkaar legt?
Het gaat om zelf-inductie. Draden zo dicht mogelijk bij elkaar leggen geeft al reductie van inductie. Is ook één van de tips in het door Ernst genoemde draadje. Alle fabrikanten zeggen hetzelfde.

Laatst bewerkt door een moderator:
Willow,

35V is veel te weinig. Je minimaal 12x4.2V=50.4V nodig, met nog een extra stukje marge. Dus iig die 63V condensator.

Gerben

Willow,

35V is veel te weinig. Je minimaal 12x4.2V=50.4V nodig, met nog een extra stukje marge. Dus iig die 63V condensator.

Gerben

2x 35v in serie en dat is dus 70volt. Kan het kwaad als de nu gebruikte condensatoren 63volt zijn? Ik lees dat je de zelfde voltages moet gebruiken maar hoger kan toch geen kwaad?

Hou er rekening mee dat als je twee (gelijke) condensatoren is serie schakelt, de capaciteit halveert.

Back